Lange cyclus + overgewicht

Vooraf:
    Ik ben overgewicht, heb nirmand in familie met baarmoeder ziektes of onvruchtbaarheid, ben 17 jaar, nooit pil gehad, sinds 13e ongesteld, bij menstruatie geen heftige bloedingen of heftige pijn (natuurlijk wel wat pijn, maar niet zodanig dat ik erbij neerval ofzo, pijn 6/10)

Ik heb een hele onregelmatige lange cyclus. De ene keer duurt ie netjes +-28 dagen, en dan opeens weer naar 35 en dan springt het weer naar 30..

Mijn cyclussen van de laatste 3 maanden 30-28-36-43

Ik dact zelf dat dit aan mijn overgewicht kan liggen (+-10kg) alleen ik vind nergens dat overgewicht je cyclus heftig kan beïnvloeden. Maar dat is vrij onlogisch want overgewicht is
    nergens goed voor. Bivendien heb ik de afgelopen 6 maanden wat stress gehad maar dit "probleem" heb ik al sinds mn 13e.

Is het overgewicht de oorzaak, en dus niet een bepaalde aandoening? Afvallen wil ik sowieso, maar ik wil ook weten of dit verholpen wordt hierdoor en dat het ook geen vreemde aandoening is

Reageren

Er zijn vrouwen doe gewoon onregelmatige menstruaties hebben. Daarnaast past het ook wel bij je leeftijd. Tijdens de puberteit kan dat heel goed. Ook stress en overgewicht kan daar invloed op hebben.

Reageren

Overgewicht kan zeker invloed hebben op je menstruatie. Maar vaak komt dit pas voor als je echt veel overgewicht hebt. Echter als je al langer last hebt van onregelmatige menstruatie kan het door het overgewicht erger worden.

Reageren

Bij een onregelmatige menstruatie kan insulineresistentie een rol spelen. Door teveel snelle suikers die we vaak consumeren krijg je schommelingen in je bloedsuikerspiegel, wat ontregelingen van je hormonen en neurotransmitters kan geven. Insulineresistentie kan ook leiden tot overgewicht dus het komt eigenlijk niet dóór je overgewicht maar beide zaken hebben dezelfde oorsprong. Betere voeding met ongeraffineerde producten en voldoende eiwitten, gezonde vetten en voldoende vezels kan schelen. Daarnaast kunnen bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren helpen ondersteunen. Bij problemen met je menstruatie of cyclus kunnen sowieso tekorten spelen omdat voor je hormonen ook allerlei stoffen van belang zijn.

Reageren

Moderator: Peter (huisarts)

Reageer op: Lange cyclus + overgewicht

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe