- .6 april 2020 om 23:30
hoi goedenavond,
morgen wordt mijn spiraal verwijderd, van de dokter moet ik nu de pil gebruiken.
alleen ik ben heel erg bang om dik te worden, kan ik elk moment stoppen met de pil? Of moet ik de strip afmaken? (Ben net 4 dagen begonnen) Heb momenteel geen vriend. Is er een ander soort anticonceptie buiten de pil die niet dik maakt?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
6 april 2020 om 23:44Niet iedereen gaat dik worden van de pil. Maar je kunt er zo mee stoppe als je wilt
ReagerenCatootje7 april 2020 om 08:19Volgens mij moet je niks. Hormonale anticonceptie werkt ontregelend op je eigen hormoonhuishouding en zorgt voor verlies van vitaminen en mineralen, waaronder zink. De pil bevordert daarbij een toestand van oestrogeendominantie, waarbij het oestrogeen relatief hoger is ten opzichte van het progesteron. Ook bevordert het candidagroei en geeft het een hoger risico op infecties. De pil zorgt eigenlijk voor een soort zwangerschapssituatie in je lichaam, zonder dat je daadwerkelijk zwanger bent en de oestrogeendominantie kan gewichtstoename bevorderen.
Andere anticonceptie zijn pessarium, condoom, vrouwencondoom en eventueel koperspiraal. Die laatste werkt verhogend op het koperniveau in je lichaam.
Reageren