- Anoniem23 september 2012 om 16:25
Hallo,
Ik ben in week 1 mijn pil vergeten op zaterdag. dat was dag 4. Vrijdag ingenomen rond kwart over 7. Die zaterdag dus vergeten, en kwart voor 8 ’s avonds wel ingenomen. Ik heb zaterdagmiddag wel seks gehad. In mijn bijsluiter staat dat er max. 36 uur tussen 2 pillen mag zitten, en dit was dus zo’n beetje 36,5 uur. Heb ik veel kans om zwanger te zijn ? Dit is een week geleden en moet over 2 weken weer ongesteld worden.Alvast bedankt
9 reactiesReagerenAnoniem23 september 2012 om 16:26Die vrijdag heb ik de pil trouwens ’s ochtends ingenomen, vergeten erbij te zetten.
ReagerenTamara23 september 2012 om 19:06Hoi Anoniem,
De reden dat er staat dat er maximaal 36 uur tussen 2 pillen in mag zitten, is omdat sommige vrouwen behoorlijk snel de eisprong kunnen hebben wanneer ze niet tijdig hun pil slikken. Dat is nog erger wanneer er doorgeslikt wordt of wanneer het eind van de strip in zicht is.
Je bent net ongesteld geweest zeg je, wat betekent dat jouw eisprong al geweest is en dat het eitje ook al afgevloeid is. Bij veel vrouwen is de volgende eisprong pas weer 2 weken later: het eitje zit er dan zo’n 5 dagen te wachten en wordt dan afgevloeid. Sommige vrouwen echter, kunnen al binnen een week na hun ongesteldheid de volgende eisprong hebben: deze vrouwen zijn dan ook eens in de 3 weken ongesteld. Ik heb het nu dus over vrouwen die de pil niet slikken. De reden waarom ik dit zeg, is omdat er ook mensen zijn die uitgaan van een kalender met daarop genoteerd op welke dagen ze veilig seks kunnen hebben: zij weten wanneer hun eisprong er is, dus wanneer ze onveilig zijn.
Het kan gebeuren dat jouw lichaam de eisprong vervroegt, omdat je aan je stopweek begint (wat je lichaam dus kan ‘denken’ als je te laat slikt). Ik acht de kans vrij klein, gezien je net ongesteld geweest bent, maar je weet het maar nooit.
En dan nu iets uit eigen ervaring: als ik stop met de pil, duurt het zo’n 3 a 4 dagen voor ik pas ongesteld word. In deze ‘wachtdagen’ heb ik ook talloze keren seks gehad en ik ben nooit zwanger geworden: ik slik(te) de pil dagelijks, slikte nooit door en er is niet bij gezegd dat je geen seks mag hebben in je stopweek. Dus als ik kijk naar mijn logica hierachter, volgt nu de vraag: hoe snel word jij ongesteld wanneer je je stopweek hebt? Dus stel je slikt je laatste pil op vrijdag, ben je dan ’s zondags al ongesteld, of maandag/dinsdag? (ik zelf meestal op dinsdag) Want hoe later dat is, hoe langer jouw lichaam er blijkbaar over doet om te beseffen dat het tijd is 😛 Klinkt wel een beetje raar zoals ik het zeg, maar hoe langer het duurt voor je echt gaat vloeien, hoe veiliger je bent als je het een keer vergeet.
Met dit alles gezegd, kan ik wel zeggen: ik ben geen expert op dit gebied. Ik ben geen dokter, maar ik heb wel al flink wat jaren de pil geslikt en er ook wel eens eentje vergeten. Als je je niet in mijn cyclus herkent en nog twijfelt, moet je een test kopen. Want! Als je wél zwanger bent, en je weet het niet dus je slikt nog de pil, dan blijf je -als het goed is- gewoon ongesteld worden.
Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb 🙂
ReagerenAnoniem27 september 2012 om 10:36Heel erg beadankt voor je reactie!
Reageren
Meestal duurt het bij mij minstens 2 dagen of zelfs later voordat ik ongesteld word. Dit moet ik volgende week weer worden dus dan zal ik wel testen, en ik heb ook al een afspraak bij mijn huisarts deze week. Ik denk persoonlijk niet dat het zo erg is aangezien het maar een half uurtje te laat was of minder, maar dat zal ik nog laten weten. Heel erg bedankt!Anoniem27 september 2012 om 10:38Heb trouwens gelezen dat het maar heel zelden gebeurd dat je ongesteld word en zwanger bent.
Reageren130 september 2012 om 11:08Hoi, ik heb net hetzelfde, dus.. was het bij jou nu in orde zo? Groetjes
ReagerenQuote1 oktober 2012 om 14:10De pil, en wat te doen indien je er een of meerdere bent vergeten in week 1,2 en 3:
Reageren
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU3b.htmAnoniem5 oktober 2012 om 16:00Moet vandaag ongesteld worden anders ga ik me echt zorgen maken, heb maandag een afspraak bij mijn huisarts.
ReagerenAnoniem8 oktober 2012 om 15:17Ben bij mijn huisarts geweest, ben gewoon ongesteld geworden. Heb test gedaan en ben niet zwanger. Ook gevraagd over of het erg was dat er net 36,5 uur tussen zat en je kunt dan wel zwanger worden als je de drie dagen ervoor hebt gevreeën, die kans is evenveel als wanneer je geen anticonceptie gebruikt, dus rond de 20 procent. Maar dit is wel 20 procent dus best een grote kans. Zou toch voor de zekerheid een test halen als jij hetzelfde hebt.
ReagerenQuote15 maart 2013 om 14:17Vergeten van de (eenfase combinatie)pil en noodanticonceptie NHG Standaard:
Reageren
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M02_svk.htm#N66124