Zoeken Vraag het forum

Cocaine gebruik

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Hallo, ik ben een man van 24 jaar.
    Ik heb een goed inkomen, een eigen huis en geweldige vriendin.
    Mijn relatie met haar is nu vanaf 2011.

Toen ik naar de middelbare school ging kwam ik voor de eerste keer in aanraking met drugs, soft drugs wel te verstaan. Wiet, en hasj was toen heel normaal op de school. Iedereen deed het, het was heel makkelijk om aan te komen, en tja.. als je stoer was rookte je wiet of hasj. Achteraf gezien ben je dan super dom, maar ja.. voorbeeld doet volgen. Je kijkt als “brugpieper” op tegen de 4e en 5e jaars. En om een soort van status te krijgen doe je wel eens dingen waar je achteraf spijt van krijgt. Mijn gebruik van wiet viel wel mee. Heb 3x een joint gerookt. Nou zeg… was het dit dan? Viel er gewoon van in slaap. Of moe dat ik ziek naar huis kon gaan. Dus dat viel opzich wel mee voor mijn eigen gevoel.

Vanaf kleins af aan op de basisschool heb ik een aantal vrienden die ik van het eerste uur ken. Een vriend van mij begon met foute vrienden om te gaan van het kamp… Op een avond daar werd er cocaine uitgedeeld. Hij heeft 3x nee gezegt maar uit eindelijk toch gedaan. En sindsdien is het fout gegaan met hem. Eerst begon het met èèn lijntje… Daarna al een paar puntjes op de avond… Daarna begon het al met hele grammen, nu is het helaas al zover dat hij 10 gram op een week er wel doorheen jaagt. Hij koopt de cocaine met 20 gram per keer zodat hij dan 2 gram gratis krijgt. Het is zo makkelijk hier in een kerkdorp om hier aan te komen. De oudere jeugd dealt hier in en alles is hier te verkrijgen.. Wiet, Cocaine, Pep, MDMA kristallen, MDMA zegels echt letterlijk alles… En tegen spot prijzen. Hier kost een half gram cocaine +- 15 tot 20 euro. In de grotere steden liggen deze prijzen rond de +- 25 tot 30 euro. Je belt zo’n gast en hij komt het gewoon tot aan de voordeur brengen of zelfs op zijn slaapkamer. Helaas heeft hij mij een beetje mee getrokken hier in. Ik heb heel lang nee gezegt tegen hard drugs… Vanuit mijn ouders uit was dit slecht en als ik er over had, bv dat dit behandeld werd op school, was het antwoord, dat is rotzooi, bid maar dat jij dit nooit doet anders zwaait er wat.. Tja.. als je jong bent en je ouders verbieden iets dan is het juist leuk en spannend om dit te gaan doen. En ik bedoel dan stiekem sigaretjes roken enz. Maar goed, hij liet me toen zien hoe je die cocaine verwerkt tot een lijn en hoe je hem met een 50 euro biljet opneemt in je neus. Ik dacht toen echt: WTF, je gaat toch niet zo’n poeder in je neus doen. 10 minuten later was hij heel opgewekt en blij en begint kei veel te vertellen. Ik had daar niet zoveel zin in en ben toen naar huis gegaan. Een paar dagen later op een feestje van de vriendin van hem was het prijs, iedereen was cocaine aan het snuiven. Ik zag het gewoon aan de gezichten van die mensen. Het leek net of iedereen helemaal opgefokt was en zich echt aan het uitlaten waren. Eerst probeerden de meeste het discreet op het toilet te doen bij diegene thuis, later op de avond ging er gewoon een spiegel langs met snowpacks en volle sealtjes… Tja en toen heb ik ook geprobeerd een keertje. Wat een ervaring, heerlijk gevoel. Ik had die dag van 6 uur sochtens tot 5 uur savonds gewerkt en was dus redelijk moe. Door die lijn cocaine werdt mijn moeheid opeens omgezet in energie wat ik niet kon plaatsen waar dat van af kwam. Echt een heerlijk gevoel was dat. Helaas was het na een half uur afgelopen. Dus ja.. je kunt het al raden. Nummer 2 ging er door heen, dat deed echt pijn in mijn neus… Maar ja het gevoel was er weer. Heerlijk! Dit heb ik nog een keer of 3 gedaan en toen was het de hoogste tijd om naar huis te gaan, het was inmiddels al 7 uur s’ochtends. Ik heb toen geloof ik tot 11:00 smorgens in bed liggen te staren na het plafond. Ik kon gewoon niet slapen.

