Probiotica, hebben ze wel nut?

Probiotica, hebben ze wel nut?

Een goede darmwerking is essentieel voor een goede gezondheid. Daarom consumeren veel mensen probiotica om de gezondheid van die darmen te bevorderen. Maar bevorderen die drankjes ook echt je gezondheid? Wat is de werking van probiotica en hebben ze wel nut?

Wat zijn probiotica?

Probiotica zijn levende micro-organismen die een gunstig effect kunnen hebben op de gezondheid. Ze zitten in producten die grote hoeveelheden nuttige melkzuurbacteriën bevatten die levend, omdat ze het maagzuur kunnen overleven, je darmen bereiken. Probiotica zitten onder andere in gefermenteerde zuivelproducten zoals: yoghurt, kwark, zuurkool en in bepaalde kazen. Maar ze zijn ook verkrijgbaar in de zuivelproducten in de bekende flesjes. Ook bij de apotheek of drogist is probiotica te koop en wel in poeder- of capsule vorm.

Al deze producten bevatten verschillende soorten probiotische bacteriën die meestal tot de lactobacillen of bifidobacteriën behoren. Ze horen in ieder geval levend te zijn en in grote hoeveelheden in het product aanwezig te zijn om effect te kunnen hebben.

Darmflora

De darmflora is een verzamelnaam voor alle bacteriën die in je darmen leven, zowel nuttige- als schadelijke bacteriën. We spreken van een gezonde darmflora wanneer de schadelijke- en de nuttige bacteriën in aantallen in evenwicht zijn. Dit zorgt voor een goede voedselopname en een goede werking van de darmen en helpen bij de ontwikkeling van je immuunsysteem. Echter, onder andere antibiotica, verkeerde voeding, onregelmatig leven, overgewicht, laxeermiddelen en stress kunnen je darmflora negatief beïnvloeden. De verhouding schadelijke bacteriën en nuttige zijn dan in disbalans.

Symptomen verstoorde darmflora

Mogelijke symptomen van een verstoorde darmflora zijn:

  • Een opgezette buik
  • Winderigheid
  • Een afwijkend ontlastingspatroon
  • Een sterk ruikende ontlasting
  • Depressiviteit
  • Vermoeidheid.

Mogelijke bijwerkingen van probiotica

Het gebruik van probiotica kan bijwerkingen met zich meebrengen:

  • Winderigheid
  • Een opgeblazen gevoel
  • Buikpijn
  • Diarree.

Let op: probiotica kunnen ook allergische reacties veroorzaken. Heb je last van deze bijwerkingen en blijven ze langdurig aanhouden? Maak dan een afspraak met je huisarts om dit te bespreken.

Verschil tussen probiotica en prebiotica

Probiotica zijn goede bacteriën die in de darmen leven. Ze worden soms toegevoegd aan zuivelproducten of als supplement, om de balans van je darmflora te verbeteren.

Prebiotica zijn onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels die van nature aanwezig zijn in granen, groenten en fruit. Ze stimuleren de groei van bepaalde bacteriën in de darmen en hebben een positief effect op de gezondheid. Prebiotica is ook als voedingssupplement verkrijgbaar, maar is ook in natuurlijke vorm zeer makkelijk te verkrijgen. Zo komen onder andere voor in: knoflook, schorseneren, prei, artisjok, ui, asperge, tarwe, haver, banaan en koeienmelk.

Hebben probiotica nut?

Na het volgen van een antibioticakuur kan je darmflora verstoord raken. Als gevolg van zo’n kuur worden niet alleen de schadelijke bacteriën aangepakt, maar ook de nuttige bacteriën. In zo’n geval kan het verstandig zijn om de goede bacteriën weer aan te vullen door middel van het innemen van probiotica om zo je darmflora te ondersteunen bij het herstellen.

