Zoeken Vraag het forum

Traumabehandeling en benzo’s

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • John (moderator)

Dat is nogal wat…Je hebt toch een heuse alcoholverslaving. Dat is alcoholisme. Ik vind echt dat je dit met je psychiater moet bespreken.

John (moderator)

Over dat ik je problemen complex vind:
    Je krijgt een trauma behandeling. Dus er is een trauma, dan medicijn verslaving en alcoholverslaving. Dat is complex. Dat komt misschien wat lomp over, maar wel eerlijk.
    Je geeft zelf aan dat de therapie goed gaat… ik weet niet zeker of dat zo is als je steeds meer gaat drinken. Therapie kan best pittig en confronterend zijn. Als je dat dan gaat coveren/ onderdrukken met steeds meer alcohol, gaat het niet echt goed.

Reageren
    Saar

Oké, dankjewel voor je antwoorden.

Ik ga hier over nadenken.

Voor nu heb ik mijn psychiater gemaild en met klem gevraagd of ik iets kan krijgen zodat ik door kan slapen omdat ik daar nu eigenlijk nog het meest last van heb.

Ben benieuwd wat hij voor me kan betekenen.

En ohja om het verhaal nog helemaal compleet te maken ik heb sinds anderhalf jaar ook weer problemen met mijn voeding oftewel, een eetstoornis.

Ik durf gewoon niet met al deze shit aan te komen daar.

Reageren
    John (moderator)

Ik snap dat je er schrik voor hebt. Maar de behandeling zal geen zoden aan de dijk zetten als de andere problemen niet ook worden aangepakt. En als zo naar het lijstje kijk heb je dringend professionele hulp nodig buiten de trauma behandeling. Je kunt dit zelf echt niet oplossen. Uiteraard beslis je zelf wat je ermee doet, maar nogmaals: Ik raad je toch echt dringend aan om het te bespreken. Nou vraag je dus om een ander slaapmiddel en de arts weet niet dat er sprake is van alcoholmisbruik…zo kan het dus gebeuren dat je een middel krijgt dat je misschien echt niet mag gebruiken met alcohol.

Reageren
    Saar

Ik heb vanmiddag mail ontvangen, je raadt het nooit! Hij heeft me 5 tabletten Temazepam voorgeschreven van 10 mg…die ik nu heb liggen zijn 20 mg…dit zet dus geen zoden aan de dijk voor me geloof ik.

Ik snap je 100 %

Maar ik heb nagedacht en een afspraak gemaakt met mezelf. Ik ga het voor nu nog even stil houden en proberen om op eigen kracht te stoppen/minderen met alcohol en medicatie.
    Mocht dit niet gaan lukken, dan moet ik van mezelf de noodklok luiden binnen de organisatie.

Alle emdr sessies die ik nu nog kan doen (en ptss klachten verminderen) zijn in mijn optiek meegenomen.
    Ik ben nu al begonnen met minder drinken, ik mag vandaag max 4 glazen van mezelf. Ik hoop zo ook beter te kunnen slapen, of in ieder geval zonder katerig gevoel wakker te worden.

Voor mij 100 % het proberen waard want er staat veel op het spel voor me.

Reageren
    Saar

Misschien lukt het de eerste dagen niet met me beter voelen overigens. Hier houd ik rekening mee en dat het ongeveer 3 dagen duurt voor het ergste weg is. Ik heb dus nog oxazepam, deze kan me beetje helpen eventuele afkickverschijnselen onder controle te houden. En ik heb ook nog bèta blokkers liggen mochten de hartkloppingen me te veel worden.

Mijn man gelooft in mij, hij vindt het probleem wel meevallen en gelooft dat het me lukt om te minderen.

Reageren
    Saar

En mijn eetprobleem heb ik bij de vorige organisatie en mijn hulpverleners al besproken, zij vonden dat ik me eerst moest richten op traumagerelateerde klachten, ik kon immers niet alles tegelijk aanpakken. Her verbaast me wel overigens dat door mijn vertrouwde hulpverlener toen niks genoteerd is over dit probleem.

Reageren
    John (moderator)

Fijn dat je steun krijgt van je man.
    Wat de medicatie betreft: dit krijg je dus als de arts niet alle info heeft. Ik neem aan dat hij niet wist dat je andere temazepam had… Probeer het in ieder geval.

Reageren
    Saar

Ik zou een update geven voor mensen die dit forum lezen en hier misschien motivatie/kracht/steun uit kunnen halen.

