Zoeken Vraag het forum

Soort “lus” in vagina, pijn bij penetratie.

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • annetjewubs

Hallo,
    ik heb een probleen dat erg lastig is. Ik ben al járen sexueel actief, monogaam, geen soa’s. Bij het vrijen of het maken van een uitstrijkje is het de laatste tijd bijna onmogelijk om de penis en bij de arts het speculum in te brengen… het lijkt wel of er een soort lusje inzit van binnen waar de penis doormoet. Dit doet zoveel pijn dat het vrijen op een heel laag pitje staat en een uitstrijkje is bijna niet meer te doen. Weet u wat dit kan zijn, wat moet ik doen? Ik vind het genant, ben al 49 jaar.

12 reacties
    Reageren
    Anoniem

Gezien de langzame progressieve mate van ontwikkeling van de klachten, lijkt een gynaecologisch onderzoek gewenst om de oorzaak van de klachten met zekerheid vast te stellen. U schrijft over dyspareunie en niet over vaginale bloedingen, klopt dat?

Reageren
    annetjewubs

Nee, géén bloedingen. Alleen soort “obstakel”.

Reageren
    Annlies

Zonder lichamelijk onderzoek dat de huisarts eenvoudig kan uitvoeren is over de aard van dit obstakel geen eenduidige informatie te geven.

Omdat de huisarts echter geen bijzonderheden heeft aangegeven bij speculum onderzoek lijkt er sprake te zijn van een min of meer onschuldige oorzaak zoals een verzakking. Toch dient dit eerst door een arts die u kan onderzoeken bevestigd te worden vooraleer hiervan uit te gaan.

Heeft u misschien ook last van ander bekkenbodem-klachten zoals ongewild urine verlies (urine-incontinentie), problemen met uitplassen of snelle aandrang en regelmatige blaasontstekingen. Soms kan de verzakking de darmen belemmeren en komt de ontlasting moeizaam (verstopping of obstipatie). Soms is het juist moeilijk de ontlasting op te houden zodat u deze ongewild verliest (ontlastings-incontinentie).

Andere klachten die op problemen met de bekkenbodem kunnen wijzen zijn zoals pijn in de onderbuik, vermoeidheid, pijn in de liezen, pijn in de benen of pijn in de onderrug.

En zoals u al beschrijft kunnen er ook problemen zijn bij het seksueel contact.

Reageren
    Anoniem
    Tina

Kan iemand mij in het kort vertellen wat zo’n lichamelijk onderzoek inhoudt?

Reageren
    Esther

Het gynaecologisch onderzoek bestaat uit een visueel onderzoek waarbij de ingang van de schede (introitus) wordt beoordeeld, en een onderzoek waarbij met één hand de buik wordt beoordeeld en wordt gevoeld terwijl de andere hand aan de binnenzijde van de vagina voelt, tegelijkertijd. Twee vingers worden hierbij in de schede ingebracht en de andere hand onderzoekt de buik. De baarmoeder en eierstokken worden zo goed gevoeld. Als u hierbij perst of de spieren van de schede aanspant, wordt de kracht van de bekkenbodemspieren gemeten. Daarna wordt er speculum onderzoek (lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Speculumonderzoek) gedaan.

Reageren
    annetjewubs

Misschien een domme vraag, maar ik heb geen kinderen van mezelf gekregen. Kan je dan wél een baarmoederverzakking krijgen of hebben?
    De verschijnselen en wat ik op de afbeelding zag lijken er wel op.

Reageren
    Anoniem

Ja, dat kan. Een bevalling is de meest voorkomende oorzaak maar ook overgewicht, de overgang, het slapper worden van spieren als gevolg van het ouder worden, operaties aan de buik of bekkenbodem zoals operaties aan de baarmoeder, of genetische oorzaken, kunnen verzakkingen veroorzaken.

Reageren
    annetjewubs

Fijn dat ik duidelijke antwoorden heb gekregen. Ik zal mijn huisarts binnenkort vragen om me te onderzoeken en ook om een verwijzing naar de gynaecoloog verzoeken.

Reageren
    Anoniem

mijn vrouw is 50 jaar en zin 5 jaar heef ok zo problemen ik kan niet mijn penis naar binnen duw , ik hal ge zeg om naar de huisarts te gaan ,ze zeg dat ik haar pijn doe want mijn penis is te dik voor haar vagina, MS

Reageren
Reageer op: Soort “lus” in vagina, pijn bij penetratie.
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Alles over oogdruk: normaal, te hoog en te laag

4 min leestijd

Hoe vaak moet je je ogen laten meten?

5 min leestijd

Wat is een ooginfarct? Alles over symptomen, oorzaken en herstel

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.