Zoeken Vraag het forum

Bruine afscheiding, pil te licht of wat anders?

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Ik heb de laatste maanden een aantal dingen gemerkt aan mijn cyclus.
    1. In januari ben ik in de eerste pilweek een pil vergeten waar ik 24 uur later achterkwam. Ik gebruik Trigynon driefasenpil. Ik werd die maand een paar dagen eerder ongesteld dan normaal. Dat ligt wellicht aan het vergeten van een pil in de eerste week.
    2. Deze maand had ik op dag 14 van mijn cyclus wat lichtbruin oud bloed aan het wc papier (eenmalig). Ook wat bruine afscheiding, dit ook nog na die 14e dag. Het was niet meer dan in andere maanden, alleen dus anders van kleur.
    3. Ik merk de laatste maanden dat als ik mijn tampon eruit haal, er ongeveer gelijk daarna helder bloed vrij komt. Ook tegen het eind van de menstruatie. Dit heb ik niet als ik aan het eind van de menstruatie een inlegkruisje gebruik. Het lijkt eigenlijk alsof dat bloed zich heeft “opgehoopt” boven de tampon en naar beneden komt zodra de tampon eruit is.

1 en 2 kunnen beiden wel met hormoonschommelingen te maken hebben, bij 1 omdat ik in de eerste week te lang zonder hormonen zat toen ik hem vergat. Bij 2 omdat het rond dag 14 gebeurde. Trigynon heeft meerdere fasen en dus is de hormoonafgifte niet constant.

Als ik echter 1, 2 en 3 bij elkaar optel begin ik me soms een beetje zorgen te maken. Zou 3 misschien vallen onder “contactbloeding” die soms optreedt bij baarmoederhalskanker? En dat die bruine afscheiding en kleine tussentijdse bloeding daar ook mee te maken heeft?

Ik ben 21 dus dat lijkt me vrij jong. Ben ingeent tegen HPV en nog maagd. Ook heb ik verder geen klachten. Ik wil even afwachten hoe mijn volgende menstruatie verloopt en ga dan denk ik naar de huisarts, maar kan in de tussentijd wel wat advies gebruiken.

1 reactie
    Reageren
    John (moderator)

Bruine afscheiding bij pil gebruik is toch niet vreemd hoor. Het is in de regel nog wat oud bloed van de vorige menstruatie die er dan uitkomt.
    Een contactbloeding is een bloeding die vrijwel meteen na de seks optreedt.

kijk inderdaad even hoe de volgende cyclus verloopt. Heb je er dan weer last van, ga dan even naar de huisarts en overleg of een andere pil misschien beter is.

Reageren
Reageer op: Bruine afscheiding, pil te licht of wat anders?
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

1 min leestijd

Wat vind jij van online een huisarts spreken?

4 min leestijd

Een soa zonder klachten: hoe herken je iets wat je niet voelt?

4 min leestijd

Soa zonder seks: kan je een soa oplopen zonder seksueel contact?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.