Zoeken Vraag het forum

Vagina/hormoonhouding opeens drastisch veranderd

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Twee weken geleden zat ik op de wc en merkte ik opeens dat het voelde alsof ik een tampon in had. Ik controleerde snel voor de zekerheid of ik er misschien 1 was vergeten uit te halen, na mijn laatste menstruatie, maar dat was niet het geval. Wel voelde ik meteen dat mijn vagina anders aanvoelde. Er leek iets tegen de uitgang aan te duwen. Ik heb snel met een spiegel gekeken en ik zal dat er een randje weefsel langs de uitgang uitpuilde. Ik dacht meteen aan een vaginaverzakking en de omschrijvingen die ik hierover vind sluiten daar ook wel op aan. Maar ik ben pas 26 en ik kan geen aanleiding bedenken wat een vaginaverzakking bij mij zou hebben veroorzaakt.

Na een weekje heb ik toch maar een afspraak gemaakt met de huisarts. Hij heeft me onderzocht en zegt niks vreemds te zien. Hij zag wel wat ik bedoelde, maar hij zei dat het geen vaginaverzakking is. Dat zou volgens hem ook vreemd zijn, omdat ik nog geen kinderen heb. Dus ik ging met een enigszins opgelucht gevoel naar huis, al zat ik nog steeds met de vraag wat het dan wel is.

Ik doe nu dagelijks bekkenbodemoefeningen en de afgelopen dagen had ik het idee dat het minder werd. Maar eergisteren ben ik ongesteld geworden en toen ik gisteren mijn tampon verwisselde voelde ik dat de binnenkant echt heel anders is dan normaal. Ik kreeg de tampon er amper in, zo nauw is het. De vaginawanden lijken wel opgeblazen en duwen helemaal naar binnen. Ik begin me nu toch een beetje zorgen te maken…

Ik kan me vaag herinneren dat ik dit vorig jaar ook al eens heb gehad (zowel het weefsel, als die opgeblazen wanden), maar volgens mij was het toen minder heftig en het is vanzelf over gegaan, dus heb ik er geen aandacht meer aan besteed. Maar ik krijg nu toch het idee dat er meer aan de hand is. Nu wil ik graag om advies vragen m.b.t. deze situatie. Want ik ben eigenlijk bang, dat als ik naar de huisarts ga, hij me weer naar huis stuurt met het gevoel dat ik me loop aan te stellen. Maar ik voel gewoon dat er iets niet goed zit! Wat ik dus wil weten is: is het mogelijk om een (lichte) verzakking te krijgen, als je nog geen kinderen hebt gehad? Zo ja, wat is wijsheid in dat geval: gewoon bekkenbodemoefeningen blijven doen en er het beste van hopen, of iets anders? Zo nee, wat zou het dan kunnen zijn?

Ter informatie: ik ben momenteel niet seksueel actief. Ruim een maand geleden heb ik een punt gezet achter een (korte) relatie van 6 maanden. Daarvoor heb ik een jaar geen seks gehad. Gedurende die 6 maanden ben ik 3 maanden in India geweest (zonder hem, dus geen seks), na die 3 maanden heb ik nog 3x seks gehad met hem en alledrie die keren waren met condoom (dus ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat ik zwanger zou zijn).
    Iets anders vreemds m.b.t. mijn vagina wat me is opgevallen, is dat ik vorige maand 2 weken ongesteld ben geweest (de eerste week normaal, de tweede week heftiger). Normaal ben ik 5-7 dagen ongesteld. Tijdens deze lange menstruatie heb ik erg veel pijn aan mijn tepels gehad (dat heb ik normaal nooit) en vooral in de tweede week ook heftige kramp. Nu ben ik net weer ongesteld geworden. Gisteren was ik enigszins normaal ongesteld, vandaag heb ik vrijwel geen bloedverlies en weer heb ik (sinds enkele dagen) gevoelige tepels. Ik slik sinds 1,5 jaar geen anti-conceptiepil meer.

Hopelijk kunnen jullie me vertellen of dit alles met elkaar te maken heeft.

2 reacties
    Reageren
    Anoniem

HormoonHUIShouding… excuses haha!

Reageren
    John (moderator)

Je hormoon huishouding verandert natuurlijk vanaf de eisprong tot na je menstruatie. Dat zou de klachten kunnen veroorzaken. Temeer omdat je klachten rondom de menstruatie optreden. als het klachten zijn die door de menstruatie worden veroorzaakt kan het inderdaad zo zijn dat de huisarts geen afwijkingen kan vaststellen bij lichamelijk onderzoek als je dus ruim voor of na de menstruatie naar je huisarts gaat.
    Een verzakking is niet erg voor de hand liggen. Dat zou namelijk constant problemen geven.
    Je zou een verwijzing kunnen vragen voor de gynaecoloog om e.e.a. eens grondig te onderzoeken.

Reageren
Reageer op: Vagina/hormoonhouding opeens drastisch veranderd
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.