Zoeken Vraag het forum

Zorgelijke symptomen bij mijn broer met hoog alcoholgebruik

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • MVK

Beste artsen,

Ik maak mij echt serieuze zorgen om de gezondheid van mijn 38-jarige broer en ik zou het fijn vinden als jullie hier een medische oordeel over willen geven, zodat als dit medisch gezien inderdaad zeer ernstig is, ik de familie veel beter kan overtuigen hoe ernstig deze situatie is. Mijn ouders denken dat hij te jong is en dat hij niet de leeftijd heeft om een ernstige orgaanschade op te kunnen lopen door jarenlang veel te hoge alcoholconsumptie, maar daar ben ik echt niet van overtuigd.
    Alcoholconsumptie is al jarenlang veel te hoog. Elke keer als ik met hem buiten ben om te sporten (tafeltennis), valt op dat hij echt veel drinkt. Hier zijn enkelen van de veelkomende voorbeelden wat ik vaak gezien heb als ik alleen al met hem aan het tafeltennisen ben binnen 3 of 4 uren middaguren, wat nog niet eens de hele middag is.

Voorbeeld 1: hij drinkt 3 blikken van 500 ml bier die 5% alcohol bevatten
    Voorbeeld 2: hij drinkt 1 blik van 440 ml die 6% alcohol bevat, gevolgd met nog 4 blikjes van 330 ml die 5% alcohol bevatten
    Voorbeeld 3: op de slechte dagen start hij met 1 blik van 500 ml bier die 8% of soms zelfs 10% alcohol bevat, gevolgd met 3 blikjes van 330 ml die 5% alcohol bevatten

Ondanks de grote hoeveelheden bier kan hij toch heel goed tafeltennissen, maar de alcoholconsumptie van zulke hoeveelheden baart mij echt ernstige zorgen. Hierbij weet ik niet eens of hij soms in de uren daarvoor (in de ochtend en in de vroege middag) nog wat drinkt en hoeveel meer alcohol hij in de avonduren drinkt. Nog zorgwekkender is dat hij net als ik ongeveer 5 jaar geleden op de rand van het ondergewicht zat en dat hij door de jaren heen was aangekomen tot 76 kilo een paar maanden geleden. Hij heeft echt duidelijk een veel te dikke buik gekregen en dat valt ook op bij andere mensen. De laatste maand echter, is hij ongeveer 4 kilo afgevallen naar 72 kilo ondanks zijn aanhoudende zeer hoge alcoholconsumptie, terwijl zijn buik net zo erg aanwezig blijft. Door heel hard te trainen kun je afvallen, maar gezien zijn dagelijkse zeer hoge calorie-inname wat niet losstaat van zijn hoge alcoholconsumptie, ben ik er niet van overtuigd dat dit afvallen door het sporten of zware krachttrainng komt. Tel daarbij ook het feit op dat ik merk dat hij op sommige dagen dat hij met mij aan het tafeltennisen is, vaak veel aan het spugen is. Ik krijg hierdoor steeds meer het idee dat zijn lichaam die alcohol absoluut niet langer meer trekt. Klopt dat? Opvallend is echter dat hij niet spuugt als hij thuis is of als hij samen met mij en anderen in een restaurant zijn waar hij ook bier drinkt. Als er vrienden of anderen aanwezig zijn bij de tafeltennistafel of als hij samen met mij en ouders aan het wandelen zijn, dan wordt er niet of aanzienlijk minder gespuugd. Dit symptoom baart mij echt heel ernstige zorgen, vooral omdat het samengaat met een veel te hoge dagelijkse calorie-inname en toch afvallen.

Ik heb er iets gelezen over ascites, wat medisch gezien een heel ernstige situatie is, en ik hoop echt niet dat dit het is wat ik bij mijn broer begin te zien. Het vervelende is dat hij geen makkelijk persoon is om over te halen om de medische hulp te zoeken, dat blijkt alleen al uit mijn whatsapp berichten met mijn ouders dat ze hem subtiel proberen te beinvloeden om minder bier te drinken en af te vallen. Ik ben bang dat minder drinken absoluut niet voldoende is en dat de enige optie die er overblijft, stoppen met drinken is.

Ik heb jullie medische oordeel hierover nodig. Ook zou ik graag willen weten of roken de schadelijke werking van alcohol op de lever kan verergeren, want hij rookt ook nog.

Ik kijk ernaar uit naar jullie reacties, bij voorbaat dank.

3 reacties
    Reageren
    MVK

Aanvulling: nog even een mogelijk belangrijk detail over dat spugen. Hij spuugt vooral veel als ik alleen met hem ben, dus niet als anderen erbij zijn.

Reageren
    Peter (huisarts)

Je maakt je zorgen om de gezondheid van je broer, maar hebt die zorgen nog niet met hem zelf gedeeld?
    Als je het niet vanuit een veroordelende houding vraagt maar vanuit bezorgdheid en onwetendheid van jou , zou je misschien gewoon een eerlijk antwoord kunnen krijgen.
    Een dikke buik door ascites is een eindstadium van kanker in de buik. Daar kan hij niet zo goed mee tafeltennissen!.

Als je meer ondersteuning wil over hoe een alcohol probleem te benaderen: de verslavingshulp instanties (bv onderstaande: Tactus) kunnen je daarmee verder helpen!

https://www.tactus.nl/hulp-voor-naasten/

Reageren
    MVK

Hallo Peter,

Nee, de zorgen had ik nog niet met hem gedeeld, omdat ik hem niet onnodig bang wilde maken zonder echt helemaal zeker te zijn of er wel echt iets serieus aan de hand is. Daarom kwam ik eerst hier, vooral ook omdat er best wel tegenstrijdige en blijkbaar ook foute informatie te vinden is op internet. Ik dacht dat afvallen gecombineerd met een hoge calorie-inname en veel spugen al de eerste serieuze tekenen van ascites konden zijn als gevolg van aanhoudende veel te hoge alcoholconsumptie, en dat dat zelfs ook mogelijk zou zijn bij iemand die fysiek nog zeer actief is voordat er echt helemaal misgaat. Maar je bericht stelt mij wel meteen gerust, omdat je zegt dat hij anders niet goed zou kunnen tafeltennissen. Dank daarvoor en ook een les voor mij (en anderen) dat ik echt moet oppassen wat ik op internet lees.

Reageren
Reageer op: Zorgelijke symptomen bij mijn broer met hoog alcoholgebruik
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.