Metabool syndroom, voorloper van diabetes type 2?

Metabool syndroom, voorloper van diabetes type II?

Naar schatting lijdt 24 tot 34% van de Nederlandse bevolking aan het metabool syndroom. Vooral mannen ouder dan 40 jaar krijgen ermee te maken. Het metabool syndroom geeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Wat is het metabool syndroom?

Het metabool syndroom wordt ook wel aangeduid als het insuline resistentie syndroom. Vroeger sprak men over syndroom X, waarbij de letter X aangeeft dat de onderliggende pathogenese destijds nog grotendeels onbekend was. Tegenwoordig wordt ook wel gesproken over cardio metabool risico. Het is een chronisch stofwisselingsprobleem dat gepaard gaat met:

  • Een hoge bloeddruk.
  • Een verstoord bloedsuikergehalte.
  • Overgewicht.
  • Hoog cholesterol.
  • Stoornissen in de bloedstolling.

Op termijn kan dit syndroom leiden tot hart- en vaatziekten, diabetes type II en mogelijk sommige vormen van kanker. Ondanks het feit dat het syndroom vaker bij mannen dan bij vrouwen voorkomt, neemt het risico bij vrouwen sterker toe naarmate er meer risicofactoren zijn.

Wanneer sprake van metabool syndroom?

Er is sprake van het metabool syndroom wanneer je als een man buikomtrek hebt van > 94 cm mannen. Voor vrouwen geldt een buikomtrek van > 80 cm. Daarnaast heeft iemand minstens 2 van de volgende kenmerken:

  • Verhoogde nuchtere bloedsuikergehalte >100 mg/dL (5,6 mmol/L), of wanneer je al de diagnose type II hebt gekregen.
  • Te veel bloedvetten waarbij de triglyceriden =150 mg/dL (1,7 mmol/L), of een behandeling hiervoor.
  • HDL-cholesterol <40 mg/dL bij mannen, < 50 mg/dl bij vrouwen, of een behandeling hiervoor.
  • Hoge bloeddruk > 130/85 mmHg of een behandeling van hypertensie.

Mogelijke oorzaken metabool syndroom

Er bestaan nog veel vragen over de onderliggende oorzaken van het Metabool Syndroom. Maar van onderstaande oorzaken is bekend dat ze van invloed zijn:

  • Overgewicht
    Vooral overgewicht met te veel lichaamsvet gecombineerd met te weinig lichaamsbeweging bevorderen de ontwikkeling van het metabool syndroom.
  • Buikvet
    De afgelopen jaren is men zich gaan verdiepen in het buikvet. Het blijkt dat het buikvet nog sterker de kans op hart- en vaatziekten kan voorspellen, dan overgewicht op zichzelf. Het is om die reden dat een taillemeting een betere voorspellende waarde heeft voor hart- en vaatziekten dan je BMI getal (BMI staat voor Body Mass Index . Dit is het gewicht gedeeld door het kwadraat van je lengte). Wil jij weten wat je BMI is? Doe dan hier de Dokter.nl BMI zelftest.
  • Verstoord dag en nachtritme
    Ook zou een gestoord dag-nachtritme bijdragen tot de ontwikkeling van het metabool syndroom.
  • Laag testosteron
    Bij mannen ouder dan 40 jaar daalt de hoeveelheid testosteron in het bloed. Het gevolg hiervan is dat de spiermassa afneemt en er wordt meer vet opgeslagen. Dit kan leiden tot het metabool syndroom. De daling van het testosteronniveau wordt echter versneld als je het metabool syndroom hebt. Wanneer je niet goed op je gewicht let, zou in een vicieuze cirkel terecht kunnen komen.
  • Insulineresistentie
    De exacte oorzaak van het metabool syndroom is (nog) niet bekend. Maar men is er wel van overtuigd dat insulineresistentie van een grote rol speelt. Meer dan 90% van de mensen die het metabool syndroom hebben, zijn insulineresistent.

Tenslotte spelen ook erfelijke factoren een rol: in sommige families komen hartziekten en diabetes meer voor dan in andere families.

Preventie en behandeling

Op basis van de huidige kennis van het Metabool Syndroom kunnen onderstaand adviezen worden gegeven ter preventie van deze aandoening:

Afvallen

Een gewichtsverlies van 5 à 10% tijdens het eerste jaar is het advies wanneer de diagnose metabool syndroom is gesteld. Op het moment dat iemand een tiende van zijn lichaamsgewicht verliest, dan gaat bloeddruk naar beneden en is het cholesterol beter in balans. Er werd aangetoond dat een gemiddelde gewichtsafname met 7% het risico op diabetes type II doet dalen met 58%. Probeer dit te doen door gezond te eten.

Gezonde voeding

De basis van de behandeling van het metabool syndroom is om minder en gezonder te eten. Let hierbij vooral op de verzadigde vetten en de zogenaamde eenvoudige koolhydraten. Ze zitten in voedingsmiddelen met suiker en geraffineerde granen. Denk hierbij aan snackrepen, witbrood, witte pasta, witte rijst, zoet broodbeleg, frisdranken, gebak en koekjes, snoep, chips en toetjes. Alcohol is ook een dikmaker.

Verder zijn omega-3 vetzuren (in vis), fytosterolen (in sojaproducten) en voedingsvezels (zoals in volkoren producten, linzen, peulvruchten, groenten en fruit) in verschillende studies effectief gebleken bij de bestrijding van het metabool syndroom. Dit omdat ze een gunstige invloed hebben op de bloedvetten en de cholesterolhuishouding.

Meer beweging

Lichaamsbeweging helpt niet alleen bij het verminderen van het lichaamsgewicht en het verkleinen van de buikomtrek. Studies tonen aan dat lichaamsbeweging heel wat bijkomende positieve effecten heeft: verlaging van het risico op hart- en vaatziekten, verlaging van de kans op diabetes type II, verlaging van de kans op depressie en angststoornissen. Dus probeer iedere dag te bewegen. Denk hierbij aan het wat vaker de fiets of de trap nemen. Maar ook tuinieren of stofzuigen draagt allemaal bij tot gewichtsafname, zeker wanneer dit in combinatie met gezonde voeding is.

Stoppen met roken

Ondanks het feit dat roken geen oorzaak is van het metabool syndroom is het een belangrijke co-risicofactor in de ontwikkeling van hart en vaataandoeningen en bij het ontwikkelen van diabetes complicaties.

Regelmatig dag- en nachtritme

Probeer je bioritme niet te veel te verstoren. Beperk activiteiten zoals het te laat naar bed gaan, e-mailen tot laat in de avond en het in bed nog even naar de televisie kijken.

 

Bronnen: voorhethart.nl, diabetesfonds.nl en mznl.be

15 reacties op “Metabool syndroom, voorloper van diabetes type 2?
  1. Ik wandel ieder dag 7.5 km.
    Hier doe ik 1 uur en 20 minuten.
    Ook bij slecht weer.
    Ben 67 jaar en vermijdt zoveel mogelijk alle suikers .
    Geen snoep chocolade chips etc alleen een handvol noten.
    2 wijntjes per dag maar het resultaat is geen gram aan gewicht naar beneden.

    Geschreven door Bertie op
    • Je kunt proberen om de koolhydraten te verminderen. Deze zitten in o.a. alle producten gemaakt van meel. Je wordt dik van teveel koolhydraten, deze worden omgezet in lichaamsvet. Ik zou dit wel doen onder begeleiding van een diëtist(e).

      Geschreven door Trees. op
    • De wijn laten staan…

      Geschreven door Liesbeth op
    • Ik deed hetzelfde als jij maar ik stopte 16 weken met alcohol drinken, resultaat 10 kg eraf en een platte buik.

      Geschreven door Joppie op
  2. Je geeft niet aan hoeveel calorieën per dag je tot je neemt. Als je dat weet te beheersen, val je zeker af.

    Geschreven door Mardoek op
  3. Ik probeer elke dag 30 minutten te wandelen.en fiets naar me werk
    Door onregelmatig werken vind ik het lastig om eet strukteur vast te houden
    Ik ben alergies voor peul vruchten en noten wat zou een goed vervangin kunnen zijn

    Geschreven door Anoniem op
  4. Door de Ramadan moet ik vasten, het valt dit jaar niet mee vanwege de lange dag zonder eten en drinken. Maar het einde is in zicht.En na het suikerfeest pak ik de draad weer op met het diee”t.
    Hoeveel ik ben afgevallen in maand ( Ramadan ) weet ik pas op de twintigste van de maand als op het spreekuur verschijnt van de dieetplaneet en dan ik met mijn training doorgaan.Een BMI test gaf een uitslag
    van 35.5 betekende dat ik obesitas hebt

    Geschreven door Abdurrahman op
  5. Hoe geraak van buikvet af

    Geschreven door fiesta op
  6. wie kan mij exakt vertellen welke dieet ik moet volgen. m.a.w. wat ik mag eten om metabol te verlagen,, een diatist mischien?

    Geschreven door Gilmour op
  7. Het Ketone dieet.Normaal eten,60% goede vetten,30% eiwitten,5% koolhydraten,en je verliest +-1 kg p.d. aan buikvet.
    Elk voorjaar een weekje en je kan weer in je zomerkleren.

    Geschreven door Gayano op
  8. Door mijn astma gebruik ik cortisonen en dat scheelt 1-2 op mijn bmi -index. Ik zit op 26 ….dus te veel maar heb mijn medicijnen nodig. Het zit allemaal bij de buik. Bale. Iemand een tip voor mij. Ik eet erg gezond,snoep niet en beweeg.

    Geschreven door Feja op
    • Bij mij het zelfde feja ook door de astma medicijnen
      Het zal moeilijk worden want mijn dochter heeft ook deze medicijnen
      En het zelfde .
      Ik beweeg heel veel zelfs , een moeilijk iets , sterkte ermee

      Geschreven door Janece op
  9. @Gilmour, belangrijk is om te zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment, zodat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Losse koolhydraten, zoals fruit, zorgen voor pieken in je bloedsuikerspiegel. Sowieso beter matig met zoet fruit.
    Verder zou je wat kunnen opzoeken over intermittent fasting. Dat betekent gedurende een korter tijdsbestek van de dag dan normaal je maaltijden nuttigen.
    Lichaamsbeweging vóór het ontbijt zet de vetverbranding aan.
    Ook kunnen allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen de bloedsuikerspiegel stabiel te houden en de insulinegevoeligheid te helpen verbeteren.
    op internet zijn een paar goede sites waar je meer info kan vinden. Onder andere van Jesse van der Velde.

    @Anoniem. Weet niet of je allergisch bent voor alle noten. In edelgistvlokken zit redelijk wat eiwit. Daar zit ook chroom en zink in, wat goed is voor je bloedsuikerspiegel. Beter niet teveel van gebruiken omdat er ook purinen in zitten. Peulvruchten beter koken met zeewier maar misschien dat je er dan nog last van hebt. LInzen zijn soms beter te verteren. In zaden zit ook veel eiwit. En natuurlijk vis, vlees en eieren.

    Geschreven door C. op
  10. Ik woog 55 kg door overspannenheid teruggevallen naar 52 kg.. Weer bijgekomen.. Met veel moeite en shakes tot 53.8 kg maar alles zit alleen in mijn buik. Ik blijf tenger wat kan ik daar aan doen? Ben 61 jaar en beweeg veel..

    Geschreven door Pien op
  11. @Pien hoelang geleden is het dat u de shakes heeft gehad?
    U schrijft u beweegt veel, als u niet aankomt en dat wel graag zou willen, zou u eens naar u kcal intake kunnen kijken.
    Wanneer deze gelijk is aan het aantal dat u door bewegen verbrand zal u niet aankomen.
    Verder zou u vollere kcalrijke producten (zijn echt niet alleen maar ongezond) kunnen gaan eten, 6 eetmomenten op een dag (ontbijt, tussendoortje, lunch, tussendoortje, avondeten, tussendoortje).
    Succes!

    Geschreven door Anne op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief