Hey folks!
Ik zit met iets en wil het graag eerst hier voorleggen voordat ik dit eventueel met mijn behandelaren bespreek.
Ik heb ptss en ben sinds een maandje gestart met traumabehandeling (2x per week) krijg nu emdr op het moment.
Maar ik heb sinds juni ook een verslaving ontwikkeld aan oxazepam. Dit eerlijk opgebiecht, meerdere malen proberen af te bouwen maar krijg soms een dip en dan kan ik weer van vooraf aan beginnen lijkt wel.
De emdr sessies gaan goed, krijg veel complimenten van mijn klinisch psycholoog dat ik het zo goed doe.
Eigenlijk wordt het gebruik van benzo's sterk afgeraden tijdens de behandeling van ptss (iig met emdr). Ik slik dus nog zo min mogelijk (lees 5 mg op een dag) maar dit doet vrijwel niks. Ik heb veel last van ontwenningsverschijnselen en heb serieuze slaapproblemen. (Ik lig iedere ochtend tussen 3 en 5 uur wakker en kan dan niet meer slapen).
Dit breekt me op. Ik gebruik ook iedere avond valeriaan (nachtrust tabletten) en melatonine nog extra om maar moe te worden. Dat helpt wel maar werkt geloof ik niet zo lang en waarschijnlijk dat ik daarom telkens zo vroeg wakker wordt..
Ik heb nu ook een doosje Temazepam geregeld en pak ook vaker voor het slapen gaan een van die ipv oxazepam omdat ik die halve allang op heb overdag (lees van alle stress en onrust van de emdr sessies en ontwenningsverschijnselen).
Kan dit kwaad om dit af te wisselen?
En ohja om dan ook maar volledig eerlijk te zijn:
Ik combineer savonds de tabletten met flink wat alcohol om de effecten te versterken.
Zoals jullie misschien lezen heb ik geloof ik best wel wat problemen met benzo's en drank maar wil ik dit niet even bespreekbaar maken omdat er duidelijk is aangegeven dat dit contra indicaties zijn in de behandeling en ik dan bang ben dat dit stop gezet wordt. Daarnaast gaan de emdr sessies met een kleine dosering oxazepam gewoon super goed en ben ik blij dat ik hier eindelijk mee gestart ben want heb 2,5 jaar hierop gewacht! (Het zou zomaar een reden kunnen zijn dat ik ooit verslaafd ben geraakt aan die shit).
Maar goed, eerlijke (gerespecteerde) reacties zijn welkom. Tips, adviezen uiteraard ook. Want ik zie in dat ik hier vanaf moet!
Ps. De psychiater die mij de medicatie voorschrijft heeft me hoog zitten geloof ik dus ben ik extra voorzichtig met het delen van deze info. Zal fijn zijn als ik dit op eigen kracht kon doen!
Kleine aanvulling:
De Temazepam heb ik niet via de psychiater verkregen en die weet hier niks van.
Je ruilt de ene verslaving voor de andere ! En dan ook nog alcohol. Therapie gaat zo in ieder geval niet werken. Alcoholmisbruik is een reden om een behandeling onmiddelijk te staken. Het heeft dan namelijk geen zin. Ik zou je willen aanraden om dat toch allemaal met de psychiater te bespreken zodat er juiste hulp kan worden ingeschakeld. Anders is de hele therapie voor niks
Ik drink alleen in de avond. En weet niet of ik daar verslaafd aan ben. En ik heb eigenlijk wel het idee dat de therapie goed aanslaat.
de verslaving sloeg op te tabletten btw
Maar iedere avond alcohol is toch zorgwekkend en al helemaal in combinatie met de medicatie die je gebruikt. Je lever krijgt zo toch zware klappen.
Dat ben ik met je eens, daarom wil ik hier ook graag mee stoppen.
Ik denk dat je er dan toch goed aan doet om dat met je behandelaar te bespreken
En wat zou ik dan precies moeten bespreken met hem?
Ik zou het toch graag op eigen kracht doen, ik zie in dat zo verder leven weinig perspectief biedt, maar ik kan ook plaatsen waardoor het komt.
Ik heb zo lang op deze behandeling gewacht (letterlijk!) Dat het echt een dooddoener zou zijn voor mij om nu op te biechten dat ik benzo's en alcohol combineer om een effect te merken en de nacht door te komen.
Ik wil liever een plan maken voor mezelf om dit af te bouwen, support om hier doorheen te gaan (ivm ontwenningsverschijnselen) en hopelijk nachtrust te krijgen!
De Body Mass Index (BMI) geeft uw gezondheidsrisico weer o.b.v. uw lichaamsgewicht en lengte. Vul het in en ontvang direct per mail de uitslag met het bijbehorende gezondheidsadvies
Goed dat je er in ieder geval iets aan wilt doen. Maar ik vrees dat het op eigen kracht niet gaat lukken. Daarvoor zijn je problemen te complex. En met het stoppen/afbouwen kan ook de psychiater je helpen. Ontwenningsverschijnselen kunnen invloed hebben op de therapie en daarom is het goed datr de psychiater dat weet en daar dan rekening mee kan houden
Ontwenningsverschijnselen van de medicatie bedoel je?
Dat weet hij, en in ieder geval de klinisch psycholoog ook dat heb ik hem vorige emdr sessie nog gezegd dat ik daar last van had.
Maar nog even over de Temazepam:
Ik slik die af en toe, max 3 dagen/ nachten achter elkaar en dan minimaal 2 dagen stoppen, juist om verslaving te voorkomen. Ik heb echter wel het idee dat dit juist wel zorgt in de ochtend voor meer ontwenningsverschijnselen van oxazepam? Of het lijkt dan zo omdat ik dan al bijna 24 uur geen oxazepam geslikt heb?
En kut om te horen dat je mijn problemen complex vindt...maar past ook prima bij mijn complexe ptss geloof ik!
Wat gaan de consequenties voor mij zijn als ik dit allen eerlijk zou opbiechten bij mijn behandelaren?
Je had het zelf over ontwenningsverschijnselen.. de medicatie en wellicht ook de alcohol. Hoe lang gebruik je al de alcohol met de medicatie en hoe veel?
Oxazepam sinds juni dat ik echt een afhankelijkheid daarvoor heb opgebouwd. Alcohol drink ik jaren, met mate naar mijn idee maar laatste maanden ook meer.
Wat noem je met mate? Hoe vaak en hoe veel?
Iedere dag meer dan 2 glazen.
Laatste maanden compleet van de kaart gaan (i.c.m oxazepam/Temazepam valeriaan/melatonine).
7 glazen haal ik wel denk ik, tel ze niet. Alles door elkaar overigens, wijn (wit rosé, rode), bier, speciaal bieren, mix drankjes zoals gin tonic of rum cola...veel te veel dus .
Start wel pas rond 16.00/17.00 uur met drinken, dus functioneer overdag normaal verder