Zoeken Vraag het forum

Alcohol onder de 18

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Mo

goedeavond, ik ben een meisje van 14 en drink al ongeveer een jaar. Ik doe dit samen met vrienden. Ik weet dat dit niet mag maar toch vind ik het erg lekker. Ik drink zo’n 4x per maand. Ook rook ik sinds 7 maanden ongeveer. Mijn ouder weten niet dat ik rook. En ik weet ook niet zo goed hoe ik dit tegen ze moet vertellen. Mijn eerste vraag is ook of dit schadelijke gevolgen kan hebben dat ik drink en rook. En weet iemand misschien hoe ik dit mijn ouders kan vertellen? Want ik zou denk ik niet zomaar kunnen stoppen met roken. Ik rook niet extreem veel, 9 per dag ongeveer. Iemand die mij kan helpen??

4 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je bent 14 jaar, dan hoor je eigenlijk te weten dat roken en alcohol slecht is. Roken veroorzaakt kanker en alcohol op jouw leeftijd beschadigd je hersenen.

Reageren
    Mo

ja dat weet ik… maar k ben er mee begonnen en ja het is gewoon zo gelopen. En het is niet dat ik elke x dronken ben. Maar k wil het mijn ouders gaan vertellen alleen weet ik niet hoe. Weet u dat misschien?

Reageren
    John (moderator)

Gewoon vertellen zoals je het hier hebt geschreven.

Reageren
    Catootje

Roken belast je lichaam met gifstoffen, zoals cadmium en zorgt voor tekorten aan diverse voedingsstoffen, zoals zink en vitamine C. Gebruik van alcohol zorgt, door de snelle suikers, voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Overmatig/regelmatig alcoholgebruik zorgt ervoor dat je tekorten krijgt aan diverse vitaminen en mineralen. Eén keertje dronken worden is trouwens al teveel.

Beste is om het er toch met je ouders over te hebben. Als je het niet vertelt komen ze er vroeg of laat toch achter. Misschien beginnen om een vertrouwenspersoon op school aan te spreken. Of met de kindertelefoon bellen. Maar je moet uiteindelijk wel naar je ouders. En verslavingen zijn vaak om een leegte op te vullen. Ik vind je best jong om zo te chillen met ‘vrienden’ en dan elk weekend en die ‘vrienden’ die het prima vinden dat je zoveel drinkt. Kan een vlucht zijn.

Reageren
Reageer op: Alcohol onder de 18
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.