Hi!
Ik heb laatst preventief onderzoek gedaan waar ze onder andere een MRI scan maakten van mijn onderbuik. Daar was een cyste van 5,6 cm op te zien;
“Cyste ten hoogte van rechter adnex met grotendeels T2 hyperintens aspect, indruk van enkele dunne septaties en schil van sterk T2 hypo-intens aspect ter hoogte van de bodem, mogelijk bij hemosiderine resten danwel verkalkingen. Op de T1 opname, centraal dorsaal gering hyperintens aspect, dd dermoidcyste. De maximale diameter bedraagt 5,6 cm.”
De radioloog zei nadrukkelijk dat ik langs de gynaecoloog moest omdat zo’n cyste vaak niet uit zichzelf weg zou gaan en hij om zichzelf heen kan gaan draaien? Mijn moeder heeft dit dus 7 keer gehad, voordat ze een totale hysterectomie kreeg.
Doorverwezen, 3 weken later kreeg ik een inwendige echo; cyste is weg. 🤔
Dit is de 2e keer dat er een cyste te zien is op een scan, op dezelfde eierstok, en dat het binnen 3 weken op inwendige echo ineens compleet verdwenen was. Mega deja vu dus. De eerste keer was de cyste 2 cm en leek functioneel, dit keer dus verdriedubbeld en iets complexer. Ik begrijp dat cystes uit zichzelf komen en gaan, maar dit leek me toch een hele andere soort cyste maar ik kan het fout hebben.
Mijn vraag is; kan het zijn dat de cyste te diep ligt, of op een een of andere manier moeilijk te zien is op een inwendige echo? Rapport zegt “ten hoogte van rechter adnex”, maar zit het überhaupt wel op m’n eierstok? Mijn onderbuikgevoel (haha) zegt dat ze iets over het hoofd zien.
Ze hebben wel een uitstrijkje gedaan omdat ik andere klachten heb: ik bloed soms na het vrijen, (ook tijdens het inbrengen van de eendenbek begon mijn baarmoedermond te bloeden), ik heb pijnlijke ovulaties ineens en mijn menstruaties lijken ook pijnlijker dan voorheen. Ik heb soms vage buikpijn en moet vaak plassen. Ook heb ik 3x bloedcellen in mijn urine gehad, dus vaak blaasontstekingen denk ik? Ook heb ik +- 4 jaar lang last van aanhoudende gezwollen lymfeklieren en knobbeltjes in de nek. Al deze klachten waren de reden dat ik het onderzoek liet doen.
Voor meer context, ik heb eerder een onstoken rechter eileider gehad, mijn moeder heeft een lang verleden met ovariumcysten en borst- en gynaecologische kankers komen voor in de familie. Ik wil hier gewoon heel voorzichtig mee zijn. Als iemand tips of wijsheid heeft heel graag. Screenshot van MRI in bijlage.
Alvast hartelijk dank 💖