Hoe gezond is zeewier?

Hoe gezond is zeewier?

Steeds vaker kun je in de supermarkt zeewier kopen. Maar waarom zeewier? Het is een beetje hartig, zoutig, wat vlezig en volgens sommigen enorm gezond. Dus hoe gezond is zeewier?

Wat is zeewier?

Zeewier is een verzamelnaam voor een groep niet aan elkaar verwante algensoorten die in zout water leven. Ze hebben gespecialiseerde weefsels en groeivormen, complexe voortplantingsorganen en een ingewikkelde voortplanting. Zeewieren zijn er in verschillende soorten. Zo heb je Groenwieren, Bruinwieren, Roodwieren en Blauwwieren.

Zeewieren worden zowel vers als gedroogd verkocht. Veelgebruikte zeewieren zijn:

  • Zeesla.
  • Nori.
  • Kelp/kombu.
  • Wakame.
  • Arame.
  • Zeespaghetti.
  • Dulse.

Het natuurlijke zoutgehalte van zeewieren is behoorlijk verschillend. Zo bevat zeesla bijna geen natrium, maar wakame aan de andere kant is weer vrij zout. In de meeste gevallen zijn de als vers verkochte zeewieren gezouten. Dit zout kun je verwijderen door het wier eventjes in wat water te leggen, of goed af te spoelen en daarna voorzichtig droog te deppen. Vanwege die zoute smaak, typische kleur en structuur, zit zeewier vaak in kleine hoeveelheden in gerechten.

Gezondheidseffecten van zeewier

De hoeveelheid voedingsstoffen verschilt per soort, vindplaats en seizoen. Maar over het algemeen zijn dit de voordelen:

Rijk aan jodium

Zeewier is rijk aan jodium. Eén van de belangrijkste functies van jodium in het lichaam, is dat het nodig is voor de aanmaak van schildklierhormonen in de schildklier. Schildklierhormonen zorgen voor een normale groei en ontwikkeling van botten, spieren en zenuwweefsel. Daarnaast spelen ze een belangrijke rol bij het energieverbruik, de verbranding van vetten en de regulering van de hartslag en bloeddruk. Dit alles klinkt erg goed, maar overdrijf het eten van zeewier niet. Je kunt namelijk ook te veel jodium binnenkrijgen. De meeste mensen kunnen een teveel aan jodium in het eten zonder problemen verdragen. Alleen bij mensen met een jodiumtekort of een schildklierafwijking kan een te hoge jodiuminname de werking van de schildklier verstoren. Het kan dan leiden tot schildkliervergroting of een over stimulering van de schildklier.

De Gezondheidsraad heeft geen aanbevolen hoeveelheid opgesteld, maar in Nederland wordt een aanvaardbare bovengrens gehanteerd van 600 microgram per dag voor een volwassenen. Hierbij is wel een ruime marge genomen. Wanneer je één keer over deze grens heen gaat dan betekend dat nog niet dat dit direct gevaar oplevert. Dus eet je zeewier als groente, varieer dan met andere groenten. Wanneer je zeewier eet als een vervanger voor vlees, varieer dan met peulvruchten, ongezouten noten, ei, tofu of tempé.

Meer ijzer dan vlees

IJzer is een belangrijk mineraal in ons lichaam. Het is een belangrijk bestanddeel van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen. Deze bloedcellen transporteren zuurstof van de longen naar de weefsels. Zuurstof is noodzakelijk voor de verbranding van voedingsstoffen in de weefsels, waarbij energie vrijkomt. Daarnaast speelt ijzer een rol in het immuunsysteem en draagt het bij aan onze energievoorziening. Bij een tekort aan ijzer kunnen klachten als duizeligheid en een verminderd concentratievermogen optreden. Een duidelijk tekort aan ijzer leidt uiteindelijk tot bloedarmoede. Alle soorten zeewier bevatten meer ijzer dan vlees. Vooral in dulse is veel ijzer aanwezig.

