Zoeken Vraag het forum

Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0,03 / 0,15 – Puistjes of niet?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Suzanne

Ik ben onlangs overgestapt van de Diane (geslikt ivm acne) naar deze pil.
    In principe zouden alle pillen puistjes moeten voorkomen tegenwoordig, maar ik merk de laatste tijd dat ik toch weer meer acne krijg.
    Ik wil niet meer terug naar de Diane, dus probeer mijn huid goed schoon te houden met reinigingsdoekjes en lekker in de zon zitten. Dit werkt voor mij het beste.
    Af en toe ook lekker scrubben. 🙂

Laura

Ik ben ook overgestapt van de Diane pil, na zo’n drie jaar, naar Esthinylstradio/Levonorgestrel. Ik wilde overstappen door al de slechte publiciteit en mijn huisarts verzekerde mij dat mijn acne niet terug zou komen. Nou wel dus, ik slik deze pil niet iets meer dan twee maanden en het is echt verschrikkelijk. Vooral op mijn voorhoofd en lang de haarlijn en neus. Ik hoop dat het minder wordt. Mijn huisarts zegt dat het geen optie is om terug naar de Diane pil te gaan, en dat ik door moet gaan met deze, omdat na 2-6 maanden acne hier minder van wordt. Afwachten dan maar…

Reageren
    D.

Zijn er ook mensen met acne problemen die m al langer gebruik, waarbij het dus eerste intantie niet leek te werken maar later toch goede uitwerking had?

Reageren
    John (moderator)

Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0,03 / 0,15
    Deze pil kan inderdaad acne veroorzaken.

Het is overigens niet de pil die tegen acne werd voorgeschreven.

Reageren
    Mar

Alle twee mijn dochters gebruikten de Diane ivm acne. Zij waren volkomen acne-vrij hierdoor. Zij moesten echter van de huisarts stoppen ivm de nu bekende verhoogde kans op een embolie en overlijden.Zij kregen toen Ethinylestradiol/Levonorgestrel. In het begin weer heel veel acne.Ze vonden het verschrikkelijk.Maar na een aantal maanden is dat bij mijn jongste dochter (14) verdwenen. Mijn oudste dochter (17) heeft ietsje meer puistjes overgehouden dan bij de Diane maar niet meer zo’n erge acne als voor het gebruik van de pil.Verder hebben zij geen rare bijwerkingen.En ik heb meer last van puistjes in mn gezicht zonder deze pil dan met.

Reageren
    Anoniem

Echt wel , dit word juist voorgeschreven voor acne, het staat zelfs in de bijsluiter dus wie geloof je eerder, jou of de huisarts? x

Reageren
    Anoniem

Jij zegt zelf af: het is bij iedereen anders. Dus schrik niet te erg van mensen die reageren dat ze heel erg last van acne kregen. Deze mensen kunnen deze pil gewoon minder goed hebben. Ik zelf slik hem al een tijdje en ik heb geen bijwerkingen. Ik had al niet superveel puistjes en het zijn er ook niet meer geworden. misschien zelfs wel iets minder maar een overduidelijk verschil zie ik niet. De meeste sites zeggen wel dat deze pil helpt tegen acne maar dat doen de meeste pillen geloof ik wel. Het ligt echt aan hoe jouw eigen lichaam erop reageert. Als je echt iets tegen acne wil zou ik de Diane pil gaan slikken, die staat er echt om bekend!

Reageren
    Anoniem

Ik ben sinds kort begonnen met deze pil en krijg steeds meer last van acne, terwijl ook ik hem kreeg om van mijn acne af te komen. Op internet kwam ik het volgende tegen:

Anti-androgeen hormoon kan puistjes of een vette huid verminderen. Hormonale anticonceptiemethoden bevatten een hormoon dat ‘progestageen’ wordt genoemd. Als je acne hebt, kun je een progestageen met een zogenaamde ‘anti-androgene’ werking overwegen. Je kunt dan kiezen voor een anticonceptiemiddel met desogestrel (CERAZETTE, MERCILON, MARVELON), etonogestrel (maandelijkse NUVARING of drie jaar IMPLANON NXT) of drospirenon (YASMIN, YAZ). Dit zijn namelijk ook hormonen met de anti-androgene werking.

Hormonen met een relatief hoge androgene werking kun je het beste zo veel mogelijk vermijden als je puistjes hebt. Hormonen met een androgene werking zijn ‘levonorgestrel’ (LOVETTE, MICROGYNON, MIRENA, STEDIRIL, TRIGYNON, TRINORDIOL) en ‘norgestimaat’ (CILEST). De hormonen ‘gestodeen’ (FEMODEEN, MINULET) en ‘nomegestrolacetaat’ (ZOELY) hebben een lichte anti-androgene werking die echter lager is dan bij desogestrel, drospirenon of etonogestrel.

Hieruit blijkt dat deze pil eigenlijk vermeden moet worden door mensen die last hebben van puistjes, dus misschien is overstappen op een pil met anti-androgene werking een goed idee? Ik ga hier in ieder geval mee naar mijn huisarts!

Reageren
    Anoniem

Ik had wel puistjes en slikte daarvoor de Yasmin dit werkte heel goed,maar deze kost best veel geld en bleek minder goed te zijn voor je gezondheid (kans trombose scheen iets groter, maar of het waar is weet ik niet) dan de pil uit de 1/2 generatie.
    Ik heb toen dus gekozen voor Ethinylestradiol/Levonorgestrel, en in de eerste weken kreeg ik weer veel acne. Ik ben toch blijven volhouden en nu is het heel minder, bijna weg, af en toe hier en daar wat. Toch blijft het meer dan bij de Yasmin, maar nu vind ik het prima.

Reageren
    Anoniem

Hallo iedereen, ik slik sinds een tijdje deze pil. Heb eerst lang aan de Yasmin gezeten, maar mijn apotheker vond het toch beter dat ik naar de Ethinylestradiol/Levonorgestrel ging, deze zou net zo goed helpen tegen acne dan mijn geliefde Yasmin. Sinds dat ik hem heb, RAMP. Ik snapte er niets van, probeerde er alles aan te doen om er vanaf te komen.
    Dacht, laat ik eens de bijwerking lezen van deze pil, wat blijkt:
    Huid- en onderhuidaandoeningen
    Vaak: puistjes(acné)

…..

Reageren
    Anoniem

Ik ben 17 jaar en heb Ethinylestradiol gekregen van de huisarts tegen hevige menstruatiepijn en het erg onregelmatig zijn. Tijdens de weken dat ik de pil nam was ik ´m ongeveer een week vergeten te nemen en gelijk begonnen de puistjes te komen. Dit terwijl ik tot nu nooit zo erg last heb gehad van jeugdpuistjes. Nu, 4 maanden later, ben ik even gestopt met de pil om te kijken hoe het gaat met de menstruatie zonder pil en weer beginnen de puistjes. M´n wangen en voorhoofd zitten vol met pijnlijke en grote puisten. Ik zelf denk dat het door het stoppen van de pil komt

Reageren
    Anoniem

Ik ben ook van de diana overgestapt naar de eth/lev (al twee jaar geleden) maar deze pil helpt totaal niet. Had nooit last van puistjes en acne, nu ben ik 26 en schaam me dood, voel me onzeker en heb van alles geprobeerd. Morgen maar weer naar de dokter.

Reageren
    Anoniem

Bij menstruatiepijn zijn er gezondere manieren om die aan te pakken. Magnesium bijvoorbeeld helpt om te ontkrampen en ook vitamine D kan enorm schelen in de pijn. Verder kan vitamine B helpen. Beter ook zo min mogelijk suiker en matig met zuivel.
    Puistjes kunnen samenhangen met de hormoonhuishouding. Kan goed zijn dat je oestrogeendominantie hebt, medeoorzaak van vele klachten. De pil verergert dat probleem nog eens. Ook gaat het zinkniveau omlaag door de pil, terwijl zink erg belangrijk is voor de hormonen. Als je de pil hebt gebruikt en je ermee stopt lijkt het of het door het stoppen komt maar het komt door een verstoorde hormoonbalans, die verergerd is door de pil.
    Je kan eens googlen op oestrogeendominantie en insulineresistentie en wat je er aan kan doen om de hormonen meer in balans te brengen en het progesteronniveau te verhogen.

Reageren
    S

Ik heb 10 jaar de micro 30 geslikt en vreselijk last gehad van onderhuidse bultjes. Verschillende huidbehandelingen gehad. Ook kreeg ik andere bijwerkingen ervan. Ik ben een maand gestopt en daarna overgestapt naar de yasmin pil. Nu na al die tijd weet ik dat mijn klachten van de pil kwamen. Mijn huid is een stuk beter en minder last van stemmingswisselingen

Reageren
    A

Ik ga vandaag beginnen met het slikken van deze pil. Echter heb ik wel mijn twijfels bij de werking tegen acne. Mijn huisarts heeft me deze pil voorgeschreven omdat ik erg veel last heb van acne (ook wel mindere periodes). Nu weet ik dus niet wat ik moet doen, help!

Reageren
Reageer op: Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0,03 / 0,15 – Puistjes of niet?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.