- Anoniem23 september 2023 om 00:03
Hallo,
Ik had een stopweek gehouden, maar de laatste pil van die strip (van een zondag) was ik op de een of andere manier kwijt dus heb ik een stopweek “eerder” ingelast. Na die stopweek ben ik gewoon weer begonnen aan een nieuwe strip, wetende dat ik de eerste 7 dagen veilig moet vrijen. Althans dat dacht ik door die ene overgeslagen pil voor de stopweek. Op de laatste dag (ook een zondag) waarin ik nog veilig moest vrijen, heb ik toch nog onveilig seks gehad. Mijn vraag is nu: was ik op de een of andere manier toch nog beschermd op die laatste dag of had ik een morning afterpil moeten slikken?
Ik hoor graag van u, alvast bedankt!
5 reactiesReagerenSuus23 september 2023 om 08:48Als je 1 dag eerder je stopweek begint, ben je gewoon beschermd, ook in de stopweek. Zolang de stopweek niet langer is dan 7 dagen, ben je ook daarna gewoon beschermd. Dus hoef je niet eens 7 dagen te slikken om veilig te zijn. Was de stopweek langer dan 7 dagen, moet je wel 7 dagen aaneengesloten correct slikken om veilig te zijn.
(Dit staat overigens ook allemaal in de bijsluiter van je pil)
ReagerenAnoniem23 september 2023 om 15:31Hoi,
Dank je wel voor je reactie. Maar betekent dat niet al dat ik dan een stopweek had van 8 dagen? Vanaf zondag t/m zondag? Want ik begon weer op de maandag ipv op de zondag (als ik het een beetje goed uitleg)..
ReagerenSuus23 september 2023 om 16:21Je rekent je stopweek vanaf de eerst pilloze dag 7 dagen.
Reageren
Dus als zondag je eerste dag zonder pil was, had je de zondag erop weer moeten beginnen.
Stop je een dag eerder omdat je bijvoorbeeld een pil als reserve pil hebt gebruikt,dan begin je dus ook een dag eerder,omdat je die 7 dagen niet mag overschrijden.
Het gaat er niet om dat je stopweek een dag eerder is begonnen,maar dat hij een dag te lang was.
Met een stopweek van 8 dagen ben je na 7 dagen correct slikken weer beschermd.John (moderator)
23 september 2023 om 17:25Je weet dat een stopweek niet langer mag duren dan 7 pilvrije dagen. als ze wel langer heeft geduurd ben je pas weer veilig als je de pil 7 opeenvolgende dagen hebt geslikt. Heb je dat niet gedaan loop je een risico dat je dus niet door de pil bent beschermd
ReagerenJohn (moderator)
23 september 2023 om 17:38Gewoon de dagen tellen, tot 7 of 8 tellen zou toch nog wel moeten lukken
Reageren