- Anoniem15 januari 2015 om 15:21
Beste meneer/mevrouw,
Onlangs ben ik in mijn beroep tegen een bepaalde probleemstelling aan gelopen en ik heb het vermoeden dat u mij hierbij zou kunnen helpen. Ik werk bij een bedrijf dat onafhankelijk advies geeft op het gebied van veiligheid bomen. Echter vormt advies over allergische klachten normaal gesproken geen deel uit van mijn werkgebied.In een bepaalde straat in Friesland komen vele klachten binnen over ziekteverschijnselen (allergie?) die waarschijnlijk door een bepaalde boomsoort opgewekt worden. Dit betreft een uitheemse els, namelijk de hybride els Alnus spaethii ‘Spaeth’. De bewoners van de straat geven aan lichte klachten zoals verkoudheid en benauwdheid te ervaren tot aan ernstige klachten zoals longontsteking en COPD. Dit schrijven zij toe aan de laanbomen in hun straat.
Als vrijblijvende dienst voor de gemeente probeer ik wat informatie te achterhalen omtrent dit probleem, zodat ik aan de gemeente aan kan geven in welke mate de stellingname van de bewoners naar waarschijnlijkheid gegrond is.Ik hoop dat u bereid bent mij te helpen bij het beantwoorden van enkele vragen betreffende dit probleem. Ik zal het erg fijn vinden indien u enige feedback op de volgende vragen wilt/kunt geven.
1. Mij is bekend dat de Hybride els hooikoorts kan veroorzaken. Maar is het ook mogelijk dat de ernstige kwalen COPD, astma en longontsteking door hooikoorts veroorzaakt kunnen worden?
2. Kan hooikoorts een dergelijk ernstige inbreuk zijn op de gezondheid dat de kans op het oplopen van ernstige kwalen zoals COPD, astma en longontsteking sterk toeneemt?
3. Bestaan er allergieën voor bomen of andere ziekteverschijnselen door bomen naast de bekende hooikoortsklachten die niet door pollen veroorzaakt worden? (Bijv. gezondheidsklachten door zaadverspreiding, hormonen, insecten, schimmels?)
Indien u mij vrijblijvend van dienst wil zijn ben ik u zeer dankbaar!Bij voorbaat dank,
Koen ’t Hart2 reactiesReagerenJohn (moderator)
15 januari 2015 om 17:22Beste Koen,
COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease) is een verzamelnaam voor verschillende chronische aandoeningen aan de longen zoals longemfyseem en chronische bronchitis.
In 80% van de gevallen wordt COPD veroorzaakt door roken. Roken zorgt ervoor dat je longen continu geprikkeld worden, waardoor ze ontstoken raken. Je hoeft niet per se een actieve roker te zijn om COPD te krijgen. Ook als je al jaren geleden gestopt bent met roken, heb je een verhoogde kans op het ontwikkelen van COPD. Langdurig meeroken met anderen kan ook zieke longen veroorzaken.Langdurig werken of gewerkt hebben in een ruimte waar veel (giftige) stofdeeltjes voorkomen. Bijvoorbeeld: houtstofdeeltjes, chemische stoffen of uitlaatgassen.
Een (erfelijke) ziekte. Bij de erfelijke aandoening Alpha-1 maakt het lichaam een bepaald eiwit dat moet voorkomen dat de longen afgebroken worden, niet aan. COPD kan ook ontstaan als je heel vaak een longontsteking hebt. Ook slecht behandelde astma kan tot COPD leiden.Astma behoort niet meer tot COPD maar is een afzonderlijke aandoening.Astma heeft een andere oorzaak dan longemfyseem en chronische bronchitis.
Stuifmeel en pollen, kunnen wel astma veroorzaken.
Mensen die overgevoelig zijn voor pollen hebben over het algemeen minder
last van het stuifmeel van elzen dan bijvoorbeeld van grassen of berken. In hoeverre
deze specifieke hybride bijdraagt tot allergene reacties is onbekend.Zaadverspreiding geeft met enkele uitzonderingen geen klachten.
Reageren
Insekten en schimmels kunnen dat wel. Denk bijvoorbeeld aan de haartjes van de processierups. Bij schimmels denk ik dan aan de bekende Cladosporium en de Cladosporium hebarium. Deze schimmels kunnen astmatische aanvallen veroorzaken.Anoniem19 juni 2015 om 07:48De tekst:
“Mensen die overgevoelig zijn voor pollen hebben over het algemeen minder
last van het stuifmeel van elzen dan bijvoorbeeld van grassen of berken. In hoeverre deze specifieke hybride bijdraagt tot allergene reacties is onbekend.”komt letterlijk uit een tekst van Tuin & Landschap. Dit is echter een artikel uit 2002. Als je in Nederland gaat googlen op het ‘probleem van deze bomen’ komen we allemaal uit op dit soort zelfde artikelen. Nederland lijkt soms te klein voor echt diepgaand onderzoek. Beetje kort door de bocht, dat besef ik, maar toch 😉
We kunnenbeter over de grenzen zoeken. Kijk eens op Allergiezentrum Schweiz. Daar staat een artikel over een langdurig onderzoek dat is gedaan (gestart in 1981) naar pollen allergieën waarbij ze bij toeval zijn gestuit op de oorzaak bij een grote groep mensen/bewoners: de Spaethii.
Het onderzoek is gepubliceerd in de New England Journal of Medicine (23-jan-2012). Eindconclusie onderzoek: ‘It is a very good idea not to plant any new trees of this species here of anywhere else and hence avoid releasing an unnecessary quantity of risky allergens onto the Streets of our towns and cities’.
Ik wens de bewoners in de betreffende straat in Friesland veel succes bij hun strijd.
Reageren