- …..26 januari 2026 om 13:56
Ik gebruik nu 3 maanden de minipil. Nu ben ik al een week te laat met menstruatie. Af en toe iets bruinverlies. Heb in 2 de week wel diarree gehad. En pijn gevoeld wat ik zonder pil had met eisprong. Vorige week getest negatief kan ik toch zwanger zijn.
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
26 januari 2026 om 14:17menstruatie met minipil…??
Je zou een minipil continue moeten nemen. En dan kan het gebeuren dat er te pas en te onpas een ontrekkingsbloeding optreedt (niet voorspelbaar dus en zeker niet met een “menstruatie-regelmaat en hoeveelheid).
Als je de minipil goed hebt ingenomen is er voldoende bescherming. Diarree kan de betrouwbaarheid van de pil beinvloeden.
Dan zou je een HCG test moeten doen.Uit de bijsluitertekst:
Bij vergeten van inname van tabletten: bij een tijdsinterval van meer dan 36 uur tussen de inname van 2 tabletten kan de anticonceptieve werking verminderd zijn. Indien de vrouw minder dan 12 uur te laat is met het innemen, de tablet alsnog innemen en de volgende tablet op het gebruikelijke tijdstip. Indien de vrouw meer dan 12 uur te laat is, tevens gedurende de eerstvolgende 7 dagen aanvullend een barrièremiddel gebruiken. Als in de eerste week van gebruik tabletten zijn vergeten en er geslachtsgemeenschap in de voorafgaande 7 dagen heeft plaatsgevonden, rekening houden met zwangerschap.Bij braken of waterdunne diarree: indien binnen 3–4 uur na inname: het advies voor vergeten van inname van tabletten volgen.
Reageren