Zoeken Vraag het forum

Direct stoppen met alcohol vraag

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Breda

Ik drink ongeveer 2 maanden lang bijna elke dag best wel een grote hoeveelheid drank, ik las op internet dat het gevaarlijk kan zijn in 1 x te stoppen. Wilde graag uw advies hierover kan dit in 1x zonder gevaren. De periode is 2 maanden max 2,5 maand dat ik drink. Hoor het graag van u

5 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Je kunt daar gewoon mee stoppen.  Je zou er wel wat last van kunnen krijgen, maar na 2,5 maand is dat nog geen probleem

Reageren
    Breda

Danku voor uw antwoord, ik vroeg het omdat ik de vorige keer bij het stoppen wel hartkloppingen kreeg en moeilijke ademhaling. Hoort dit bij de ontwenningsverschijnselen van, alcohol? Verder gebruik ik geen drugs of iets dergelijks en ben 27 jaar

Reageren
    John (moderator)

Dat kunnen inderdaad ontwenningsverschijnselen zijn

Reageren
    Catootje

Alcoholgebruik kan zorgen voor flinke ontregelingen in je lichaam, zoals schommelingen in je bloedsuikerspiegel, ontregelingen van je neurotransmitters, belasting van je lever en de onttrekking van allerlei voedingsstoffen aan je lichaam, zoals magnesium, zink en vitamine B. Dus naast de ontwenningsverschijnselen kan je je ontregelde lichaam gaan voelen. Dat kan soms aanleiding zijn om weer te gaan gebruiken.

Je lichaam ondersteunen met volwaardige voeding, met zo min mogelijk snelle suikers maar wel met complexe koolhydraten, voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels kan helpe je bloedsuikerspiegel stabiel te houden. Daarnaast kunnen bepaalde supplementen helpen je klachten wat binnen de perken te houden.

Verder kan het belangrijk zijn om wat de doen aan het onderliggende probleem. Een verslaving heeft te maken met het opvullen van een leegte.

Reageren
    Wende

Dat ligt eraan wat je bedoelt met ‘grote hoeveelheden’. 1 fles wijn per dag kan je zonder gevaar cold turkey stoppen.

Bij 2 flessen wijn per dag is (in jouw geval een korte) afbouw wel raadzaam denk ik. Al hangt t er ook vanaf of je een klein vrouwtje bent (dan is 2 flessen veel) of een grote kerel (dan valt 2 flessen wijn mee).

Als je liters wodka dronk dan zou ik wel een beetje oppassen met cold turkey. Grote kans dat het stoppen je prima afgaat, maar voor de zekerheid zou ik ff met je huisarts overleggen of die iets van afbouwschema of medicatie adviseert.

Oh ja, en neem de komende tijd ook vitamine b-complex en nog wat extra vitamine 1.

Succes!

Reageren
Reageer op: Direct stoppen met alcohol vraag
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.