- Alias15 augustus 2025 om 14:07
Goedemiddag,
Ik heb vorige week dinsdag een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Die dag zelf helemaal geen last van gehad, geen bloed niks. Sinds zaterdag heb ik bij het opstaan in de ochtend last van bloed. Het is wel iets minder geworden, maar er is af en toe bij opstaan of plassen nog steeds bloed. Is dit normaal? Zo lang? En zo late reactie? Of komt dit door anticonceptie pil die ik door slik?Ook zag ik online dat de uitslag bekend is en dat ik binnen een week de uitslag krijg. Heeft de huisarts deze uitslag al? En als het slecht nieuws was had ik dan al wat gehoord van de huisarts?
Sorry erg ongerust momenteel
1 reactieReageren
Peter (huisarts)
16 augustus 2025 om 12:43Ik zou zeggen: maak je niet zo ongerust! Zowel wat de bloeding alsook over een uitslag van het uitstrijkje.
Tav het bloedverlies: na een uitstrijkje kun je, aansluitend daaraan, wat bloedverlies hebben, door erosie van de baarmoedermond. Maar dagen erna optredend bloedverlies moet wel uit de baarmoeder zelf komen. Dat kan goed een ontrekkingsbloeding zijn. Als je de pil doorslikt kan dat gebeuren, ook zonder stopweek. Sommige artsen zeggen dat je zelfs non-stop door kunt slikken. Ik denk zelf dat het voor het baarmoederslijmvlies beter is om eens in de 3-6 maanden een pilstopweek in te lassen.
Tav je uitstrijkje: het is altijd vervelend dat een preventief onderzoek zoals naar baarmoederhalskanker of borstkanker of darmkanker onrust geeft door de wachttijd.
Reageren
Maar de uitslag heeft vaak te maken met de drukte op het lab en is dus geen maat voor fout of niet fout. En het komt bijna niet voor dat een uitslag van een uitstrijkje in een keer weergeeft dat het baarmoederhalskanker is. De tijd tussen het allereerste begin en het uiteindelijk ontstaan van baarmoederhalskanker duurt gemiddeld 10-15 jaar. Dus je hebt eerst voorfasen, en DIE zijn juist behandelbaar!
Voor jou zal het er waarschijnlijk er om gaan of er een HPV infectie wel of niet is. Minder dan 1% van de vrouwen met een HPV-infectie krijgt uiteindelijk baarmoederhalskanker.