- Pseudoniempje4 februari 2012 om 14:16
Hoi allemaal,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben 21 jaar, al meer dan een jaar niet aan de pil, en ben bang dat ik zwanger ben. Ik zal het verhaal even uitleggen.
Op 9 dec had ik onveilige seks met een soort eh, seksmaatje. Dit was in m’n meest vruchtbare periode. (Sterker nog, volgens m’n eigen kalender zou het echt rond m’n eisprong geweest moeten zijn.) De volgende ochtend heb ik de morning after pil (Norlevo 1,5mg) gehaald. Een paar dagen later kreeg ik een lichte bloeding van 3 dagen. Genoeg om een maandverbandje in te doen, maar was lang niet zo veel als een ‘normale ongesteldheid’. Op 26 dec werd ik (‘normaal’) ongesteld, dit was ook de dag waarop ik het had moeten worden.
Op 6 januari precies hetzelfde verhaal. Ook weer m’n meest vruchtbare periode, volgende ochtend ook morning after pil gehaald, weer paar dagen later een lichte bloeding.. Dus ik dacht: dan zal ik ook wel weer op de dag dat ik eigenlijk écht ongesteld moet worden, het ook echt worden. Dat was dan 24 januari. Maar deze ongesteldheid is uitgebleven tot op de dag van vandaag (4 februari)…
Ik vraag me af:
– kan ik die lichtere bloeding van een paar dagen meetellen als een echte ongesteldheid?
– is m’n cyclus nu gewoon compleet in de war omdat er nu 2 maanden achter elkaar hetzelfde is gebeurd? Of zou het in feite niet uit moeten maken dat het 2 keer achter elkaar zo is gegaan (en had ik dus eigenlijk al lang ongesteld moeten worden)? Het zijn namelijk wel twee verschillende cycli…
– maakt het uit dat het in m’n meest vruchtbare periode is gebeurd of niet? (Sommige websites beweren van wel, andere weer van niet..)
– en de hoofdvraag: hoe waarschijnlijk is het dat ik nu zwanger ben? Ik heb de afgelopen dagen echt geen tijd gehad voor een zwangerschapstest en dit gaat ook niet zo makkelijk thuis ivm ouders. Aan de ene kant denk ik ook dat het een beetje overdreven is om een test te doen, maar misschien dus ook niet?!Heel erg bedankt alvast!!!
2 reactiesReagerenE.4 februari 2012 om 14:40Hallo Pseudoniempje,
Meisje, ik kan een heel betoog neerzetten, maar de enige manier om er achter te komen of je zwanger bent, is een testje doen. De reden dat je dit niet kunt doen omdat je nog thuis woont, vind ik onzin. Het is een verpakking van niets, en als jij naar het toilet gaat, staat toch niet je hele familie om jou heen? Je zou desnoods naar een vriendin kunnen gaan of nog anoniemer, een café. Bestel een kop thee en ondertussen ga jij even naar het toilet. Handtas open, handtas dicht, en je weet het. Het is niet mijn bedoeling onaardig over te komen, maar ik ben en blijf van mening dat wanneer mensen wel seks met elkaar willen en kunnen hebben, maar niet nadenken -in jouw geval 2x- over de consequenties, tsja…
En dan heb ik een paar vragen aan jou:
1) Een MAP zit bomvol hormonen (maar die slik je wel en een zwangerschapstestje koop je niet?!!)
2) Waarom neem je geen hormoonstaafje (als je de pil niet meer slikt)
3) Hoe denk jij over SOA’s?
4) Als jouw sekspartner het met jou onbeschermd doet, met wie doet hij het dan nog meer onbeschermd?Hmmm, niet een heel aardig antwoord, maar wel reëel. Enfin, ik verwacht wel een antwoord terug!
Groetjes,
Reageren
EliettePseudoniempje4 februari 2012 om 15:07Dankjewel voor je antwoord Eliette.
Helaas heb je geen antwoord gegeven op al mijn vragen, maar goed, ik ga nu wel antwoord geven op jouw vragen aan mij.
Ik ben echt niet iemand die zomaar het bed induikt met Jan en Alleman. Deze jongen leek echt te vertrouwen te zijn. Hij zei nog dat ie onlangs een SOA-test had gedaan (wat later niet ‘onlangs’ bleek te zijn maar een paar jaar geleden). Ook kwam ik er pas later achter dat hij heel veel mensen ‘doet’ (tegen mij zei hij van niet) en een nogal losse, makkelijke houding heeft tegenover seks en SOA’s. Goed, ik hoef nu dus even niks meer met hem te maken te hebben. Ik wil absoluut geen SOA en vind dit heel belangrijk. Ik geef toe dat ik iets te snel met hem ben meegegaan, maar daar gaat het nu even niet om. Ik weet dat ik verstandiger had moeten zijn, maar ik wil o.a. graag weten of ik die lichte bloeding kan meetellen als een echte ongesteldheid. Als dat zo is, dan hoef ik misschien ook geen test te kopen.
De reden dat ik nog geen test heb gekocht, was omdat ik dacht dat ik wel ongesteld zou worden en telkens dacht “ja maar misschien komt het morgen”. Ergens dacht en denk ik ook: “ja maar het kán toch niet zo zijn dat IK zwanger ben?!?!” Rare gedachte misschien, maar goed, het is wel zo.
Ik ben onlangs al naar de huisarts geweest voor een andere anticonceptiepil (de microgynon 30 vond ik niet zo fijn en de dokter heeft me microgynon 20 voorgeschreven en ligt zelfs al thuis, alleen heb ik dus nog niet kunnen beginnen omdat ik sindsdien niet meer ongesteld ben geworden).
Reageren