Hoii, van het weekend (zaterdagavond) had ik wat roze/ helderrood bloedverlies. ‘s middags had ik al buikpijn rond m’n baarmoeder. Ik zat in m’n laatste week van de strip. Hier schrok ik van en bedacht me waar het aan kon liggen. Die week ervoor heb ik diarree gehad (binnen 4 uur na slikken van de pil) en wel seks gehad die dagen ervoor en erna. Niet bij stilgestaan dat ik dan een extra pil had moeten pakken. Een week later dus bloedverlies dat heel weinig was en alleen een avond. Nu ben ik ook extreem moe, last van buikpijn (ook weer diarree van het weekend), misselijk af en toe en nog andere symptomen zoals hoofdpijn en stemmingswisselingen, maar dat zou ook van de stress kunnen komen, denk ik? Ik heb wel gelezen dat de pil minder goed werkt als je aan de diarree zit, dus ik maak me nu een beetje zorgen. Kan het zijn dat het de innesteling was en dat ik misschien zwanger ben? Of zou het alleen stress zijn? Ik heb normaal nooit last van doorbraakbloedingen of spotting zo vroeg voor de stopweek.
Als je in de laatste week van de pilstrip een pil hebt gemist door diarree, zou je dus zwanger kunnen raken. Altijd goed om in zo'n geval de bijsluiter even te lezen. Maar ook stress kan invloed op de menstruatie hebben. 2 weken na de laatste onbeschermde seks kun je een zwangerschapstest doen.
Het was dus eigenlijk al in de tweede week van mijn strip dat ik diarree had, nu een week later overal last van en bloeding gehad. Ik zou dus volgende week kunnen testen?
In de tweede week van de strip is het in principe geen probleem als een pil zou zijn gemist door diarree. Voor de bescherming maakt dat niet uit, maar je zou wel eerder een doorbraakbloeding of spotting kunnen krijgen
Wat is dan het verschil tussen de tweede en derde week? In principe zit je in je derde week dichter bij je stopweek toch en heb je dan toch minder grote kans op een zwangerschap? Het was in dit geval wel precies na 1 week dat ik een nieuwe strip was begonnen, dus begin vaak week 2. Maakt dit ook nog uit?
Juist de derde week geeft meer kans op zwangerschap. Lees de bijsluiter eens goed door
Moderator: J. Leppink (zorgprofessional)