Rijk aan eiwitten

Zeewier is rijk aan eiwitten. De exacte samenstelling van zeewier is afhankelijk van het soort zeewier wat op je bord ligt. Groene en rode zeewieren, waaronder nori en dulse, bevatten bijvoorbeeld meer eiwit dan de bruinwieren. Dit met uitzondering van wakame. Eiwitten helpen onder andere bij de opbouw en het herstel van spieren. Ook geven ze je langer een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel trek krijgt in allerlei tussendoortjes.

Bron van calcium

Over het algemeen is het gehalte van mineralen in zeewieren een stuk hoger dan in planten. Dat geldt ook voor het gehalte aan calcium. Vooral wakame is rijk aan calcium. Calcium is een mineraal dat nodig is voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. Calcium helpt tegen botontkalking op latere leeftijd en is nodig voor een goede werking van de zenuwen en spieren. Tevens speelt het een rol bij de bloedstolling en het transport van andere mineralen in het lichaam.

Rijk aan omega 3

De meeste producten uit de zee zijn rijk aan omega 3-vetzuren. Dat geldt ook voor zeewier. Zeewieren bevatten veel essentiële, meervoudig onverzadigde vetzuren, de zogenaamde visvetzuren EPA en DHA. We kennen deze vooral van vis, maar ze worden ook uit algen gewonnen en vervolgens als capsules op de markt te komen. Gracillaria changgi is het enige wier met een hoeveelheid visvetzuur (46% DHA en EPA), die er een beetje toe doet.

Vezelrijk

Zeewier is ook nog eens rijk aan vezels. Vezels bieden veel gezondheidsvoordelen. Ze zorgen ervoor dat koolhydraten in voeding (suikers) langzamer in je bloed worden opgenomen. Dit is rustiger voor je alvleesklier, die insuline moet aanmaken om de suikers in je cellen te kunnen opnemen. Daarnaast zorgt het ook langer voor een verzadigd gevoel en voeden vezels ook de darmflora.

Bevat vitamine B12

Het is gebleken dat mensen die een tekort aan vitamine B12 hebben, een bepaald vorm van bloedarmoede kunnen krijgen. Dit gaat gepaard met symptomen zoals: vermoeidheid, ademnood, pijn op de borst en een gebrek aan eetlust. Vermoedelijk is de vitamine ook belangrijk voor onze geheugen- en denkfuncties. In zeesla en nori zit een deel bioactief vitamine B12, waarmee de vitamine-B12-status positief kan worden beïnvloed.

Bevat vitamine B1

Vitamine B1 zorgt voor de verbranding van koolhydraten uit ons voedsel, waardoor we energie krijgen. Daarnaast speelt het ook een rol in het zenuwstelsel en bij het functioneren van het hart. Hoewel minder dan in bonen, zit er in alle soorten zeewier ook een beetje vitamine B1.

 

Bronnen: Voedingscentrum.nl en zeewierwinkel.nl

7 reacties op “Hoe gezond is zeewier?
  1. Nu graag ook de eventuele nadelen … dit is erg eenzijdig

    Geschreven door Piet P op
    • Ja, helemaal mee eens: vermeld nu ook de nadelen!

      Geschreven door Popekiller op
  2. Waar kan je zeewier vers kopen?

    Geschreven door Masa op
  3. Ik vroeg bij onze viswinkel naar de herkomst van de zeewier salade die zij verkopen. De zeewier blijkt uit China te komen. Komt alle/ de meeste zeewier uit China

    Geschreven door JackieC op
  4. En andere kwalijke stoffen die in de vervuilde zee rondhangen…is daar naar gekeken
    Terwijl ik dit lees komt een gedachte op…..nog even en in honden- en koeien- en ander poep van vee zit ook misschien wel allerlei mjneralen etc
    Gaan wij dit ook op ons menu zrtten?

    Geschreven door Marietje op
  5. Stelde een vraag hier maar is niet doorgekomen blijkbaar.
    Was over wat ik mij moet voorstellen over hoe ik microgrammen moet zien.

    Geschreven door Mireille op
  6. Ik dacht dat de meeste zeewier uit Japan ingevoerd werd waar de zee nog steeds enorm bevuild word door Fukushima kernreactor , durf hem niet meer te eten net zoals chlorella en spirulina.

    Geschreven door Jean op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief