Benauwdheid na 9 maanden roken (bronchitis)

Hallo,

Ik ben 20 jaren oud en als kind is er bij mij bronchitis geconstateerd. Ik ben 1 keer als klein kind om 1 uur 'snachts naar het ziekenhuis gebracht vanwege enorme benauwdheid. Ik moest toen aan een pufje en mijn moeder is daarna accuut gestopt met roken. Ik heb later nog meerdere avonden veel moeten stomen i.v.m. erge benauwdheid.

Ik rook sinds mei 2017 af en toe, en sinds afgelopen september zo'n 20 sigaretten per dag. Vertel me maar niet dat dat dom is, ik weet het en ik heb er nu best veel spijt van en probeer te stoppen.

Gistermiddag rookte ik mijn e-smoker en een sigaret en stapte ik de trein in, toen ik opeens heel benauwd werd. Mijn vader moest me tegemoet komen fietsen toen ik uit de trein kwam omdat ik bang was dat ik anders niet thuis zou komen. Ik heb ruim 15 keer gegaapt in 5 minuten en moest vlak voor ik thuis was stoppen vanwege duizeligheid.

Toch heb ik vandaag weer gerookt en meteen was ik weer benauwd. Nadat ik vanmorgen rookte het gevoel dat ik door een rietje adem en ook nu, na het roken van zowel e-smoker als sigaret word het weer erger. Na inspanning (lachen, hoesten of traplopen) krijg ik minder lucht. Traplopen is al ruim anderhalve maand een probleem. Ik ren namelijk de trap op en ben dan meteen helemaal buiten adem. Ook dit word erger.

Ik weet dat ik moet stoppen. Dat besluit heb ik ook genomen nu, maar weet iemand wat dit kan zijn? Ik lees op internet over dit soort klachten na jaren roken...

Groeten,
    J

Reageren

Het kan een combinatie zijn van het roken, ook de e-smoker, en de bronchitis. Waarschijnlijk ben je door de benauwdheid ook nog hyperventileren.

Reageren

Ja, dat denk ik ook. Ik haal heel oppervlakkig adem en doe dit veel sneller dan normaal.
    Ik ben eigenlijk nonstop benauwd.

Moet ik hier wat mee? Naar de huisarts ofzo? Vooral omdat het van het ene op het andere moment op is komen zetten en het verergert na het roken

Reageren
    Reageren

Uw score is: 52

Indien de score hoger is dan 42, zijn er aanwijzingen voor hyperventilatie.

Reageren

Dat verklaart dan in ieder geval een groot deel van je klachten. Stop met roken!!
    Ga naar een fysiotherapeut voor ademhalingsoefeningen

Reageren

Bedankt! Ja zeker...!

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Benauwdheid na 9 maanden roken (bronchitis)

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe