- Anoniem18 april 2014 om 19:29
Ik had een vraagje,
18 maart was ik voor het laatst ongesteld (1e menstruatiedag). Nu is mijn cyclus heel onregelmatig maar meestal is het rond de 5-6 weken. Ik wilde volgende week vrijdag niet ongesteld zijn omdat mijn vriend zou blijven slapen dus wachtte ik niet op de volgende menstruatie om te beginnen met de pil. (Dat zou 25 april worden, 38 dagen na 18 maart dus perfect voor mij om opeens ongesteld te worden.
Ik had de pil dan ook pas na de laatste dag van menstruatie die ik zojuist beschreef, anders begon ik gewoon in de week van 18 maart.
Ik begon nu 5 april.
Mijn huisarts vertelde me dat ik na 7 dagen slikken veilig zou zijn, ook al begon ik op zo’n willekeurige dag buiten de menstruatie. Ik lees nu op internet echter van alles, dat ik moet wachten tot de 1e strip + stopweek.
Op 25 april zou ik de 21e pil nemen, maar dan is er natuurlijk geen stopweek van 7 dagen. Ben ik nu dus niet veilig, al zei mijn huisarts van wel? Ik weet niet wat ik moet geloven.
En als ik niet veilig ben na 20 dagen slikken, is de kans dan alsnog wel kleiner dan 100% of gewoon echt zoals altijd?
(Echter gebruiken we ook een condoom omdat ik dat per se wil. Ik wil gewoon absoluut niet zwanger raken en ben een beetje paranoïde met dit soort dingen.)Kan iemand mij een duidelijk antwoord geven? Alsnog bedankt voor het lezen van mijn uitgebreide vraag.
(Meisje van 18)
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
18 april 2014 om 19:43Het eerste stukje is een beetje verwarrend.
Als ik het goed heb gelezen is het dus de eerste keer dat je de pil gaat gebruiken. Als je op een andere dag begint dan de eerste dag van de nieuw te verwachten menstruatie, ben je de eerste 7 dagen inderdaad niet beschermd. Na die 7 dagen ben je gewoon beschermd. Ook in de stopweek na de eerste strip. Je bent op 5 april begonnen. Tot en met 12 april was je dus niet beschermd. Daarna gewoon wel.
ReagerenAnoniem18 april 2014 om 19:58Dit is inderdaad de eerste keer dat ik de pil gebruik.
Reageren
Maar mijn vraag was simpelweg inderdaad of ik na 7 dagen veilig zou zijn, ook al begon ik niet in de menstruatieperiode (dus de dagen dat ik bloedde) zelf, maar dagen erna.
Dus alsnog wel veilig?
Dank u wel voor uw antwoord 🙂John (moderator)
18 april 2014 om 20:31Ja hoor. Na die 7 dagen ben je gewoon veilig. Ook in de stopweken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je de pil regelmatig inneemt er geen vergeet.
Reageren