Asperges niet alleen lekker maar ook gezond?

Asperges niet alleen lekker maar ook gezond?

Ieder jaar genieten vele Nederlanders van maart tot en met juni van heerlijke asperges. Deze “koningin der groente”, is misschien wel het beste voorbeeld dat gezond ook lekker kan zijn. Want ze zijn bijzonder laag in calorieën, maar bomvol vitamines. In de klassieke oudheid stond de asperge al bekend als afrodisiacum. Hoe gezond zijn asperges eigenlijk?

Wat zijn asperges?

Aspergers hebben vele bijnamen. Zo kennen we ze onder de bijnamen ‘het witte goud’, ‘de parel van het land’ of “koningin der groente”. De wetenschappelijke naam van de asperge is ‘Asparagus officinalis L.’. De asperge behoort tot de familie van de lelieachtigen en is een meerjarig gewas. In het allereerste jaar na dat ze geplant worden, wordt de asperge nog niet geoogst. Dit omdat het plantje zich moet kunnen ontwikkelen. In het tweede jaar wordt slechts drie weken geoogst. Pas vanaf het vierde jaar tot aan het tiende jaar wordt er volledig geoogst. Het aspergeseizoen begint ongeveer medio april en eindigt op 24 juni, Sint Jansdag.

Er zijn allerlei verschillende soorten asperges. In de wereld is de groene kleur veruit het populairst en wordt dan ook het meest verkocht. Vooral in de zuidelijk gelegen Europese landen, Amerika en Engeland is deze soort erg populair. In Nederland en de rest van Noordwest-Europa wordt de witte asperge het best verkocht. De groene asperge is aan een opmars bezig. Er bestaan ook paarse asperges. Deze bevatten meer suiker in de stengels dan de witte en de groene. Paarse zijn vaak net iets dikker en minder vezelig waardoor ze wat zachter zijn na het koken.

Asperges zijn rijk aan vitamine B (vooral dan de kopjes), vitamine C en provitamines A (afhankelijk van de soort). Onderling zijn er ook wel wat verschillen. Zo bevatten paarse asperges meer vitamine C en provitamine A en de witte asperges met groene punt, zijn rijker aan vitamine B1 en vitamine B2.

Maar ook vitamine E is ruim aanwezig, zeker wanneer je het vergelijkt met andere verse groenten. Daarnaast is de asperges ook rijk aan verschillende mineralen waaronder: kalium, calcium, magnesium en ijzer. Asperges bevatten daarentegen erg weinig natrium (en dus zout).

Asperges en gezondheid

Stimuleert de nierfunctie

Asperges bevatten een hoog gehalte aan asparagine. Dat is een aminozuur dat helpt bij de afbraak van gifstoffen in je lichaam. Asparagine speelt een belangrijke rol bij de afbraak van gifstoffen uit het lichaam en zou een bloedzuiverende werking hebben. Daarnaast zorgt het eten van asperges ervoor dat overtollig vocht en zout beter wordt weggespoeld. Hierdoor is de kans kleiner dat er bacteriën achterblijven, waardoor een urineweginfectie voorkomen kan worden.

Goed voor het hart

Asperges zijn op verschillende manieren goed voor het hart. Ze bevatten onder andere belangrijke hoeveelheden saponine. Saponine is een chemische stof die in staat is de verbinding aan te gaan met galzuren en cholesterol. Daarnaast bevatten asperges ook ontstekingsremmers zoals foliumzuur en vitamines C en D. Volgens voedseldeskundigen zijn ze ook rijk aan vitamine K, wat helpt om klontering van het bloed tegen te gaan. Vitamine B reguleert bovendien het aminozuur homocysteïne. Een teveel aan dit aminozuur kan volgens de Amerikaanse Harvard University School of Public Health leiden tot hartaandoeningen.

Verlaagd risico op diabetes type 2

Het risico op diabetes type 2 wordt verhoogd, wanneer sprake is van ontstekingen en oxidatieve stress. Daar asperges rijk zijn aan antioxidanten en een ontstekingsremmende werking hebben, zouden asperges daarom het risico op diabetes type 2 kunnen verlagen. Een onderzoek uit 2012 wees uit dat asperges de afgifte van insuline en de werking van bètacellen verbeteren en daarmee het risico op type 2 diabetes verminderen.

Vol antioxidanten

Asperges zitten vol met antioxidanten, waaronder de antioxidant glutathion. Dit ontgiftende antioxidant helpt het lichaam bij het bestrijden van vrije radicalen. Hiervan wordt gedacht dat het veroudering tegengaat.

Goed als anti-kater middel

Volgens de Zuid-Koreaanse wetenschappers zorgen de aminozuren en de mineralen in de asperges ervoor dat je sneller herstelt van een kater. Ook zouden ze de levercellen beschermen tegen de giftige stoffen in alcohol.

Gezonde spijsvertering

Asperges staan er bekend om dat ze bijdragen aan een goede spijsvertering. Dit komt doordat ze rijk zijn aan vezels, vitamine C en eiwitten. Deze stoffen helpen om het voedsel door het darmkanaal te leiden en zorgen bovendien voor een gezonde spijsvertering.

Rijk aan foliumzuur

Asperges zijn rijk aan foliumzuur. Foliumzuur is essentieel voor vrouwen die zwanger proberen te worden en voor zwangere vrouwen. Vier asperges bevatten maar liefst 22% van je dagelijkse hoeveelheid foliumzuur.

Voor stevige botten

Het vitamine K is een vitamine die veel mensen tekortkomen. Vitamine K is aanwezig in asperges en het zorgt voor gezonde botten en een goede bloedstolling. Er wordt vaak gedacht dat alleen calcium belangrijk is voor gezonde botten, maar vitamine K is net zo belangrijk. Vitamine K zorgt namelijk voor een beter opname van calcium.

Goed voor je libido

In de klassieke oudheid noemde asperges al een afrodisiacum. Door de hoge gehaltes kalium en calcium die asperges bevatten, zorgen ze voor een goede hormoonproductie. Deze mineralen hebben invloed op je geslachtshormonen en daardoor ook op je libido. Daarnaast zorgt de vitamine E voor een goede bloedtoevoer naar je geslachtsdelen.

De geur

Na het eten van asperges krijgt de urine soms een eigenaardige, typische geur. De scherpe geur is het gevolg van een aantal vluchtige zwavelhoudende verbindingen. Zij ontstaan na afbraak van onder meer asparaginezuur. Dit fenomeen doet geen afbreuk aan de voedings- en gezondheidswaarde van asperges.

 

Bronnen: welingelichtekringen.nl, aspergeskoken.nl en agf.nl

15 reacties op “Asperges niet alleen lekker maar ook gezond?
  1. Kortom zoveel mogelijk asperges eten…ik doe het graag. Minimaal 1-2x per week tijdens het aspergeseizoen.

    Geschreven door René J uit Enschede op
  2. Heeerlijk ik noem het altijd nig “ ons Limburgs Goud”

    Eet het minimaal vanaf dag 1. ….. 3 x per week….
    wel alleen van Nederlandse cq Limburgse Bodem…

    Geschreven door Anneliet op
    • Oke

      Geschreven door Anoniem op
  3. De asperges van de Brabantse Wal zijn fantastisch, doordat de zeewind hier invloed op heeft geeft deze asperge een exclusieve smaak. Eet ze minimaal 2x per week

    Geschreven door Marrie op
  4. Neen, niet de Babantse, de Limbugse !!!

    Geschreven door Wil op
  5. Ben 82 jaar…. nog nooit een asperges gegeten,
    gewoon gezond ben ik, loop 5 dagen in de week
    5 k.m.

    Geschreven door smeedijzer op
  6. De asperge is erg lekker, wil graag 2-3 keer per week eten maar her is wel duur.

    Geschreven door Mita Bose op
  7. Hoi mijn naam is Co ,en ik eet nooit asperges ,omdat ik niet weet welke ik moet kopen en graag een recept er bij , hoe je ze klaar moet maken , met saus en al , wie weet dit , Mijn dank Gr Co

    Geschreven door Pisang op
    • Asperges tenminste de witte, eerst schillen en dan een klein stukje onderaan afsnijden. In kokend water leggen met zout, een beetje suiker over de kopjes en wat olie in het water doen. 10 minuten laten koken. Vlam uitzetten en dan nog 10 minuten in het water laten staan. Eruit halen. Als de stangen krom trekken bij het eruit halen zijn ze gaar. Gesmolten boter erover, gekookte achterham erbij serveren en een hard gekookt ei is de traditionele asperges. Ook saus Hollandaise kun je erbij geven. Die kun je kopen of zelf maken. Recepten staan er genoeg op internet.

      Geschreven door snoepje 04 op
      • Ik kook altijd eerst de schillen apart een half uurtje en daarna de asperge’s er in

        Geschreven door Merinda op
  8. Geldt dit voor zowel witte als groene asperges?

    Geschreven door Jacqueline op
  9. Beste Pisang,
    Ook lekker bij de nasi als gewokte groente.
    Brabants recept:
    Asperges ca 10 minuten koken.
    Aardappels koken,
    Hard gekookt eitje erbij prakken
    Roomboter verwarmen,
    En smullen maar!
    Succes.

    Geschreven door PeterS op
  10. Oh wat overdreven weer allemaal.
    Lekker en gezond, ja hoor zal best maar dat geldt voor alle groenten.
    Trouwens voor de nieren zijn asperges niet zo goed, als je ze
    dagelijks eet.

    Geschreven door phoenice op
  11. Één ding valt me op. Er zit vitamine K in asperges en staat bij dat dit klontering van het bloed tegengaat. Maar volgens mij is vitamine K juist dat het bloed stolt. Beetje vreemd. Ik gebruik antistolling en ik weet dat vitamine K juist een stelling bezorgd.

    Geschreven door Marion op
  12. Ik bedoel geen stelling maar stolling natuurlijk. Typefout

    Geschreven door Anoniem op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief