- Anoniem10 december 2017 om 16:52
Ik lees overal iets anders over wanneer je weer onveilig seks mag hebben na de morning after pil. In de bijsluiter staat dat je niet veilig bent tot je volgende menstruatie, en op internet lees ik dat je 7 dagen niet veilig bent.
En nog een vraagje, normaal slik ik altijd twee strips achter elkaar. Kan ik ook nu gewoon deze pilstrip afmaken en dan gelijk aan mijn tweede strip beginnen? Of kan dat niet omdat ik nu een MAP heb genomen? Ik zit nu in de eerste week van de eerste strip.
21 reactiesReagerenJohn (moderator)
10 december 2017 om 17:05Na de MAP ben je pas weer beschermd door de pil NA de daaropvolgende stopweek.beter om dus de strip af te maken en een stopweek te houden
ReagerenAnoniem10 december 2017 om 17:16Bedankt voor de reactie! Wel raar dan toch dat in de bijsluiter staat dat je onbeschermd bent tot het begin van je volgende menstruatie? En dus beschermd bent vanaf het begin van de volgende menstruatie en niet pas na de stopweek?
ReagerenJohn (moderator)
10 december 2017 om 17:27Het is idd verwarrend. Ik heb dat daarom nagevraagd bij de fabrikant van de MAP.
ReagerenAnoniem10 december 2017 om 17:31Oké dan hou ik dat gewoon aan, bedankt!
Ik was dus 1 pil vergeten omdat ik deze niet bij me had, vervolgens wel seks gehad maar met een condoom, welke is gescheurd… Voor de zekerheid dus een MAP gehaald, maar klopt het dat dit wel nodig was? Ook daar lees ik namelijk overal iets anders van, de 1 zegt dat je er in de eerste week wel 1 mag vergeten en de ander zegt dat je bij een vergeten pil in week 1 wel een MAP moet nemen… ik heb de MAP gelijk genomen en de vergeten pil uiteindelijk 40 uur na de vorige ingenomen.
ReagerenJohn (moderator)
10 december 2017 om 17:40Ook daar zijn de meningen nogal verdeeld over. Ik kies voor de veilige opties.
Reageren
Alleen in week 2 van de strip is het geen probleem om een pil te vergeten. In de eerste week is het raadzaam om de MAP te gebruiken als je onbeschermde seks hebt gehad of het condoom is gescheurd. In de derde week, is het beter om meteen na een vergeten pil een stopweek te starten, of zonder stopweek door te gaan met een nieuwe strip.
Alleen als de pil gewoonlijk doorslikt zonder stopweek, dan is het iets anders.Anoniem10 december 2017 om 17:47Ik begrijp alleen nog niet waarom het dan erger is om in de eerste week een pil te vergeten dan in de tweede week, omdat de ovulatie vaak rond het einde van de tweede week zit toch? Dus dan zou je denken dat het in de eerste week minder erg is als je er 1 zou vergeten.
ReagerenJohn (moderator)
10 december 2017 om 17:51Ovulatie is er niet als je de pil slikt. Maar als je in de eerste week na de stopweek, waarin je geen hormonen binnen hebt gekregen, een of meer pillen vergeet, kan er wel spontaan een eisprong op gang komen.
Reageren
Na 7 dagen slikken is dat weer in orde. Behalve dan wanneer je de MAP gebruikt.Anoniem10 december 2017 om 18:15Oja zo zat het! Bedankt voor alle informatie!
ReagerenMike5 mei 2018 om 17:43heb de pil MAP gebruikt na sex met condoom maar t was gescheurd ma hij kwam niet klaar daarna Hb ik weer sex gehad met condoom maar zonder de map kan K zwanger raken
ReagerenJohn (moderator)
5 mei 2018 om 17:47Als het condoom niet stuk gaat raak je niet zwanger
ReagerenAnoniem 217 juli 2018 om 23:25Hallo,
Ik heb 2 jaar een stabiele relatie en slik de anriconceptiepil. Zaterdag avond wilde ik mijn pil innemen en zag ik tot mijn grote schrik dat woensdag de laatste dag was dat ik de pil geslikt had. Ik snapte hier niks van want ik vergeet nooit mijn pil…
Ik heb die zaterdagavond direct 2 pillen tegelijk genomen. Ik ben mijn pilstrip vorige week vrijdag begonnen en had dus tm die woensdag 6 pillen geslikt en ben er toen 2 vergeten en toen 2 tegelijk geslikt.Donderdag avond heb ik gemeenschap gehad met mijn partner. (Ongeveer 11 uur savonds) en die avond en de dag daarna dus geen pil geslikt. Zondag ben ik direct naar de Etos gereden en heb ik de morning after pil geslikt om half 12 sochtends. Ik had de Ella one geslikt omdat deze 3x betrouwbaarder was dan de normale morningafter zei de vrouw bij de kassa. Dit was dus ongeveer 60 uur na de geslachtsgemeenschap. En ik had dus 2 pillen de avond van te voren geslikt.
Reageren
Ik ga nu mijn pilstrip gewoon afmaken maar ik ga volgende week 15 dagen op vakantie. Als ik nu een week weer de pil slik (en geen seks heb) kan ik daarna dan zonder condoom seks hebben?Anoniem 217 juli 2018 om 23:41En als ik dan nog een week langer de pil slik (dus week 1 van de vakantie) dan heb ik 2 weken lang ondoorbroken de pil geslikt. Kan de laatste week in de vakantie dan zonder condoom?
Of kan ik beter donderdag aanstaande mijn stopweek inlassen (dit zou 1 week vroeger zijn dan normale stopweek.) Dan ben ik de eerste week van mijn vakantie ongesteld en dan zou ik de 2e week weer beginnen aan de nieuwe strip en dus weer veilig Zijn?
ReagerenJohn (moderator)
18 juli 2018 om 02:44je moet de strip afmaken,maar bent niet meer door de pil beschermd tot na de volgende stopweek
ReagerenAnoniem 218 juli 2018 om 12:41En hoe zit het dan als ik morgen mijn stopweek begin?
Dit is een week eerder en dus na 2 weken van het slikken van de pil.
Ben ik dan na de stopweek bij het slikken van pil 1 van de nieuwe strip weer veilig Of dan nog steeds niet??
Reageren