Zoeken Vraag het forum

Wanneer is ALCOHOL uit je bloed? (CBR)

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Pieter

Wat is het stil hier de laatste tijd? Is iedereen zo braaf of wordt er niemand meer gepakt?😋

Valearia

Wat ben ik iedereen dankbaar voor dit forum – om dit te kunnen lezen en delen.

Ik zit net in de molen. Een belachelijke en onverantwoorde fout gemaakt en met veel te veel alcohol op in de auto gestapt – daarna de avond uit de hel ervaren op het politiebureau. Overal goed aan meegewerkt, ondanks in paniek te zijn (was überhaupt nog nooit op een politiebureau geweest!).
    Vanwege mijn hoge promillage geen optie op bezwaarschrift, heb de brochure. Kwam net terug van een lange vakantie waar ik regelmatig dronk, maar nooit op het niveau van de Helse Avond.

Berichtgeving van OM en CBR was heel snel, en na betalen kon ik meteen al een afspraak bij de psychiater plannen. Alleen betekent dit ook dat er weinig tijd zit tussen dat drank moment en het bloedprik moment. Hier maak ik me het meeste zorgen over. Om de afspraak nu te verzetten vind ik ook raar overkomen als “tijd rekken” en daarnaast las ik (van Ruud o.a.) dat het voornamelijk over het geheel genomen van de afgelopen periode zal gaan. Psychiater gaf aan “Graag zsm bloed laten afnemen (bij alcoholonderzoek)” – gebeurt niet bij hem zelf… twijfel of ik het ervoor moet doen of toch wat later – nergens kwam in brieven/communicatie een tijdslijn daarvoor naar voren. Als het over de afgelopen maanden wordt bekeken, zal 1 week extra het enorme verschil niet zijn?

Het piekeren en de teleurstelling en boosheid naar mezelf zijn enorm overweldigend.

Reageren
    Valearia

Ik lees nu online ook specifiek dat de psychiater met wie ik een afspraak heb bekend staan om hele slechte rapporten en keuringen, en afraffelen van alles…. Kan hem nu nog annuleren, denk dat ik dit maar moet doen?

Reageren
    Valearia

Sorry voor de spam luitjes – hij zegt nergens dat annuleren kan… alleen verzetten. Paniek in de tent hier!

Reageren
    Alias

Maak je niet druk. Als je de brochure goed doorneemt en de juiste antwoorden geeft, kan de psychiater niks anders dan een positief rapport opstellen. Hij moet onderbouwen waarom er alcoholmisbruik wordt vastgesteld, dus zolang jij de juiste antwoorden geeft en ontspannen overkomt is er niks aan de hand.
    Het bloedonderzoek kan ik niet veel over zeggen, maar zolang je niet regelmatig grote hoeveelheden alcohol wegwerkt zal ook dat wel goedkomen. Je kan ook online eerst zelf een test aanvragen om zeker te weten dat de waarden goed zijn. Hier kan je een privé CBR test aanvragen: https://www.bloedwaardentest.nl/cbr-test-alcoholgebruik.html
    Het is een moeilijke periode waar je nu doorheen gaat, maar het komt uiteindelijk echt wel weer goed.

Reageren
    Anita

MCV 73
    MCH 23
    MCHC 32
    GDT18
    GPT12
    CDT°1.10
    MAAR Perth 414 maand voor bloedafname 3 keer op stap geweest telkens 2 biertjes gedronken
    Rijbewijs 6 maanden ingetrokken , wekelijks psycholoog en maandelijks bloedafname
    Ben wanhopig op zoek naar verklaring want 414 betekent dagelijks 12 biertjes en dus alcoholafhankelijk wat totaal niet is. MIJN VERKLARING IS : IK HEB HOGE WAARDEN RODE BLOEDCELLEN nl 5,64 en de alcohol bindt zich aan de fosfotidylcholine die zich op de rode bloedcel bevindt dus na beetje alcoholinname vliegen die Perth waarden de lucht in. Wie helpt me om dit te bewijzen?

Reageren
    John (moderator)

Als je dat wilt bewijzen zul je bij een hematoloog moeten zijn

Reageren
    Valearia

Dank je Alias!

Bloed getest, en bij de psychiater geweest. Enorm blij dat ik hem had gekozen, was warempel een goed gesprek. Bloedwaardes waren prima, psychiater was enorm vriendelijk en rustig, stelde alle vragen die ik verwacht had. Ziet het duidelijk als een incident en gaat dat ook zo aanschrijven. Nu wachten op de volgende CBR brief…

Reageren
    Linda

Dag allen,

Ook ik ben heel dom geweest en achter het stuur gaan zitten. Heb 1100 nog wat geblazen.. nu zit ik in de problemen met mijn werk zonder rijbewijs en mijn cbr onderzoek zegt “niet geschikt” voor tenminste een jaar.. dan weer opnieuw aanvragen😭 nu kan ik er voor kiezen om voor 1100 euro een nieuwe medisch onderzoek te doen.. ( ik drink Max 1x per maand)! Ben bij het eerst onderzoek gewoon eerlijk geweest.. heeft het zin om een 2 de medische keuring bij het cbr te doen? Ik ben mij ten einde raad.. en natuurlijk super veel spijt en dom geweest!!

Reageren
    Stommerik

Ik ben afgelopen november voor de 2e keer aangehouden met alcohol op binnen 1.5 jaar tijd, waren thuis aan de borrel en kregen ruzie, manlief rijd weg en ik [al 3 weken gestopt met roken] wilde sigaretten gaan halen [nog gestopt trouwens]. Ik had een lekke band, er zag een schroef in bleek achteraf dus niet van stoepranden tikken. Politie houd me aan, ik in paniek meteen omdat ik al wist hoelaat t was, ik door de paniek niet in staat te blazen en mee naar het bureau, hier 540 geblazen dus rijbewijs niet kwijt , geen recidive. Weken gaan voorbij, na 8 weken een brief van het OM, boete van 650 euro, op advies van de advocaat meteen betaald [1e zaak nog niet voorgekomen of afgedaan]. Paar dagen later de ergste brief, die van het CBR, omdat ik al een EMA heb gevolgd afgelopen 5 jaar leggen ze een onderzoek op. Rijbewijs mag ik vooralsnog houden gelukkig. Advies van advocaat is nu uitvoeringskosten in termijnen betalen om het recidief vrij jaar te rekken. Als bloedtest goed is moet de aanhouding ook je stopdatum zijn. Via advocaat ga ik het onderzoek voorbereiden maar deze zal pas ergens in augustus gaan plaatsvinden ivm betalingsregeling. Hoewel zeer gunstig voor mij maar vreemde aan dit alles vind ik dat als ik niet door het onderzoek kom ik na 1 a 2 maanden het onderzoek mag herhalen want dan een jaar clean zogezegd. Iemand ervaring met een dergelijke situatie? Ik drink helemaal nooit meer, alleen dan kan je zeker weten dat dit geen 3e keer gebeurt. Heb er erg veel spijt van maar daar heb je niks aan, voortaan verantwoordelijk zijn en niks geen alcohol meer, nooit niet meer!

Reageren
    Stommerik

En een tip van iemand die 2x zo stom is geweest als je dronken in een onvoorziene situatie terecht komt handelt de drank voor je. Je bent impulsief, reageert primitief en vanuit emoties. Hier heb je ook maar weinig alcohol voor nodig, ik heb tussen 2 aanhoudingen in niet meer gereden met drank op, drinken ook alleen weekends maar toch is het weer gebeurt zo achter het stuur. Er kan altijd iets onvoorziens gebeuren, drinken is gevaarlijk want je reageert niet verantwoord en adequaat op situaties door de drank, hoe meer hoe minder natuurlijk. Gezelligheid is toch eigenlijk ook iets wat er veel meer is als je dat volledig bewust meemaakt en niet onder een waas van alcohol al zijn het maar 2 glazen. Hopelijk denkt iedere lezer over dit bericht na en gebeurt het jullie niet nog een keer. Positief van mij is wel door de aanhouding toch nog steeds gestopt met roken ondanks dat ik de sigaretten gekocht had met mijn beschonken kop. Voor iedereen die nog in de mangel zit hiermee, alle beste en veel kracht voor de komende tijd.

Reageren
    Naomi

Hoi allen, Ik moet volgende week bloedprikken voor de herkeuring i.v.m. alcohol misbruik. Dat betekend dat ik een jaar geen alcohol mocht misbruiken. Kijken ze bij een herkeuring ook naar de waarde van de 1e bloeduitslagen (van een jaar geleden dus?)?

Heb met kerst namelijk wel gedronken.. straks is mijn Gamma GT nog te hoog..

Ik hoor het graag!

Reageren
    Naomi

Bedoel de Gamma GT is niet TE hoog, maar misschien hoger dan de vorige keer..

Reageren
    Femke

Hallo

Is een CDT van 1.2 voldoende om door de keuring van cbr te komen? De afkapwaardes zijn 2 las ik…

Reageren
    anoniem

Beste mensen,

Helaas ben ik ook aangehouden. Ik was bij een hotel, heb ook twee betalingsverzoeken in mijn mailbox, dit omdat ik mijn verantwoording heb genomen om niet te gaan rijden met alcohol op. Helaas lukte het betalen niet, waardoor ik in mijn geparkeerde, stilstaande auto ben gaan zitten om mijn vriendin te bellen of ze mij wilde halen. Een kwartier later heb ik politie aan mijn autoraam. Ik was aangeschoten/dronken. Ik raakte zo in paniek dat ik werkelijk helemaal de realiteit heb verloren. Ik werd ook vrij naar benaderd… Uiteraard trok ik wel gelijk mijn conclusies, ik ben de sigaar. Ook had ik een fles wijn achterin mijn autostoel. Ik heb moeten blazen en 12 uur rijontzegging gekregen. Mijn rijbewijs is niet ingevorderd en ik hoefde ook geen ademanalyse test te doen. Mijn vriendin heeft mij opgehaald en ik ben naar huis gebracht. Strafrechtelijk word ik niet vervolgd. Ik had niet gereden en was ook zeker niet van plan om te gaan rijden. Mijn rijbewijs is ook niet ingevorderd. .Helaas is er wel een melding gedaan naar het CBR. Ik vraag mij echt af hoe ik hier onderuit kom. Ik vrees dat deze onvoorziene situatie mij een jaar van mijn rijbewijs gaat kosten ongeacht hoe ik uit de test kom. Ik voel me echt vreselijk… radeloos….en dom… Het troost mij dat ik weet dat ik geen enkel moment heb gedacht ik ga rijden.

Reageren
Reageer op: Wanneer is ALCOHOL uit je bloed? (CBR)
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

3 min leestijd

Anticonceptie en hormonen: welke past bij jou?

4 min leestijd

Hoe groot is de kans op een zwangerschap?

4 min leestijd

Seks tijdens de zwangerschap: wat verandert er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.