Een paar dagen later kwam ik mijn vriend weer tegen, ik ging met hem mee naar huis omdat we al van kinds af aan “kind aan huis zijn” Hij heeft een slaapkamer op de zolder en voordat je echt boven bent heeft hij al gehoord of er iemand komt. We waren toen 19 a 20 jaar, toen hij me op een lege cd hoesje “speed” liet zien. Ik was zeer nieuwschierig naar de effecten van speed dus we gingen ieder op een doodnormale woensdag middag een lijntje speed doen. Bah, wat deed dat pijn in mijn neus… Alleen het effect wat ik ervaren heb is dat je er helemaal opgefokt van wordt, en na een uurtje of 3 zeer moe. Dat vond ik dus niks.

Een aantal weken later na toch een paar keer op bezoek te zijn geweest bij die vriend, waar we vooral altijd deden gamen, beetje ouwehoeren, op zijn tijd een pilsje dronken. Bij hun thuis mocht en kon ook alles. Zij hebben een winkel aan huis en alle aandacht ging uit naar de winkel. Ook zijn zijn ouders (net als de mijne) van een generatie die rond de 50 tot 60 jaar zijn. Die zien dus niet en weten niet wat een sealtje coke is of wat een zakje wiet is. Ik heb mijn vader toendertijd zelfs wijsgemaakt toen hij een sealtje cocaine vond in mijn jas, dat dat spul was om op te lossen in water en daarna je beeldscherm van de computer mee schoon kon maken. Tja, ze kwamen nooit verder als het buurdorp, en in de jaren 60 en 70 was het misschien alleen wiet wat ze ooit gezien hebben.

Maar om niet af te dwalen van het verhaal; het uitproberen van diverse soorten drugs werd erger. Op een woensdag middag in de vakantie kreeg een smsje of ik mdma kristallen wou komen proberen. Ja, tuurlijk waarom niet. Hopsakee, mijn ervaring hiermee is dus dat ik totaal niks gemerkt heb van iets. Niet energiek, niet moe, eigenlijk voelde ik me gewoon normaal. Dus misschien te weinig genomen. Ach hopsakee, nog een keer. Nog steeds niks gevoeld na 2 uur. Ach ja misschien heb ik daar niks aan verloren. Als ik soms filmpjes voorbij zie komen op facebook. Een week later een sms van een andere vriend voor blue 69 te komen drinken. Boh, dat was ranzig spul om te drinken, maar wat een heerlijk gevoel erna. Toen kwam de XTC pillen ook te voorschijn in onze vriendengroep. Super SOnic’s, Mitshubisch’s, hoe gekker hoe beter. Vanaf dat punt zijn sommige uit mijn oude klasgenoten/vriendengroep de weg helemaal kwijt geraakt. Er werd op doodnormale avonden waar je bijvoorbeeld de dag erna moest gaan werken of naar school moest hoeveelheden cocaine gesnoven waar je bang van werd, met 4 personen 12 gram. Ach bel **** nog maar een keer. Studiefinanciering betaald dat toch. Om 6 uur sochtens nog zo strak als wat in bed liggen. De dag erna spijt er van hebben. Wat heb ik dat veel gehad.

Nu zijn we een paar jaar verder, en gelukkig ook wijzer geworden. Athans dat denk ik. Ik zelf gebruik nog af en toe cocaine om het uitgaan en festivals nog vol te houden. Ik ga ook wel eens “clean” naar een festival, en heb het daar dan ook goed naar mijn zin, ik merk alleen dat ik dan sneller moe wordt. Verder neem ik ook nog wel eens een sealtje in het weekend, als ik een zware werkweek achter de rug heb, of als ik een paar dagen vrij heb. De laatste keer dat ik iets gebruikt heb is 2e kerstdag in 2015.

Ik heb een jaar of 7 mijn huidige vriendin leren kennen. Echt een lieve meid, waarvoor ik ook echt wil zorgen dat ze niks te kort komt. Vorig jaar een vrijstaand huis gekocht, een dorp verder, waar ik al bij mijn ouders woonde.
    Onze relatie is echt naar mijn mening top! Ze is zorgzaam naar mij toe, en ik ook voor mijn gevoel naar haar. De liefde van mijn leven zullen we maar zeggen. Alleen heb ik een geheim voor haar waar ik bang voor ben wat haar reactie erop zal zijn. Dat geheim is dat ik vroeger diverse soorten soft & hard-drugs heb gebruikt en eigenlijk bij cocaine ben ik blijven hangen. In onze “jeugd” tijd deed ik in haar bijzijn helemaal niks. Puur om niet betrapt te worden. Ik dacht dan je moet sterk zijn, en je gevoel en drang naar iets niet laten overgaan op de liefde. Dat heb ik tot heden ten dagen vast kunnen houden. Zij stond en staat nog altijd op nummer 1. Als ik thuis cocaine gebruik doe ik dat meestal in de werkplaats, daar komt zij toch zelden. Ook let ik erop hoevaak ik naar achteren ga of met ophalen van je neus, “sigaret ga roken enz.. Toch als ik met de vrienden van toen naar een festival ga zoals bijvoorbeeld Decibel of Dominator, de wat hardere hardcore en hardstyle feesten. Dan gebruik ik redelijk wat al zeg ik het zelf. Maar mijn vriendin is hier nooit bij. Ze houdt niet zo van die hardere muziek. Dus ja dan heb ik vrij spel. Ik zorg en wil niet dat mijn relatie verbroken wordt door drugs gebruik wat “stiekem” gedaan wordt.

Echter mijn goede vriend vanaf de basisschool is een voorbeeld voor mij wat betreft de toekomst. Ik heb hem toen hij nog weinig tot niets deed gelukkig zien worden met zijn vriendin. Hij ging van alles met haar doen, en nam haar mee op vakantie naar het vakantiehuis van zijn ouders in Spanje, Griekenland of naar Turkeije. Hij had een goedbetaalde b baan bij zijn ouders in het bedrijf. Hoefde letterlijk maar van zijn zolderkamer 2 trappen naar onder moest lopen en was op zijn werk. Werkentijden waren van 09:00 tot 16:00. Iedere werkdag. Had ik maar zo’n baan, heerlijk thuis met je ouders, een goed inkomen verdienen en langzaam werken naar overname van dit goedlopend bedrijf/winkel. Maar ja, ook hij heeft cocaine gebruikt toen hij 18, 19 jaar was. En alles wat god verbood deet hij. Ik zag hem echt er tussen uit glijden. Als je op whats app keek was hij om 7:00 s’ochtens nog online, of hij sliep gewoon een hele nacht niet. Kwam te laat op zijn werk, ouders verdachten heb op gebruik van iets.. Maar wat dan? Deden ze hem teveel pushen met het werk wat hij moest doen thuis. Ach ja, dan geven we hem gewoon zijn salaris iedere maand, arm kereltje toch. Hij is uitgeput. Dat was het antwoord als je vroeg waar ****** was. Zijn ouders wisten niet dat hij hoeveelheden cocaine boven op zijn bureau wegsnoof, dat de melkboer hem bier verkocht zonder dat zijn ouders dat wisten en dat hij totaal geen mensen meer zag. Zijn vrienden kwamen nog wel eens op bezoek maar ja, overdag sliep hij en s’nachts was hij wakker en van alles aan het doen.

Helaas is het zo gegaan. Hij had een glansrijke toekomst voor zich.

Zover wil ik heb absoluut niet laten komen. Mijn probleem is een beetje dat ik coaine af en toe lekker vind om te snuiven. Het gevoel was het me geeft is gewoon heerlijk. Alleen merk ik de laatste paar keer wel dat ik meer grammen moet snuiven. Ik bedoel dan dat ik bijvoorbeeld 2 gram op een avond gebruiken wil, dus ik bel **** op en die komt dan netjes voor 70 euro 2 gram aan de voordeur brengen. Dan doe ik dat geleidelijk aan op maken, eerst een lijntje, daarna 2, en hoppa, daar gaan we. Voor je het weet is het op… En dan heb ik de neiging om **** op te bellen. Tot heden is het me nog goed gelukt om dan tegen me zelf te zeggen. op=op. Daar moet je het mee doen vanavond/vannacht.
    Ben ik dan een coke verslaafde? Ik heb denk ik over 2015 10 gram totaal gesnoven over een periode van janurari tot mei, juni niks, juni tot september 4 keer (fesitivals) en van september tot december 5 keer. (inclusief nieuwjaarsdag. Om op te starten.

Ik vind zelf dat ik een recreatieve gebruiker ben omdat ik tegen me zelf kan zeggen, nee ik hoef vandaag niet. En dan bedoel ik niet op festivals, daar doe ik het eigenlijk gewoon omdat ik anders het lichamelijk niet vol hou.
    Die paar keer dat ik het in het weekend heb gedaan ben ik meestal alleen thuis met vrienden, omdat mijn vriendin voor haar werk vaker langer van huis is.

En wat zou ik moeten doen met mijn vriendin, het haar eerlijk zeggen, en dus het totale verhaal? Of gewoon blijven denken, wie niet weet wie niet deert?

Ik heb hier bijna 2 uur opgezeten om een verhaal hier te typen.
    Ik hoop dat jullie het informatief vonden hoe het zomaar kan gebeuren bij je (toekomstige) kinderen.

Groetjes, Anoniem

1 reactie
    Reageren
    Anoniem

Hallo Anymous.

Ten eerste;
    Dit is best een heftig verhaal. Helaas herken ik heel veel in dit verhaal.
    Bij ons (ook een klein kerkdorp van nog geen 900 inwoners ongeveer) is dit ook aan de orde. Je kunt diverse soorten drugs krijgen voor prijzen die je in de stad niet betaald. Dat stukje van die vriend die 20 gram in een keer koopt om 2 gram gratis te krijgen is best wel heavy. Maar uit mijn persoonlijke ervaring weet ik dat dit bij ons ook is. Als je meer volume koopt in een keer wordt de prijs goedkoper. Alleen blijft het hier niet bij de bekendere soorten drugs, hier is ook handel in andere producten die in wettelijk bezit verboden zijn.

Ik heb vrienden gezien die er ook alles maar aan doen om aan geld te komen voor hun verslaving te bekostigen. Dealen, jatten, mensen in de bossen beroven en nog veel meer… Triest om die personen waar je mee opgegroeid bent zo onder het niveau te zien. En het ergste van alles… Ze hebben alles verspeeld. Vriendin, ouders, ze laten zich opnemen in een klinkiek die hun ouders betaald.. Komen eruit, bellen als eerste een dealer. Heb van sommige ook het contact nog maar minimaal. Puur omdat ze niet meer te vertrouwen zijn. Meestal is het nog als ik ze tegenkom “Hallo, hoe is het, en tot ziens”.

Bij mij persoonlijk is het ook door “volgen” van vrienden fout gegaan.
    Met uitgaan werd er in onze vriendengroep veel gebruikt. Van alles en nog wat.
    Je weet hoe het gaat, hier doe mee, heb je ook wat. Kom op je weet niet wat je mist. Op mijn 17e eerste keer in aanraking gekomen met coke…
    Gelukkig heb ik het tussen mijn 17 en 21 (huidige leeftijd) goed kunnen van afblijven. Heb het nog maar een keer gedaan, en had een hele slechte ervaring doormiddel van slaapgebrek na gebruik, dat ik een hele werk week me zo slecht voelde en besloot om dat niet meer aan te raken. Het geeft je inderdaad een kei goed, energiek gevoel… Maar de dag erna ben je slap, moe en nergens zin in. Nee het leven is me meer waard. Maar heb het ervaren hoe het is, en kan me ook ergens goed indenken hoe verslavend coke is. Van de ene kant ben ik ergens blij dat ik het in mijn jeugd wel eens heb gedaan, om te ervaren hoe het is, wat het is, en hoe je het gebruikt, zodat ik als mensen het er over hebben kan mee praten erover en mijn mening er over geven. Mijn persoonlijk advies is: Als je zoals je hierboven schrijft dat je echt en eerlijk tegen je zelf kan zeggen, ja, die avond wel en dan een hele periode niet, dan vind ik jouw een heel sterk persoon. Een paar keer in het jaar zal (denk ik) geen gevolgen hebben. Dan ben je voor mijn gevoel absoluut geen verslaafde maar een recreative gebruiker. Ik vind het knap als je zo sterk in je schoenen staat, stonden meer mensen maar zo in het leven. Gewoon een paar keer als je een goede ervaring er mee hebt gehad, of inderdaad op die hardcore feesten. Ben daar eerder ook wel eens naar toe geweest. Als je op Decibel van het hoofdpad op weg bent naar Darkness 4-Life tent zie je me mensen die half dood aan het gaan zijn. Maar de meeste festivals worden diverse soorten drugs gebruikt. Dat was vroeger al en zal ook altijd blijven. Dus ik begrijp wel dat je als je naar zo’n festival gaat wat extra energie kan gebruiken, maar de dag erna je makkelijk kan afsluiten voor drang na gebruik. Dat had een hoop leed gespaard bij vele gezinnen.

Wat betreft je vriendin…
    Dat is een keuze die je zelf moet maken. Als je een goede en sterke relatie wilt hebben moet je open en eerlijk tegen mekaar zijn. Als je eerlijk bent wordt het meestal eerder geaccepteerd of dat ze merkt dat je dus wel eerlijk tegen haar bent met alles, dan dat ze sporen vind, of dat ze je betrapt. Meestal is het dan over en uit. Maak je relatie niet kapot. Ik zou persoonlijk gewoon eerlijk zijn en het hele verhaal van af begin af aan vertellen op een avond die jij gepast vind. Je moet het wel doen als je gevoel zegt en nu moet ik je wat vertellen. Nogmaals, meestal is dat de beste uitweg. Eerlijkheid duurt het langst en je weet het gezegde wat voor de meeste gebruikers geldt: “Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel”

Ik ben echt blij dat ik zoals de meeste mensen zeggen als er een gesprek overgaat op het onderwerp drugs dat ik verstandig gehandeld heb. Ik heb inmiddels een vriendin sinds een jaartje, we hebben het een paar maanden geleden gehad over diverse onderwerpen en ook drugsgebruik kwam aan de orde. Ik heb haar toen verteld over het uitgaan vroeger, en dus ook over het drugs gebruik van vele vrienden en bekenden en ook van mezelf. Zij reageerde gelukkig redelijk positief erover en ik kwam er achter dat zij zelf ook niet de “heilige boon” was. Zij had ook wel eens een jointje gerookt of iets genomen. Maar we hebben toen wel samen afgesproken om als we beiden ooit de drang of zin hadden om “iets” te gaan doen op een feestje of met ergens iets te gaan drinken om het van te voren eerlijk tegen mekaar te zeggen. Maar ik denk dat niet gebeurd, zeker om dat ik een goede week geleden gehoord heb gekregen via een taart die mijn vriendin gebakken heeft dat ze 8 weken zwanger is. Ik ben nu bezig om z.s.m een huis te kopen of te huren, zodat ik samen met mijn vriendin kan samen wonen en een goede toekomst voor hem of haar te geven.
    En als ik ooit erachter kom of de vraag krijg dat hij of zij iets gebruikt heeft of iets genomen heeft dat ik weet waar hij of zij over praat en ik hoop dat hij of zij ook zo verstandig zal zijn om het “uit te proberen” en daarna niet meer aan te raken.

