- A27 mei 2025 om 21:41
Beste.
Ik heb de bijsluiter van metronidazol gelezen, en daar staat dat het mogelijk de werking van de anticonceptiepil kan verminderen. Ik vraag me af: geldt dit alleen als je last hebt van braken of diarree, of heeft metronidazol op zichzelf al invloed op de betrouwbaarheid van de pil? Ik zie in de bijsluiter ook geen advies om extra voorbehoedsmiddelen te gebruiken, dus ik wil graag weten hoe ik dit het beste moet interpreteren.
2 reactiesReagerenSuus28 mei 2025 om 09:11Als je de bijsluiter leest, interpreteer ik het dat de antibiotica op zich zorgt voor een verminderde werking van de pil.
Reageren
Lees je op verschollende andere andere sites, bijvoorbeeld Apotheek.nl, dan staat er dat alleen bij diarree of braken kans op een verminderde werking is.
Wel verwijst vrijwel alle informatie bij twijfel naar de apotheek, om daar navraag te doen en dan is het dus net welke bijsluiter de apotheek leest/volgt alvorens jou te informeren.
Persoonlijk zou ik gewoon het risico niet nemen en aanvullende anticonceptie gebruiken.John (moderator)
28 mei 2025 om 12:42Over het algemeen verminderen antibiotica de werking van de anticonceptiepil niet. Er zijn echter uitzonderingen: de antibiotica rifabutine en rifampicine, die worden gebruikt bij de behandeling van tuberculose, kunnen de effectiviteit van de pil verlagen. In dat geval wordt aangeraden om extra anticonceptiemethoden, zoals condooms, te gebruiken tijdens en tot twee weken na de antibioticakuur.
Reageren
Daarnaast kunnen bijwerkingen zoals braken of ernstige diarree ervoor zorgen dat de pil minder goed wordt opgenomen door het lichaam, waardoor de betrouwbaarheid afneemt