- Anoniem21 oktober 2014 om 16:51
Ik ben met mijn eerste strip bezig van de pil Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0,03 / 0,15. Ik werd donderdag ongesteld en begon toen met de eerste pil om 22.00 u. Alleen de volgende dag bedacht ik me dat ik het toch handiger vond om ’s ochtends de pil te slikken. Ik heb toen vrijdag geen pil geslikt (wat achteraf niet slim was) en heb zaterdag ochtend om 08.00 mijn 2e pil geslikt. (Er zat dus +/- 34 uur tussen de 2 pillen).
Ik heb vrijdag dus geen pil geslikt en die pil later ook niet meer ingenomen (ik heb dus eigenlijk 1 pil over aan het einde van mijn strip): geldt deze pil dan als vergeten of heb ik eigenlijk een stopweek van 1 dag gehouden?Sinds die zaterdag dat ik mijn 2e pil slikte, heb ik 14 dagen lang steeds rond hetzelfde tijdstip de pil geslikt. Na die 14 dagen, dus afgelopen zondag, heb ik seks gehad, met condoom, alleen bij het ‘naar buiten gaan’, bleef het condoom een beetje vastzitten in mijn vagina, maar tot maar de helft van het condoom. Het is denk ik dus niet helemaal veilig gegaan, maar als er toch sperma naar binnen is gegaan, is dit heel weinig geweest.
Nu heb ik al veel opgezocht en het is zo dat wanneer je begint met je eerste pil op de eerste dag dat je ongesteld bent, je meteen beschermd zou moeten zijn. Maar aangezien ik de 2e dag geen pil heb geslikt, zou je kunnen zeggen dat ik ben begonnen met de eerste pil op de 3e dag van mijn menstruatie, en dan zou het volgende gelden: wanneer je op dag 2 tot 5 van je menstruatie begint met de pil, dan moet je 7 dagen lang aanvullende anticonceptie gebruiken. Dat zou toch betekenen, dat ik beschermd ben als ik 14 dagen correct de pil geslikt heb?
Hoe groot is de kans dat ik nu zwanger ben?
7 reactiesReagerenJohn (moderator)
21 oktober 2014 om 17:21De pil geldt als vergeten.
Wanneer je 7 dagen voorafgaand aan het vergeten geen seks hebt gehad, moet je gewoon verder gaan met de strip en de eerste 7 dagen daarna een condoom gebruiken.
[quote]Het is denk ik dus niet helemaal veilig gegaan, maar als er toch sperma naar binnen is gegaan, is dit heel weinig geweest.[/quote]Heel weinig is ook genoeg om zwanger te raken.
ReagerenAnoniem21 oktober 2014 om 17:24Maar is er geen kans op zwangerschap aangezien ik na de vergeten pil 14 dagen correct doorgeslikt heb, of is dit niet zo?
ReagerenAnoniem21 oktober 2014 om 17:28En omdat ik sowieso 14 dagen de pil geslikt heb, is het dan niet zo dat het slijmvlies dikker is, waardoor het sperma (wat in ieder geval veel minder is dan dat er vrijgekomen zou zijn bij een zaadlozing zonder condoom) moeilijker bij de eicel kan komen?
Reageren
Dus dan neemt de kans wel af toch?John (moderator)
21 oktober 2014 om 17:407 dagen na het vergeten is de pil dus weer werkzaam. Uit de condoom zal niets weggelopen zijn, tenzij de condoom stuk was. Maar dat was verder niet aan de orde omdat het na die 7 dagen na het vergeten was.
ReagerenAnoniem21 oktober 2014 om 17:43Heel erg bedankt voor uw advies! Nee, het condoom was niet stuk!
Reageren
Nog een laatste vraagje: ik houd nu dus 1 pil over, is het slim om die dan na de laatste pil van de strip te slikken? Dan heb ik wel 21 pillen ingenomen, alleen verspreid over 22 dagen..John (moderator)
21 oktober 2014 om 17:48Dat maakt op zich niet zo veel uit.
Reageren
Als je ze slikt, begin je dus een dag later met de stopweek.Anoniem21 oktober 2014 om 17:48Oke! Nogmaals bedankt!
Reageren