Nogmaals, ik herken een groot gedeelte van je verhaal wat je schrijft over vrienden die afglijden aan diverse soorten drugs, die er helemaal doorheen zitten, die relaties kapot hebben gemaakt van hun zelf, ouders, broer en zussen… Alleen nog maar thuis alleen willen zijn, online gokken, gebruiken en bier of sterke drank drinken, leven s’nachts en slapen overdag, werken nog maar gedeeltelijk of helemaal niet meer. Verzorgen zich niet en verwaarlozen zich zelf helemaal. Ik heb het helaas bij diverse vrienden die nu nog “kennissen” zijn geworden. Jongens waar bij ik vanaf groep 1 in de klas heb gezeten, samen mee heb gespeeld als kind zijnde, met naar zomerkamp ben geweest, samen fietsen naar de middelbare, vele avonden mee op stap ben geweest. Helaas… soms denk ik zelf wel eens had ik hun kunnen helpen of hun nog vaker moet zeggen dat ze moesten oppassen met hun drugs gebruik? Ik heb heet meerde malen gezegd tegen diverse mensen, het antwoord was dan dat het wel mee viel of dat hij of zij geen probleem hadden, dat het helemaal net zo erg was dan wat ik dacht. Tja…. Ik zie sommige van die mensen af en toe nog wel eens op een verjaardagsfeestje. Dan denk ik bij mezelf, wat triest wat drugs met je doen… Vind het soms wel eens verdrietig omdat ik weet hoe die personen vroeger waren. Aardig, lief, echt een vriend waarmee je geheimen deelde en ook stiekem wel eens kattenkwaad mee uithaalde. Maar zij hebben gekozen voor een leven vol met geldproblemen, verslavingsproblemen. Het is vast het leven wat zij niet voor ogen hadden en ook niet wilden, maar door drugs is het wel zo geworden. Dat vind ik heel triest en ook zo jammer. Het waren stuk voor stuk echt goede vrienden. Jammer dat het zo gelopen is, maar ik laat hun met rust en probeer hun ook een beetje te ontlopen. Eerst had ik een schuldgevoel van had ik maar dit gedaan of dat tegen hun ouders verteld, maar achteraf denk ik van: Ze hebben kansen genoeg gehad nadat hun problemen opvielen bij hun ouders of het vertelden tegen hun ouders. Ik weet zelfs dat van een vriend de ouders hem zelfs naar het buitenland wouden laten opnemen om hem uit de omgeving te zetten zodat hij een nieuwe start kon maken. Hij is 2 maanden weg geweest, heeft nog een thuis traject gehad, en je raad het al. Na een half jaar weer terug bij af.

Maar goed, iedereen heeft wel een vriend of vriendin of een kennis die drugs gebruikt of iets anders doet wat niet goed is.

Trek het je zelf niet aan, ik laat mijn toekomst niet verkloten door dit soort personen, klinkt hard maar als de rollen andersom waren geweest denk ik dat mij hetzelfde gebeurde en niemand naar me omkeek.

Ik heb nu mijn mening gegeven over jouw verhaal Anymous, en ik heb een klein beetje mijn hart gelucht over mijn ervaring. Ik hoop dat er bij de mensen die dit en bovenstaande bericht lezen een belletje gaat rinkelen als ze drugs willen uitproberen of gaan gebruiken. Ik heb het gebruikt en gelukkig kunnen weerstaan maar heb de gevolgen gezien en mee gemaakt. Als je zoals bovenstaande persoon er goed mee om kan gaan kan het volgens mij nog niet zon kwaad maar let er goed mee op. Het is zo gebeurd!

Groetjes

S

Reageren
Reageer op: Cocaine gebruik
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

Haartransplantatie bij stress en haaruitval
5 min leestijd

Stress en haaruitval: hoe zit dat precies?

3 min leestijd

Symptomen van zwangerschap: dit zijn de eerste signalen

4 min leestijd

Baarmoederontsteking: hoe krijg je het en welke symptomen zijn er?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.