- Anoniem22 juni 2025 om 16:08
Goedemiddag,
Ik ben nu een maand aan de minipil.
Gisteren en vandaag begon ik last te krijgen aan mijn eierstokken en heb ik bloedstolsels verloren.
Verder geen zware bloedingen, maar dit maakt mij wel wat zorgen. Ik ga morgen ook bellen naar de huisarts maar ik ben wel benieuwd of dit normaal is.
Met vriendelijke groet!2 reactiesReagerenJohn (moderator)
22 juni 2025 om 16:16Het kan een tussentijdse bloeding zijn. Bespreek het morgen met de huisarts
Reageren
Peter (huisarts)
22 juni 2025 om 18:28Zowel bij de minipil, alsook bij een lage dosis progestageen , zoals in de Implanon (hormoonstaafje onderhuids) is het een bekend gegeven dat je vaak tussentijds bloedverlies kunt krijgen. Voor de bescherming tegen zwangerschap heeft het geen betekenis, het is alleen wel vervelend als dit veel optreedt.
Reageren
Een lage dosis progestagenen in het hormoonspiraaltje geeft echter juist een VERMINDERING van de kans op bloedverlies, soms zelfs tot nauwelijks bloedverlies. Maar dat komt omdat er dan een directe invloed is op het baarmoederslijmvlies, omdat het hormoonhoudende spiraaltje ook in de baarmoeder is ingebracht.



