- Yel.25 augustus 2010 om 13:52
Goedemiddag allen,
Ik heb mei jl een miskraam gehad met 14wk zwangerschap en dubbele longembolie waarvoor ik nu nog onder behandeling ben met acenacoumarol. Ik mag in novemnber stoppen! En alles verloopt goed. Maar nu is onze kinderwens zo groot dat ik weer wil proberen zwanger te raken. Het mag wel, maar hoe zit het nu met die medicatie die ik gebruik? Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt.
Groetjes
3 reactiesReagerenbrenda A25 augustus 2010 om 22:03waarom zou je risico lopen? een paar maanden wachten is toch veiliger.
er zijn verschillende antistollingsmiddelen, een aantal kunnen tijdens de 1e 3 zwangerschapsmaanden afwijkingen bij de foetus veroorzaken!als je meer wil weten zul je dat aan de arts moeten vragen die jou deze medicijnen heeft voorgeschreven, hij kan je ook de risico’s beter uitleggen.
Reageren
de keuze is dan aan jou, maar nogmaals, je weet dat je straks mag stoppen met medicatie dus wat is nu een paar maanden wachten als je weet dat het beter is voor je kindje.
groetjes, BrendaVerburg25 augustus 2010 om 22:19Deze vraag dient u met uw huisarts te bespreken of met de apotheek waar u uw medicijnen afhaalt en die uw medisch dossier kent.
Acenocoumarol kan net zoals andere geneesmiddelen die de bloedstolling tegengaan (anticoagulantia), kan ernstige schade toebrengen aan het ongeboren kind. Daarom is het belangrijk om uw arts zo snel mogelijk in te lichten als u denkt dat u zwanger bent of als u zwanger wilt worden.
In het algemeen geldt bij het gebruik van Acenocoumarol dat het niet gebruikt mag worden in de eerste 3 maanden van de zwangerschap en na de 36e zwangerschapsweek. In de overige maanden van de zwangerschap dient Acenocoumarol alleen gebruikt te worden indien het strikt noodzakelijk is.
Wanneer u een leeftijd hebt waarbij het mogelijk is dat u zwanger bent, kan uw arts een zwangerschapstest doen om zeker te weten dat u niet zwanger bent. Er kan u gevraagd worden om voorbehoedsmiddelen te gebruiken wanneer u Acenocoumarol gebruikt.
ReagerenYel.26 augustus 2010 om 07:42Goedendag,
Ja u hebt ook gelijk en het is zo’n grote wens, dus vandaar deze vraag.
Bedankt voor uw reactie’s.
Reageren