- Anoniem20 december 2015 om 00:33
Een vriendin van mij zegt allergische te zijn voor gluten. Dit uit zich bij haar in zo’n ernstige vorm dat ze zelfs niet van een bord waar iets met gluten op heeft gelegen kan eten. Maar ik vroeg me af, ze vertelde dat ze helemaal niks voelt als ze gluten eet, maar dat ze het alleen maar weet omdat ze een bloedtest moest doen. Dus ik vroeg me af, kan je allergisch zijn voor gluten, maar er niks van voelen?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
20 december 2015 om 11:25Dat is niet erg waarschijnlijk….
Mensen met een glutenallergie worden doorgaans ziek als ze gluten gebruiken.
Waarom zou er op gluten worden gecontroleerd als er geen klachten zijn?[quote]Dit uit zich bij haar in zo’n ernstige vorm dat ze zelfs niet van een bord waar iets met gluten op heeft gelegen kan eten[/quote] Dat is nonsens
Reageren
en
[quote]ze vertelde dat ze helemaal niks voelt als ze gluten eet, maar dat ze het alleen maar weet omdat ze een bloedtest moest doen.[/quote]
Vraag me dan af wat dat voor een ernstige vorm moet zijn als ze er helemaal niets van merkt….beetje vreemd, vindt je niet?Anoniem20 december 2015 om 12:43Kan best zijn dat je bij bepaalde klachten verlichting hebt als je glutenvrij of -arm eet. Zelf heb ik een sterke vermindering van mijn klachten als ik een biogene-aminenarm dieet volg. Dat wil in mijn situatie zeggen dat als ik één hazelnoot eet of een piepklein beetje chocolade dat ik weinig klachten heb – eigenlijk is het eerder een intolerantie dan allergie – maar zodra ik iets meer eet krijg ik hoofdpijn en een stressreactie in m’n lijf. Zoiets zou ik me kunnen voorstellen bij die glutenallergie of intolerantie. Dan hoeft een spoortje gluten nog niet direct klachten te geven. Zou eventueel ook kunnen zijn dat de diagnose niet juist is gesteld.
Reageren