Ik ben hard opweg met mezelf….in positieve zin! De emdr therapie slaat aan (laten de vragenlijsten zien), voel me daardoor ook wat beter, ik laat sterke drank staan en heb mijn alcoholgebruik gelimiteerd tot max 4 glazen…en dit gaat erg goed. Over tijdje ga ik dit ook weer afbouwen, zodat ik gewoon een glaasje kan drinken wanneer ik zin heb. Ik merk zeker geestelijke afhankelijkheid, lichamelijk heb ik ergste gehad mede dankzij de oxazepam! Ook hier ben ik sinds vandaag volledig mee gestopt (wat ik wel een beetje eng vind) maar merk dat ik de ergste ontwenningsverschijnselen nu wel gehad heb en dat geeft vertrouwen en kracht in mijzelf!

Misschien heb ik geluk, maar wil ik meegeven dat je echt veel sterker bent dan je zelf vaak denkt. Als mij het lukt, jou ook!

Ik ben er nog niet, kans op terugval is er, maar hoe ik vanmorgen opstond is zo’n groot verschil met de afgelopen weken/maanden! Niet meer trillen als een rietje, moe, hoofdpijn, spierpijn, angstig, duizelig, gevoel flauw te vallen, niet naar buiten durven zonder medicatie enz. Dat was best pittig om eerlijk te zijn. Maar het wordt echt beter geloof ik.

Geloof in jezelf vooral!

Voor mij komt er meer rust en ruimte in mijn hoofd en lichaam om trauma’s verder te verwerken, mijn eetprobleem bespreekbaar te gaan maken en vol trots aan mijn behandelaren te gaan vertellen dat ik gestopt ben met het gebruik van oxazepam.

Reageren
    Saar

En over de Temazepam:

Die heb ik een genomen van het voorschrift van de arts. Maar lost mijn slaapproblemen ook niet op (val wel sneller in slaap maar wordt nog steeds gewoon wakker).

Gisteravond stond ik op het punt om er een te pakken voor het slapengaan, maar ik voelde dat ik die niet nodig had. Ik voelde rust en moeheid in mijn lijf, heb valeriaan icm. Melatonine gepakt…en geslapen als een roosje en vanmorgen dan wel half 6 wakker maar dit was ook een succes ervaring na lange tijd geloof ik.

Reageren
    Saar

Nog een update voor wie het leest.

Ik ben definitief van de oxazepam af! Alles is uit mijn systeem. Alcohol drinken ik wel, nog steeds max 4 glazen op een dag.
    De emdr therapie werkte, ik ben bijna klaar, meeste trauma’s heb ik aangepakt!

Het is wel vallen in een gat voor me nu na zolang met veel trauma’s te hebben gelopen…ik heb nog steeds slaapproblemen (worst altijd tussen 3 en 5 uur in ochtend wakker) en heb nu sterke melatonine tabletten voorgeschreven gekregen (3 mg). Ook word ik binnenkort getest op vermoedens van ADHD en zou dan eventueel kunnen starten met medicatie om die symptomen wat te verlichten. Hopelijk wat meer rust in hoofd en lichaam soms.

Daarnaast heb ik ook mijn eetprobleem besproken! Tsja, je snapt het, de psychiater is niet zo blij met me… maar wel heel lief! Ook dit moet ik stap voor stap aan durven gaan, en moeten ze mij vermoedelijk daar voor door gaan verwijzen. Voor nu nog een stap te ver, maar ik doe wat ik kan. Met ups en downs maar wel met minder alcohol en geen benzo’s! En daar ben ik toch wel trots op 🙂

Reageren
    Saar

Hallo,

Weer een update!

Ik ben in november officieel gediagnosticeerd met ADHD (gecombineerde type) en meteen begonnen met start medicatie (methylfenidaat).

Het is nog afstemmen en heb sinds 2 weken langwerkende methylfenidaat ivm rebounds en doseringen (5x per dag was te vaak).

Maar gaat stukken beter met me. Heb ook meer rust in mijn hoofd en haal veel positieve energie uit het leven.
    Ik ben nu bezig met het vinden van een nieuwe baan en hoop op korte termijn wat leuks gevonden te hebben. Ik heb wel nog wat oxazepammetjes gekregen (op eigen verzoek!) Maar dat is om rustig de sollicitatiegesprekken te voeren😅

Reageren
Reageer op: Traumabehandeling en benzo’s
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.