Zoeken Vraag het forum

Lichen sclerosus

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Fay

Hallo,

Zijn er mensen die nog weten wat de aller eerste verschijnselen van LS waren?

Ik heb sinds 3 maanden erge last van uitwendige jeuk. Eerst dacht de HA dat het schimmel was. Heb daar ook crèmes, inwendige capsules en 2 weken orale pillen voor gehad. Daarna hebben we een uitstrijkje gedaan en dacht ze dat het aan een bacterie lag. Daar ook 2 weken antibiotica voor geslikt. Niets hielp. Nu heb ik een doorverwijzing voor de gynaecoloog maar daar kan ik pas 1 okt terecht. Tot die tijd heb ik hormoonzalf voor de jeuk. Mijn schaamlippen en de huid er omheen zijn grijzig van kleur en voelen ruw aan. Helemaal onderaan de ingang van m’n vagina is de huid rood. Ik heb zelf het vermoeden dat het LS is maar mijn HA geeft aan dat niet te durven zeggen. Vandaar mijn vraag of iemand de eerste verschijnselen nog weet. Ik heb geen witte vlekken maar dus wel ene grijze huid. En constante jeuk. De ene keer erger dan de andere keer.

Ik hoop op een reactie.

18 reacties
    Reageren
    susanne

Hallo Fay,

Het begin voordat er een diagnose kwam van LS had ik ook jeuk,daarmee ging ik naar de gynaecoloog daar zijn verdachte plekjes weggesneden,nu ben ik onder controle eerst bij de Daniel den hoed nu bij de gynaecoloog van het ErasmusMC,moet 2 dagen smeren met clovatecreme en dagelijks bij iedere toiletgang smeren met paraffine/vaselinezalf.Ook mijn huid was in het begin grijs van kleur.

Wens jou sterkte toe,wat heeft de gynaecoloog gezegd??

Veel sterkte hoor groetjes Susanne.

Reageren
    X

Hi Fay,

Voornamijk jeuk en een kapotte huid. Meerdere malen weg gestuurd met een schimmel infectie.. Wel wat witte vlekken, maar daaromheen wat donkerder (grijs?). Volgens mij kunnen ze een biopt nemen om LS vast te stellen.

Heel veel succes!

Reageren
    Sophie

Lieve vrouwen met Lichen Sclerosus, wat een vreselijke rotaandoening hè?! Ik weet zelf sinds 2 jaar dat ik dit heb. Werd hopeloos van de jeuk, pijn en branderigheid. Dermovate en vette creme deden weinig. Allerlei andere dingen geprobeerd. Niets hielp goed. Slik nu omega 3 olie(algen druppels en zwarte bessenzaadolie), vitamine d3 en smeer biologische JOJOBAOLIE(!) M’n klachten zijn enorm verminderd! Ben zo blij! Gun dit iedereen en vandaar dit bericht. Heel veel geluk allemaal🍀Liefs, Sophie

Reageren
    gina

hallo,
    ook ik 5 weken geleden uitslag gekregen LS
    ook schorshormoon zalf gekregen en vaseline. nu door de zalf is mijn overgangsklachten weer terug helaas..ben 61 nu was van de overgang af….nu helaas heftige klachten…zijn er meer vrouwen die dit hebben van de zalf ???

Groetjes gina

Reageren
    Geertje

Hee hallo allemaal
    Sinds een half jaar de diagnos ls gekregen.
    Ben er vaak ziek van.
    Nu de vette zalf en hormoonzalf.
    Maar ook veel andere klachten zoals spierpijn en smorgens altijd verkouden een paar uur.
    Wanneer kun je zeggen dat ls onder controle is of komt?

Reageren
    Josol

Heb al enige tijd geleden de diagnose LS gekregen. Met zalf zijn de symptomen wel verminderd.
    Kan het zijn dat de aandoening ook op de anus werkt en dat er daardoor ook klachten betreffende de ontlasting ontstaan?

Reageren
    John (moderator)

Problemen met ontlasting zou je daardoor eigenlijk niet moeten krijgen

Reageren
    Maya.