Daarbij zijn er aanwijzingen dat het innemen van probiotica kan helpen bij verstopping en bij bepaalde vormen van diarree. Ook zijn er aanwijzingen dat het gebruik van probiotica een positief kan hebben wanneer je last hebt van het prikkelbare darm syndroom (PDS). Echter, er bestaat (nog) geen bewijs dat het gebruik van probiotica nuttig is voor mensen die geen darmklachten hebben. Ook een gunstig effect op de weerstand wanneer je gezond bent, is (nog) niet wetenschappelijk bewezen.
Omdat ieder mens heeft een unieke darmflora heeft, hebben probiotica niet bij iedereen (hetzelfde) effect.

Wanneer je een bepaalde aandoening hebt en je het gebruik van probiotica overweegt, dan is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts of diëtist voor een goed advies.

 

Bronnen: Maag Lever Darm Stichting, UZA.be, Leids Universitair Medisch Centrum en Voedingscentrum

 

Delen:  
14 reacties op “Probiotica, hebben ze wel nut?
  1. Sinds ik maagbeschermers slik heb ik last van winderigheid en keutelontlasting.
    Alle belangrijke dingen voor de darmen doe ik. Zoals, veel drinken, vezels eten, fietsen, wandelen, donker brood, fruit, groenten. Maar ook 3 koppen koffie.

    Wat is wijsheid in deze?

    Geschreven door Klaasje 72 jaar op
    • Maagbeschermers remmen het aanmaak van sappen die nodig zijn om de vertering in gang te zetten. Dit is een belangrijk proces, want hierdoor komen er belangrijke enzymen vrij. Je kunt je wel voorstellen dat alles wat na de maag volgt qua spijsverteringskanaal dan ook verandert. Je darmen krijgen te maken met niet voldoende bewerkte voedingsstoffen, dus dit heeft ook weer invloed op wat je darmen zullen opnemen aan voedingsstoffen uit het restproduct dat uit de maag komt. Heb je al eens onderzocht wat de OORZAAK is van je maagklachten en daaraan gewerkt? Een maagbeschermer doet niets aan de oorzaak én ontwikkelt vaak andere klachten. Zoals je al omschrijft. En een mogelijk tekort aan voor belangrijke stoffen voor het lijf.

      Geschreven door Iwy op
    • Probeer eens dagelijks een glaasje wortelsap i.p.v. omeprazal.
      Hierdoor ben ik al weer jaren van de maagbeschermers (omeprazal) af.

      Geschreven door Henk van de Wal op
    • Gewoon leven, en niet de dingen doen die een mens met alle gemakken voorzien om zich heen in deze maatschappij nu eenmaal heeft. VEZELS, daar gaat het om. En zoals Koot en de Bie in de 70 ‘tiger jaren volop zeiden: “Goed Kouwen”.

      Geschreven door 74 jarige levens genieter op
    • @Klaasje. Veel mensen hebben een tekort aan maagzuur, waardoor een slechtere vertering, waardoor zuurbranden en andere klachten. Maagzuurremmers doen niets aan oorzaken en verergeren het probleem nog eens. Eten verteert moeilijker, je darmflora wordt aangetast en het zorgt voor verlies van vitaminen en mineralen en bij langer gebruik ook aan aminozuren en vetzuren.
      Kan goed zijn om je voedingspatroon eens onder de loep te nemen. Geraffineerde suikers zoveel mogelijk vermijden.
      Beter ook geen brood als hoofdmoot van de maaltijd. Beste is om bij elk eetmoment complexe koolhydraten te combineren met eiwitten, vetten en vezels. Denk bijvoorbeeld aan een zelfgemaakte maaltijdsoep of maaltijdsalade of bijvoorbeeld een eitje. Vezels inderdaad goed maar denk vooral ook aan oplosbare vezels. Niet iedereen kan even goed tegen koffie. (Groene) thee kan soms een beter idee zijn. Een natuurgenezer zou je verder kunnen adviseren. Ook over voedingssupplementen. Ook veel info op gezondheidssites. Zou geen methode volgen maar vooral luisteren naar je eigen lichaam en dat wat op internet staat, als tips gebruiken.
      Zijn ook middelen voor je maagzuur, zoals Betaine HCL. Alleen niet in combinatie met maagmiddelen. Als je net gestopt bent, kan het ook teveel zijn.

      Geschreven door C. op
  2. Maagbeschermers remmen het aanmaak van sappen die nodig zijn om de vertering in gang te zetten. Dit is een belangrijk proces, want hierdoor komen er belangrijke enzymen vrij. Je kunt je wel voorstellen dat alles wat na de maag volgt qua spijsverteringskanaal dan ook verandert. Je darmen krijgen te maken met niet voldoende bewerkte voedingsstoffen, dus dit heeft ook weer invloed op wat je darmen zullen opnemen aan voedingsstoffen uit het restproduct dat uit de maag komt. Heb je al eens onderzocht wat de OORZAAK is van je maagklachten en daaraan gewerkt? Een maagbeschermer doet niets aan de oorzaak én ontwikkelt vaak andere klachten. Zoals je al omschrijft. En een mogelijk tekort aan voor belangrijke stoffen voor het lijf.

    Geschreven door Iwy op
  3. Veel medicijnen oa hartmedicatie hebben invloed op je darmwerking. Ook diabetes medicatie , veel diarree en zelfs incontinent van ontlasting. Op aanraden van de apotheek ben ik dagelijks een capsule probiotica gaan gebruiken en ik ben daar echt vannopgeknapt. Geen buikpijn, minder opgeblazen en winderigheid meer.
    Ik ben blij met deze oplossing .

    Geschreven door Wilj op
  4. Neem dagelijks een glaasje wortelsap i.p.v. Omeprazol.
    Hierdoor ben ik al jaren van de zogenaamde maagbeschermers af.

    Geschreven door Henk v.d. Wal op
  5. Heb een antibioticakuur gehad en slokdarm,maag en darmen ,alles van slag. Ben met probiotica begonnen en biogarde met muesli en begin van herstel is er.,mijn arts zei,dat kan nog wel 3 weken duren.,bij mij dus zinvol

    Geschreven door V.d.vegte op
    • Geloof mij maar ben exper haha
      Hele leven al zeer slechte darmen ging denk ik wel 18x per dag naar wc en was vaak totaal uitgeput en echt alles geprobeerd!
      Toen eindelijk zelf pro en probiotica ontdekt
      Echt wereld is voor mij open gegaan
      zoveel dingen gaat weer …heerlijk
      En moet ik nog ergens heen waar geen toilet is …neem ik gewoon z,n pilletje erbij in en ongelooflijk I
      Geen idee hoe het kan maar bij mij werkt het top

      Geschreven door Katan op
  6. Henk v.d.Wal, ik ga je tip door wortelsap te drinken proberen, want ik wil heel graag van de omeprazol af.

    Geschreven door Logecha op
  7. Ga ook wortelsap proberen. Thx voor de tip

    Geschreven door Jeannine (Nintje) op
  8. Ik moet omeprazol nemen omdat ik na het wegnemen van mijn gal, nu bijna 20 jaar geleden, galreflux heb gekregen.
    Dat betekent dat mijn galvloeistof, in plaats van naar de darmen te worden afgevoerd, in mijn maag terecht komt en hevige maagontstekingen geeft. Hoe kan je dit oplossen want ik zou ook graag stoppen met die maagremmers. Ik neem nu zo om de drie dagen een probioticatablet in om te compenseren. Ik heb zo al gevoelige darmen vanaf mijn geboorte en waarschijnlijk ook een prikkelbaardarmsyndroom.

    Geschreven door Anoniem op
  9. Ik denk dat je dit toch het beste met je internist kunt bespreken

    Geschreven door John (moderator) op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

Blijf op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief