Krijg je genoeg jodium binnen? 

Heb jij een jodiumtekort?

Wanneer je een jodiumtekort hebt, dan neemt het risico op talloze aandoeningen en ziektes toe. Hoe kun je herkennen dat je last hebt van een tekort en wanneer loop je risico om een tekort te krijgen?

Wat is jodium?

Jodium is een spoorelement dat belangrijk is voor de aanmaak van schildklierhormonen. Deze hormonen zijn nodig voor een goede groei, ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling.  Een juiste jodiuminname is hiervoor belangrijk. Een lage jodium inname kan voor zwelling en een vertraagde stofwisseling zorgen. Maar naast de schildklier wordt jodium ook door het maagslijmvlies, het ruggenmergsvocht, de speekselklieren, de hersenen, de borsten, de eierstokken en de ogen gebruikt. Jodium is verder van groot belang voor de normale groei en ontwikkeling in het algemeen en voor de ontwikkeling van de hersenen.

Gevolgen van een jodiumtekort

Wanneer iemand niet genoeg jodium binnenkrijgt, dan kan de schildklier niet meer de juiste hoeveelheid schildklierhormonen produceren. Bij een jodiumtekort kunnen de lichamelijke gevolgen zijn:

  • Opgezette schildklier (struma).
  • Langzaam werkende schildklier (hypothyreoïdie).

Verder kan iemand last krijgen van de volgende klachten of aandoeningen:

  • ADHD.
  • Depressie.
  • Vermoeidheid.
  • Spasticiteit.
  • Dwerggroei.
  • Onvruchtbaarheid.
  • Verhoogde kans op miskramen en het krijgen van doodgeboren kinderen.

Jodiumtekort bij kinderen kan ook zorgen voor een verminderd leervermogen en een groeiachterstand. Echter, wanneer er tijdens de zwangerschap sprake is van onvoldoende jodium, dan kunnen de gevolgen zelfs nog serieuzer zijn. Bij een zeer groot tekort kan het ongeboren kindje zelfs overlijden.

Symptomen van een jodiumtekort

Een jodiumtekort lijkt in eerste instantie lastig te ontdekken, omdat de symptomen erg generiek zijn. Herken jij enkele van onderstaande symptomen, dan is het verstandig om even langs je huisarts te gaan om je jodiumgehalte te laten testen:

  • Moeite met concentreren.
  • Onverklaarbare gewichtstoename.
  • Opgeblazen gezicht.
  • Haaruitval.
  • Koude handen en voeten.
  • Nagels die makkelijk breken.
  • Een wat hese stem.
  • Lusteloosheid en somberheid.
  • Droge, wat ruwe huid.
  • Spierkramp en spierpijn.
  • Verstopping.
  • Vertraagde hartslag.

Hoeveel jodium heb je nodig?

De Gezondheidsraad heeft geen aanbevelingen opgesteld ten aanzien van de dagelijkse hoeveelheid jodium. In Nederland volgen we daarom het advies van de Nordic Council en de EFSA (European Food Safety Authority).

Voor volwassenen wordt 150 microgram aanbevolen. Voor baby’s en kinderen ligt deze hoeveelheid op de 50 tot 120 microgram. Dit is afhankelijk van de leeftijd. Vrouwen die zwanger zijn krijgen het advies om dagelijks een grotere hoeveelheid jodium te gebruiken. Het advies voor hen ligt op 175 microgram. Voor vrouwen die borstvoeding geven is de ADH 200 microgram. Opvallend is dat deze laatste aanbevelingen in Nederland lager zijn dan in de Verenigde Staten. Daar wordt aan vrouwen tijdens de zwangerschap en die borstvoeding geven, respectievelijk 220 en 290 microgram geadviseerd.

The WHO en UNICEF adviseren nog meer jodium tijdens de zwangerschap, namelijk 250 microgram.Ook de aanbevolen bovengrens voor jodium verschilt nogal. Zo is deze in Nederland vastgesteld op 600 microgram voor volwassen. In Amerika vindt men het veilig om tot 1100 microgram per dag te nemen.

Wanneer je je jodiuminname verhoogt, dan is het verstandig om ook extra selenium te nemen. Deze twee stoffen hebben namelijk een belangrijke samenwerking in het lichaam. Met 1 tot 2 paranoten heb je al je dagelijkse behoefte aan selenium binnen.

Bronnen van jodium

Jodium zit in de volgende producten:

  • Zeewier, kelp en zeekraal.
  • (Vette) vis, waaronder kabeljauw, makreel, tong, koolvis.
  • Eieren.
  • Yoghurt en kaas.
  • Bepaalde vleeswaren.
  • Sperziebonen.
  • Brood met bakkerszout (dit zit meestal niet in biologisch brood).
  • Zout dat jodium bevat.
  • Goede vetten: roomboter, olijfolie, kokosolie.
  • Avocado’s.
  • Aardbeien en bananen.
  • Olijven.
  • Noten.

Melk is misschien wel de rijkste bron van jodium en kan in 40% van de dagelijkse benodigde hoeveelheid voorzien. Melkvervangers bevatten daarentegen nauwelijks tot geen jodium. Daarnaast speelt dat niet iedereen tegen melk kan of vindt melk lekker. In dat geval kun je ervoor zorgen dat voldoende vis, eieren en zeewier toevoegt in het dieet.

Gevolgen van te veel jodium

We hebben de hele tijd gesproken over de gevolgen van een tekort, maar zijn er ook gevolgen van een overschot aan jodium? Wanneer de schildklier goed werkt, dan kan het lichaam een teveel aan jodium goed verdragen. Dit zal niet leiden tot iets ernstigs. Wanneer iemand een schildklierprobleem heeft dan kan dit wel leiden tot klachten.

In het geval van een (te) langzaam werkende schildklier dan kan een overschot aan jodium zorgen voor een schildkliervergroting. Hierdoor raakt de werking van de schildklier weer verstoord. Hij maakt dan meer schildklierhormonen aan dan nodig is. Dat kan de volgende klachten geven:

  • Slapeloosheid.
  • Nervositeit.
  • Toename eetlust.
  • Gewichtsverlies.

Tot slot

De meeste Nederlanders krijgen voldoende jodium binnen wanneer ze eten volgens de schijf van 5. Echter, mensen die weinig (maximaal 1 boterham), of helemaal geen brood eten krijgen waarschijnlijk te weinig jodium binnen via de voeding. Daarnaast zijn veel Nederlanders op advies van de overheid minder zout gaan eten. Wanneer deze trend zich doorzet dan kan ook hierdoor de jodiuminname dalen. Uiteindelijk zijn zuivelproducten en brood gebakken met gejodeerd bakkerszout de belangrijkste bronnen van jodium in Nederland.

 

Bronnen: Voedingscentrum.nl, gezondheidsraad en vitamine-info.nl

10 reacties op “Krijg je genoeg jodium binnen? 
  1. Goede vetten: roomboter, olijfolie, kokosolie? Roomboter en kokosolie bevatten/bestaan juist (uit) slechte vetten. Van de week toevallig nig wat over gelezen, zeer misleidend dat jullie dat neerzetten als goede vetten..

    Geschreven door Ikke op
    • Dat lijkt misschien zo, maar zowel roomboter, kokosolie en olijfolie zijn natuurlijk. Alle margarines, halvarines en bak en braadprodukten zitten vol met conserveringsmiddelen, E nummers etc., allemaal kunstmatig, dus niet zo gezond. En jodium zit daar sowieso niet in. Zelf eet ik zuurdesem/speltbrood vanwege maagproblemen, die ik krijg van gewoon brood en neem elke dag een heel of half tabletje kelpasan van Vogel. Daar zit kelp in en in kelp zit jodium. Is ook natuurlijk, dus kan geen kwaad.

      Geschreven door Ria op
      • Inderdaad gezonde vetten voor velen onduidelijk: gevaarlijke vetten zijn deze die hard worden in de koelkast. Deze zijn wel bestand tot hoge temperaturen +180 C*. Indien je voldoende vette vis eet of supplement omega-3 met minimum 1 gram epa en dha kan je deze verzadigde vetten als boter, kokosnootolie verdragen. Mijd industriële vetten zoals margarines, halvarines maar let ook op met chips en koekjes. Deze bevatten gevaarlijke transvetzuren: Transvetzuren houden het risico in voor ontwikkeling vanminflammatie en kankers. Conclusie: gebruik boter met mate, gebruik voldoende olijf olie 0mega-9 , eet vette vis of via een 1 gran epa en Dha supplement ( omega-3) en wees voorzichtig en beperk kokosolie, ook mais-zonnebloem, arachide olie ( omega-6).

        Geschreven door Jo op
  2. Zijn er ook pillen om het te kort aan te vullen?

    Geschreven door Thessie10 op
    • Ja, Kelpasan van Vogel of een ander homeopatisch merk. Neem ik al jaren, elke dag een half tabletje voor mijn schildklier. Daarvoor had ik problemen, daarna niet meer.

      Geschreven door Ria op
  3. Jodium vervliegt, tenminste de kracht van het jodium molecule. Dwz dat het aan zout toegevoegde jodium niets doet. Na een dag blootgesteld aan zuurstof is het niet meer bestaand. Ook: ieder pakje zout is gemiddeld een paar jaar jaar onderweg van de zoutberg bij de groeve naar de de plank in de winkel. Zomaar jodium nemen is ook niet goed dus doe eerst de test of je lichaam wat meer kan gebruiken door jodium opp je huid te smeren en zien hoe snel het intrekt. Als het snel intrekt blijf het op je huid smeren hier en daar en als het op een gegeven moment oranje blijft is het goed. Neem eens in de week een multimineraal waar jodium inzit. vervliegt het daarin niet zou je zeggen? Als het merk solide is is de pil gecoat en de mix zodanig dat de Jodiummoleculen gebonden blijven.

    Geschreven door drs. Telly Hendon MEd. For Free Medical Advice for All Counter op
  4. Jodium druppels van biotics, 1 druppel per dag. Ik eet geen brood. Of af en toe maak ik een smoothie met kelp of zeekraal, spinazie, banaan en appel, of avocado. Eieren eet ik elke dag.

    Geschreven door Diana op
  5. @Ikke, moedermelk bestaat ook voor een redelijk deel uit verzadigde vetten. Dan zou dat ook ongezond zijn. Vet heb je juist nodig, ook verzadigde vetten. Omega 6, zoals in zonnebloemolie is juist ontstekingsbevorderend. En het zijn vooral de geraffineerde suikers waar mensen ontregeld door raken.
    @Thessie. Ligt aan je eetpatroon en of je bijvoorbeeld een Multi slikt. Anders van die druppels, die zijn voordelig in gebruik. Bij eventuele schildklierproblemen wel uitkijken. Nu schijnt het wel zo te zijn dat als je een tekort aan selenium hebt de inname van jodium teveel kan zijn.

    Geschreven door Anoniem op
  6. En hoe doe je dat dan als je alergisch bent voor jodium?

    Geschreven door Bianc op
  7. Ik ben jaren geleden op de nucliaire afdeling van een ziekenhuis behandeld voor mijn schildklier.
    Vanaf die dag slik ik dagelijks 2 kalktabletten.eet voldoende groente en fruit en melk met calcium.
    eet e,lke dag gemiddeld 3 boterhammen,2 musliebollen en een snee roggebrood, en nog en warme maaltijd.
    Nu heb ik last van een vergrootte milt. Waar kan dat aan liggen? Man 83 jr.touw

    Geschreven door touw op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief