- Alexandra6 juni 2012 om 18:05
Hallo,
Ik heb een vraag over de pil…ik zit nu in de 2de week van mijn pilstrip op de 3de dag. Maar ik ben 1ste pil vergeten te nemen en toen ik erachter kwam wilde ik de pil alsnog nemen maar deze glipte uit mn hand en verdween in mijn gootsteen.
Ik baalde maar ik dacht 1 dagje overslaan kan geen kwaad..Vervolgens heb ik gister wel weer de pil genomen en ik ga vanavond mijn 3de pil nemen..
Ik weet dat het erg onverstandig was om de pil niet alsnog te nemen..omdat de pil nu onveiliger is. Maar het gevolg is ook dat ik sinds gisteravond buikpijn heb en vanochtend begon ik te vloeien (bruinig bloed). En sinds 2 uren vloei ik vrij hevig (donkerrood bloed), en met vrij hevig bedoel ik toen ik op t toilet het ‘drupte’.
Ik vraag mij af of dit hevige vloeien een normaal gevolg is van t overslaan van die ene pil of kan er meer aan de hand zijn..? En hoe moet ik verder handelen, de pil gewoon doorslikken of stoppen?
Ik kon nergens antwoord vinden op mijn vraag daarom plaats ik nu dit bericht in de hoop dat iemand mij antwoord en/of uitleg kan geven.
Alvast bedankt
Alexandra
8 reactiesReagerenInez7 juni 2012 om 13:21Ik zou een stopweek inlassen en daarna weer beginnen…
ReagerenAlexandra7 juni 2012 om 15:12Dankjewel Inez voor je tip. Het is inderdaad misschien wel handig want mijn hormonen zijn nu behoorlijk in de war.
ReagerenInez7 juni 2012 om 15:20En de komende drie maanden wel ook een condoom gebruiken, totdat je zeker weet wat je (nieuwe) cyclus is.
Groetjes
ReagerenAlexandra7 juni 2012 om 18:34..voor 3 maanden een condoom..? pff dat is wel lang zeg jeetje. Ben je niet beschermd tegen zwangerschap zodra je de pil weer begint te slikken ? Dat dacht ik namelijk. En als je de pil slikt wordt je menstruatie toch eigenlijk bepaald door de pil..met de stopweek.
Toch..? Maar als t anders is hoe werkt dat dan..? Ik ben echt een pil leek merk ik nu..
ReagerenTess7 juni 2012 om 18:44Maar je weet je cyclus nu toch niet? dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen…
ReagerenAlexandra7 juni 2012 om 20:43Bedankt voor jullie reacties !En ja je hebt gelijk mijn cyclus weet ik nu niet.
Het lastige van dit alles is dat ik een onregelmatige cyclus heb en hormonale problemen had (veel menstruatiepijn en veel bloedverlies) dat was dan ook 1 van de redenen om aan de pil te gaan. En ik ging er vanuit dat die cyclus dan gereguleerd/overgenomen werd door de pil en dus veilig kon vrijen..Maar dat is dus niet t geval.
ReagerenQuote8 juni 2012 om 11:10Hoe gebruik je de pil?
Gedurende drie weken neem je iedere dag een pil. Daarna neem je één week geen pil. In deze ‘stopweek’ komt de menstruatie. Na de stopweek begin je aan een nieuwe strip (21 pillen). De startdag is altijd op dezelfde dag van de week. Als je de pil iedere dag rond dezelfde tijd inneemt (bijvoorbeeld voor het slapengaan), is de kans dat je deze een keer vergeet kleiner.Wanneer ben je tegen zwangerschap beschermd?
Wanneer je de pil op de juiste manier inneemt, is de kans op zwangerschap uiterst klein. Als je op de eerste dag van de menstruatie met je eerste pilstrip begint, ben je vanaf dat moment tegen zwangerschap beschermd. Wanneer je op een andere dag begint, ben je niet direct beschermd. Gebruik dan gedurende de eerste zeven dagen dat je de pil slikt ook nog een condoom als je wilt vrijen.Wanneer je de pil steeds op tijd inneemt, ben je voortdurend beschermd. Ook tijdens de stopweek ben je dan veilig. Soms is er in de stopweek weinig of geen bloedverlies. Het kan ook voorkomen dat je tussendoor wat bloed verliest, terwijl je nog niet in een stopweek bent. Ook dan ben je tegen zwangerschap beschermd (mits je geen pillen vergeten hebt).
De pil beschermt niet tegen seksueel overdraagbare aandoeningen (soa).
Bron: http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBU3b.htm
ReagerenQuote15 maart 2013 om 14:17Vergeten van de (eenfase combinatie)pil en noodanticonceptie NHG Standaard:
Reageren
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/Samenvattingskaartje-NHGStandaard/M02_svk.htm#N66124