- Steffy5 november 2025 om 13:35
Goedemiddag! Ik hoop wat dames te vinden die in een soortgelijke situatie als ik hebben gezeten en mij misschien kunnen adviseren wat ik nu het beste kan doen, wat bijvoorbeeld voor jou goed uitgepakt heeft?
Ik heb 11 jaar lang de combinatiepil geslikt (vanaf jonge leeftijd wegens veel pijn elke maand), uiteindelijk werkte die niet zo goed meer en heb ik de minipil (zarelle) voorgeschreven gekregen, die ik nu alweer 7 jaar slik.
Die minipil was echt top, na een jaar was m’n lichaam daar volledig aan gewend en ik werd nooit meer ongesteld. Ook de typische bijbehorende pijnen (hoofdpijn, buikpijn, rugpijn, pijnlijke borsten, pijn in been en gravings + opvliegers) heb ik de laaste jaren nauwelijks meer gehad.
Echter heb ik nu al een week of 6 al deze klachten weer, dagelijks, zo helemaaluit het niks… terwijl er niets is veranderd verder.
Ik twijfel of ik tijdelijk (weet niet precies hoe lang?) moet stoppen als een soort van ‘reset’, wegens langdurig pilgebruik of zal ik maar meteen helemaal stoppen en kijken hoe het leven eruit ziet zonder pil? Of dat te doen is qua bloedverlies/pijn en of het dan beter of slechter gaat qua vermoeidheid (ik ben altijd moe, of dat aan de (mini)pil ligt weet ik dus niet).
Ik hoor graag verhalen van anderen die mij hopelijk helpen een keuze te maken, alvast bedankt!
4 reactiesReageren<35 november 2025 om 15:18Hoii!
Reageren
Als ik u was zou ik gewoon even een tijdje stoppen om te kijken hoe het is zonder pil. Ik ben uiteraard geen medisch expert, maar volgens mij kan het inderdaad voorkomen dat uw klachten af en toe terug keren bij (langdurig) gebruik. Als u toch al klachten heeft, waarom zou u het dan niet gewoon even proberen en aankijken toch? 🙂
Groetjes!
Peter (huisarts)
5 november 2025 om 17:40Ik ben het met bovenstaand persoon eens. Misschien dat hormoonwisselingen meespelen? (ik weet je leeftijd niet) Of zijn er andere (lichamelijk/ psychisch) grote veranderingen die eea veranderen?
ReagerenSteffy5 november 2025 om 18:20Bedankt voor de reacties. Er zijn geen veranderingen, het is echt van de één op andere dag dat ik alle klachten van vroeger weer heb (nadat het dusmet deze minipil zeker 6 jaar lang fantastischis gegaan), en dat is echt al een week of 6 lang elke dag. Ik heb er zelf zelfs aan getwijfeld of ik niet in de overgang zit, al zou dat wel heel jong zijn maar het is niet onmogelijk, ik ben begin 30… ik acht de kans groter dat het aan de pil ligt, al dan niet aan het langdurige gebruik ervan… ik twijfel heel erg tussen tijdelijk stoppen (geen menstruatie is wel heel fijn), of toch helemaal stoppen om erachter te komen hoe het leven zonder pil is… maar dank voor het meedenken in ieder geval.
ReagerenSteffy10 november 2025 om 11:48Ik heb besloten te stoppen met de minipil, de directe aanleiding is eigenlijk dat ik nu al een week of 7 allerlei menstruatieklachten/pijnen heb wat maar niet over gaat (zonder bloedverlies, dat heb ik al 6 jaar niet meer, de klachten heb ik hierboven al omschreven) en dat kan niet zo door blijven gaan. Daarnaast zou ik wel eens willen proberen hoe het gaat zonder pil want dat weet ik eigenlijk helemaal niet zo goed, aangezien ik in totaal al 18 jaar de pil slik en al 18 jaar chronisch moe ben ben ik benieuwd of ik zonder pil misschien minder moe ben (ik heb die stiekeme hoop wel). Mocht er iemand zijn die hieraan nog iets wil toevoegen, misschien je eigen ervaring in een soortgelijke situatie of wat voor tips dan ook, ik hoor het graag! Als ik tzt zelf een update heb zal ik dat hier plaatsen.
Reageren