- Rood oogje22 maart 2012 om 12:30
Half december was het onder mijn oog een beetje schraal. Ik grijp niet snel naar zalfjes enzo, dus dacht gaat vanzelf wel over. Dit werd alleen steeds erger en al gauw werd het rondom heel mijn oog rood en schraal.
In januari toch maar een even naar de huisarts gegaan en het zou een allergische reactie van iets zijn. Een hormoonzalfje meegekregen en smeren maar. Dit leek in eerste instantie ook aardig goed te werken, maar het bleef maar terug komen en leek wel steeds erger te worden. Een week of 3 later toch maar weer terug naar de huisarts gegaan en die heeft me doorverwezen naar de dermatoloog.
Ze besloot een allergietest te doen, ook al is door middel van een allergietest een jaar of 5-6 geleden al vastgesteld dat ik allergisch ben voor nikkel en een PPD allergie heb. De uitslag was dan ook niet echt verrassend voor mij. Ik heb een PPD en nikkelallergie. Dus het eczeem rond mijn oog zou van mijn piercings komen. Ik heb namelijk 2 wenkbrauwpiercings, flink wat piercings in m’n oren en 2 navelpiercings.
Ik kan gewoon niet geloven dat het daadwerkelijk van mijn piercings komt. Deze heb ik namelijk al jaren en heb al zo’n jaar of 5-6 een nikkelallergie. Het eczeem rondom m’n oog zit ook overal behalve bij mijn piercings zelf. Deze heb ik inmiddels ook al verwisseld met titanium piercings, omdat ik erachter kwam dat als je zeer heftig reageert op nikkel, ook chirugisch staal een reactie kan uitlokken.
Nu zei de dermatoloog dat het ook een indirectie reactie kan zijn, omdat de huid rondom de ogen veel gevoeliger is. Ook aanraking met geld en vervolgens door je ogen wrijven kan de reactie veroorzaken. Maar als het daadwerkelijk zo is wat zei zegt, waarom zit er dan geen eczeem bij de piercings zelf, is het onder m’n oog begonnen met een klein schraal plekje en heb ik nergens anders op m’n lijf bij m’n piercings uitslag en waarom heb ik het dan niet aan beide ogen? Ik wrijf toch niet alleen door mijn linkeroog? En daarbij kom ik door mijn werk dagelijks in aanraking met geld, dan zou ik daar toch al eerder last van moeten krijgen, aangezien de nikkelallergie niet nieuw voor mij is.
Als ik namelijk met nikkel in aanraking kom merk ik dat direct, want heb ook regelmatig uitslag op m’n buik van mijn riem en deze reactie ziet er ook heel anders uit.
Ik heb dus maar besloten om zelf uit te zoeken waar de reactie vandaan komt. Andere shampoo geprobeerd (dagcremes en dergelijke gebruik ik niet). Erop gelet wat er veranderd is op het moment dat het eczeem erger word, maar kan gewoon geen logische verklaring vinden.
Dus ik ben gaan googlen gegaan en kwam atopisch eczeem tegen. Nu lijkt dit aardig te kloppen bij mijn ziektebeeld. Last van geestelijke stress, vooral de huid rondom m’n oog is extreem droog en m’n zussen hebben in hun kinderjaren veel last gehad van eczeem. Alleen de diagnose wordt pas gesteld op het mooment dat allergiën uitgesloten zijn, wat bij mij dus al niet mogelijk is.
Nu is dus na heel dit verhaal mijn vraag of het eczeem rondom m’n oog echt een indirecte nikkelreactie kan zijn, terwijl ik dus nergens anders uitslag heb en als ik in aanraking kom met nikkel altijd meteen uitslag krijg.
Mag ik de conclusie trekken dat het atopisch eczeem is?
Of kan het ook een allergische reactie van iets anders zijn, dus gewoon terug naar de dermatoloog en een andere allergietest vragen? Was dit keer alleen getest op metalen en cosmetica, dus niet op huisdieren, huisstofmijt en dergelijke, heb namelijk ook 2 katten rondlopen in huis.
Om het verhaal nog even compleet te maken nog een foto van het eczeem, de bovenste foto is van gisterochtend en de onderste foto van vandaag. Gister had ik dus weer extreem last van, terwijl er vandaag nauwelijk meer iets van te zien is.
[img size=150]http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/532983_326947684032281_100001511569484_896197_1835162826_n.jpg[/img]
7 reactiesReagerenRood oogje22 maart 2012 om 12:35[img]http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/532983_326947684032281_100001511569484_896197_1835162826_n.jpg[/img]
ReagerenLana22 maart 2012 om 14:19Net als jij heb ik nikkelallergie en ben ik allergisch voor dieren en met name voor katten. Wanneer ik een kat op schoot heb gehad, heb ik een kwartier daarna net zo’n oog (of twee) als jij. Ik vermijd dan ook katten te aaien, hoe leuk ze ook zijn. Ik heb ook al jaren diverse piercings – chirurgisch staal, maar rondom deze piercings heb ik nog nooit uitslag of irritatie gehad. Ik zou zeker nog een allergietest op huisdieren vragen.
Laat je weten wat de uitslag daarvan is?Succes, Lana
ReagerenRood oogje22 maart 2012 om 14:38Wat ben ik blij met jouw reactie. Vroeg namelijk ook aan de dermatoloog of het niet van de katten kon komen, maar dan zou het wel aan beide ogen zijn. Zoiezo was dit een dermatoloog met iets tegen piercings volgens mij, want ze bleef er maar vanaf mijn eerste bezoek over doorzeuren. En nog meer testen had ze geen zin in. Dus ga maar eens een second opion aanvragen bij een andere dermatoloog.
ReagerenLana22 maart 2012 om 14:55Hoi Roodoogje, ik wil nog even benadrukken dat de irritatie door katten (honden, vogels, paarden…) begint met één oog bij mij, dus niet twee tegelijk. Pas als ik me niet kan beheersen door de jeuk of mijn handen niet eerst was en dan toch ga wrijven, dan pas heb ik twéé van die rode ogen. Ach en piercings, ik heb een tragus, twee gaatjes in beide oorlellen en de overige piercings zitten wat bedekter 😉 en nikkelallergie krijg ik weer als ik die ene leuke riem met foute gesp op mijn blote huid draag, of een dag een leuke, opvallende ring maar niet van edelmetaal. Maar als je dat eenmaal weet, kun je daar prima rekening mee houden. Ik vind dat je groot gelijk hebt en een andere dermatoloog gaat raadplegen! Laat je weer van je horen als je bent geweest? En misschien dat andere forumbezoekers nog suggesties hebben?!
Salut, Lana
ReagerenRood Oogje22 maart 2012 om 15:13Nieuwe afspraak met de huisarts is gemaakt, dus daar gaan we weer. Zodra ik weet wat het is laat ik het weten.
Mochten andere dit nog herkennen dan hoor ik dat graag 🙂
ReagerenGus22 maart 2012 om 15:30Hai Roodoogje,
Reageren
Dat je een allergie hebt is duidelijk, maar of dat voor het nikkel van de piercings is betwijfel ik. Tenslotte bevat “chirurgisch RVS” = SS-316 ook nikkel en het wordt juist gebruikt voor medische doeleinden!
Ik zou dus naar een [b]allergoloog[/b] gaan en je laten testen op allerlei allergiën, ook katten, paarden, huisstof enzovoort, niet op metalen.
Dat is de tekortkoming van veel mensen: een idee hebben en alleen daar gericht op gaan zoeken en de rest vergeten.
Trouwens, wanneer ik naar je (mooie) ogen kijk zie ik overal rood, maar [b]juist niet bij je piercing[/b]
Ik hoor wel van je wat je huisarts zegt.
Groetjes,
GusRood oogje23 maart 2012 om 22:01Ben bij de huisarts geweest. Nu toch maar even een weekje m’n piercings uit om het gewoon echt uit te sluiten en dan terug naar de dermatoloog. Mocht ik er echt niet uitkomen met haar weer terug naar de huisarts en dan gaan we weer verder kijken.
Reageren