Hoi, Bij mij heeft het grote problemen gegeven sinds ik 5 jr geleden LS kreeg. Zeer moeizaam stoelgang om de 14 dagen ontlasting wat erg pijnlijk is. Wat ik ook slik niets helpt echt. Let op met wat je eet want je anus raakt ontstoken bij iets verkeerd eten. Wat je eet is heel belangrijk voor mij GEEN spinazie of peultjes . Heb zomaar ineens ’n Lactose intolerantie gekregen heel vervelend. In ’t Ziekenhuis zijn ze vol begrip, maar weten ook niet hoe of wat. Wat bij mij helpt : ’s avonds en ’s morgens met de WC douchen ( ‘ n aanrader) vagina en anus goed schoon spoelen en deppen met fluwelen of vilt deppen tot de huid goed droog is. Zalf om de andere dag, niet teveel want dan stikt de huid. Ben allergisch voor maandverband (uitslag/jeuk) Verlies urine.
    15 soorten geprobeerd (meeste is troep)
    Depend bij( action) Night 7 druppels.
    En always discreet 7 druppels.
    Dit gaat beter als ik thuis ben onderbroek uit zachte doekjes tussen de benen, benen uit elkaar . Je moet wat om de pijn dragelijk te maken. Groetjes Maya

Reageren
    Anna

Hallo ook juist deze diagnose gekregen,ben er echt niet goed van als ik alles erover lees .Nu heb ik een vraagje met welke handdoeken of doekjes maken jullie je droog na de douche , washandjes gebruiken mag ook niet meer en zeker geen zeep heb ik gelezen.

Reageren
    Anna

Hallo ook juist deze diagnose gekregen,ben er echt niet goed van als ik alles erover lees .Nu heb ik een vraagje met welke handdoeken of doekjes maken jullie je droog na de douche , washandjes gebruiken mag ook niet meer en zeker geen zeep heb ik gelezen.

Reageren
    Havermelkje

Bij mij is het vandaag gediagnosticeerd. Ik heb alleen wel andere klachten dan ik doorgaans lees. Bij mij is het gebied rondom mijn clitoris ontzettend opgezwollen en gevoelig. Heel naar. Ben maar gaan smeren nu met hormoonzalf, maar het aanbrengen is geen pretje. Zo gevoelig en het prikt enorm. Iemand ook last gehad van zwellingen?

Reageren
    Petijntje

Je kunt het wel degelijk ook bij je anus krijgen, dat geldt voor mij ook helaas. Ik heb de diagnose net gekregen, begin nu met Dermovate hormoonzalf en vaseline-paraffinezalf. Ik had veel eerder naar de huisarts moeten gaan maar wist niet van het bestaan van deze ziekte af. Ik heb lang gedacht dat mijn klachten kwamen door paardrijden en dat ik maar flink moest zijn…!

Reageren
    Sienna H.

Dit kan zeker, ik heb er zelf ook last van.

Reageren
    Helena

Hallo… Sofie smeer je de jojoba olie ipv de zalf van de dokter? Of er bij?en wat voor merk omega 3 heb je? Ik heb nu ook n paar maanden de Lichen scleroses en heb waarschijnlijk ook lichen planus.vindt t heel vreselijk.ben er erg nerveus van en slaap slecht….liefs Helena

Reageren
Reageer op: Lichen sclerosus
Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

4 min leestijd

Lipoedeem: de vragen die mensen het vaakst stellen

Kun je staar voorkomen?
4 min leestijd

Kun je staar voorkomen?

Schurft; steeds meer Nederlanders hebben er last van
6 min leestijd

Schurft: symptomen, oorzaak en behandeling

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 8 MB

Voeg nog een bestand toe

Let op: je vraag en bijlagen zijn openbaar zichtbaar. Controleer daarom of afbeeldingen geen namen, gezichten, patiëntnummers of andere herkenbare persoonsgegevens bevatten. Toch iets persoonlijks gedeeld? Meld het bij de moderators.

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.