- Anoniem13 oktober 2015 om 10:37
Beste allen,
Ik ben 28.
De dokter heeft 2 maanden geleden een cyste op mijn rechter eierstok geconstateerd, nadat ik al een paar maanden klachten had van soms zeer pijnlijke en onregelmatige menstruaties. Ze gaf aan dat we het beste gewoon af konden wachten en na 2 menstruaties vervolgonderzoek. Weet niet hoe groot die cyste was. Vorige week voor vervolgonderzoek geweest, daar bleek dat de rechtercyste weg was, maar nu was er een op de linker eierstok te zien. Echter, deze was maar 0.85 cm. Dit zou wel verklaren waarom mijn laatste menstruatie voornamelijk links erg pijn deed.
Ook zag ze een aantal “kleinere cysten” op beide eierstokken (de eerste keer ook al). Op mijn vraag of er sprake was van PCOS antwoordde ze dat het er niet typisch als PCOS uitzag, ook heb ik weinig van de andere symptomen (geen overgewicht, altijd regelmatige menstruaties gehad tot nu toe).
Nu is mijn menstruatie (die dit keer al op dag 17 na vorige menstruatie begon) voorbij, maar heb ik nog steeds een zeurende pijn links. Ook heb ik meer hoofdpijn, en ben ik al maanden afwisselend emotioneel.
Alles wat ik online over eierstokcysten tegenkom lijkt te gaan over veel grotere cysten (5-10 centimeter), waarbij er vaak niet eens sprake was van pijn.
Mijn vraag: kan ook mijn kleine cyste zoveel pijn veroorzaken (tijdens menstruatie een aantal uur lang zo erge steken dat het zwart werd voor mn ogen, suizen in mn hoofd, niet op mn benen kunnen staan)?
Mijn optie is nu om weer een cyclus af te wachten, of om een maand hormonen (progesteron) te slikken en kijken wat dat doet. Hormonen heeft niet mijn voorkeur, zeker omdat mijn andere cyste ook vanzelf leek te verdwijnen.
Ik heb een kinderwens, we zijn aan het proberen. Wat zijn jullie ervaringen met (steeds terugkerende) kleine cysten? Helpt de hormoonkuur om de cysten blijvend weg te krijgen of heeft dit enkel effect op de huidige cyste?
Dank voor jullie reacties!
2 reactiesReagerenJohn (moderator)
13 oktober 2015 om 11:57Men gaat er vanuit, dart kleine cysten nauwelijks klachten geven. Maar de realiteit is toch iets anders. Er zijn meer vrouwen die ook van kleinere cysten klachten hebben.
Of een hormoonkuur een blijvend effect heeft kan op voorhand niet worden gezegd. Het heeft in ieder geval weel effect op de huidige cysten.
ReagerenAnoniem14 oktober 2015 om 08:15Beste Tandor,
Dank voor je reactie. Het is al fijn om te horen dat ook andere vrouwen last kunnen hebben van kleine cysten: ik voelde me al zo raar..! Ik denk dat ik het nog een maandje aankijk en anders misschien toch de hormonen neem om -hopelijk- alles weer een beetje op een soort van basis-balans te brengen.
Reageren