- Mark21 maart 2018 om 12:58
Hallo,
Mijn vriendin heeft van het volgende last:
– Extreme vermoeidheid (slaapt soms 17 uur per dag)
– Depressie
– Angstaanvallen
– Vaak erge buikkrampen
– (soms erge) hoofdpijn
– misselijkheid (maar zelden overgeven)
– Algemeen voelt ze zich alsof ze een lage weerstand heeft en ziekig is
Ia dit genoeg aanleiding voor een glutenallergie test? Zijn er andere ziektes/allergieën die dezelfde klachten hebben?
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 maart 2018 om 13:48ik zou om te beginnen eerst een een bloedonderzoek laten doen naar ontstekingswaarden, en ziekte van pfeiffer…
Reageren
Daarnaast is het mogelijk dat angstaanvallen en een depressie die klachten ook kunnen veroorzaken. Ik zie zo geen reden om een glutenallergie te laten testenCatootje21 maart 2018 om 16:21De voeding kan een rol spelen. Veel mensen eten teveel snelle suikers, wat schommelingen kan geven in je bloedsuikerspiegel, wat ontregelingen kan geven in je hormonen en neurotransmitters en onder andere angstklachten kan geven. Beste bij elk eetmoment zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Vooral ook zorgen voor oplosbare vezels.
Daarnaast kunnen er voedselovergevoeligheden spelen. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan histamine en tyramine kunnen klachten uitlokken, onder andere angsten en hoofdpijn. Als brood minder goed wordt verdragen hoeft dat niet aan de gluten te liggen.
Maar ook kan er sprake zijn van te weinig maagzuur, candida, minder gezonde darmflora enz. Eventueel pilgebruik kan ontregelend werken. Jullie zouden advies kunnen vragen op natuurgeneeskundig gebied.
Reageren