Home / Alcohol, drugs & roken / Ibuprofen en de maag
Beste lezer,
Ik lees nu overal dat het überstom is, maar na een flink avondje stappen (zaterdag) heb ik 2 ibuprofen geslikt. Mij werd verteld dat dit beter was dan paracetamol, wat niet waar blijkt. Mijn maag is nu (logisch) helemaal van slag. Ik heb veel water gedronken gisteren maar ik word vanochtend wakker en het is nog steeds volop aanwezig. Mijn vragen: is dit heel schadelijk, of zal dit genezen? Wat kan ik er voorlopig aan doen?
Wel meteen afgeleerd..
Bedankt.
P.s. normaal bij het slikken hiervan nooit maagbeschermers nodig.
De combinatie met de alcohol zal je maag niet zo goed hebben bevallen... Als de klachten aanhouden, ga dan even naar de huisarts.
ibuprofen zorgt ervoor dat de slijmlaag in je maag tijdelijk iets dunner wordt en je maagwand dus minder goed beschermd is. Alcohol is een irriterende stof voor je maag, dus het is misschien inderdaad niet de beste combinatie. Sommige mensen hebben hier snel last van, anderen niet.
Waarschijnlijk voel je je na een nachtje goed slapen al een stuk beter. En dan rustig kijken wat je maag kan hebben qua eten en drinken. Als je de alcohol een tijdje kan laten staan dan verwacht ik geen langdurige problemen hoor. Als je toch last houdt kun je altijd langs je huisarts.
Trouwens, paracetamol heeft niet die werking op je maag, maar is ook niet helemaal ongevaarlijk. Paracetamol moet namelijk worden afgebroken door je lever, net als alcohol. (Alcohol zit de ochtend na een avondje doorzakken vaak nog in je bloed) Dus zorg er na een avondje stappen voor dat je de maximale dosis paracetamol niet overschrijdt, dan voel je je zo snel mogelijk weer fit!
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!