- Anoniem2 februari 2026 om 10:08
Hoi,
Ik heb een vraagje.
Mijn cyclus is de laatste maanden best raar. Ik neem al 3 jaar de minipil en vroeger kreeg ik mijn maandstonden in de derde dag van mijn stopweek (4 placebo pillen). De laatste maanden is dit veranderd. Ik krijg namelijk altijd mijn regels op het einde van de tweede week van mijn pil. Dit is dus twee weken na mijn stopweek. Mijn dokter vertelde mij dat het kan dat mijn lichaam twee weken nodig heeft om de bloeding op gang te brengen. Maar ik snap niet hoe mijn cyclus nu loopt.. Heb ik mijn ovulatie dan tijdens mijn stopweek? Ben ik dan wel beschermd?1 reactieReageren
Peter (huisarts)
3 februari 2026 om 13:26Een minipil met een stopweek? Dat ken ik niet..en al zeker niet met vaste placebo pillen. Welk merk/samenstelling?
Bedenk dat een pil”cyclus” helemaal geen echte cyclus is! Als je een ontrekkingsbloeding wil hebben, stop je (bij gebruik van een normale pil, dus niet bij een minipil) en dan treedt er een bloeding wel/niet op. Langer als 7 dagen mag je , wederom bij gebruik van een “normale” pil, niet stoppen, omdat anders een eisprong alsnog optreedt!
Reageren