Zoeken Vraag het forum

De pil en diarree

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Xxx

Goedemorgen,

Ik loop sinds gisteren al een beetje met een ongerust gevoel rond. Ik heb gisteren rond 19.30 last van zachtere ontlasting gehad (dunne brij/diarree?) en bij diarree werkt de pil niet dus niet. Nu heb ik mijn laatste pil op dat moment de avond ervoor (8 augustus) ingenomen on 23.00. De pil neem ik namelijk altijd voor het slapen gaan in. Op de avond van 8 augustus heb ik ook seks gehad.

Nu las ik in de bijsluiter van mijn pil het volgende: als u binnen 3-4 uur na het innemen van een tablet moet overgeven of ernstige diarree krijgt, is er een kans dat de werkzame stoffen niet volledig in het lichaam worden opgenomen. (…)

Dus als ik het nu goed begrijp, is er toch niks aan de hand omdat ik om 23.00 mijn laatste pil heb ingenomen en de dag erna rond 19.30 last van diarree (?) had? Die 4 uur na de inname zijn namelijk allang verstreken…

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uit kunnen leggen. Alvast bedankt!

9 reacties
    Reageren
    Xxx

Niemand?

Reageren
    John (moderator)

Helemaal correct.   Niks aan de hand dus.

Reageren
    Xxx

Heel erg bedankt voor uw reactie! Nu ben ik weer gerustgesteld…

Reageren
    Xxx

Ik heb zojuist weer een beetje last gehad van wat dunnere ontlasting (diarree?). Ik heb mijn pil afgelopen avond rond 22.45 ingenomen… geldt nu hetzelfde verhaal als wat ik hierboven heb aangekaart, of is mijn pil nu niet meer veilig?

Reageren
    John (moderator)

Diarree heeft alleen maar invloed op de pil als dat binnen 4 uur na inname van de pil is of als 3-4 dagen uitsluitend de hele dag door diarree hebt.

Reageren
    Xxx

Oké bedankt! En stel ik heb morgen (en overmorgen) nog diarree; is het dan een probleem dat ik in de avond van 8 augustus onbeschermde geslachtsgemeenschap heb gehad?

Reageren
    John (moderator)

Nee dat is dan geen probleem.  Maar dan moet je er wel rekening mee houden, dat de pil niet goed wordt opgenomen.

Reageren
    Xxx

Oke fijn, dat was ook het meeste waar ik me zorgen om maakte. Als het, het geval is dat ik meerdere dagen diarree heb, dan is het toch zo dat ik pas een week na de laatste dag diarree weer beschermd ben?

Reageren
    John (moderator)

Helemaal goed!

Reageren
Reageer op: De pil en diarree
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.