- L26 december 2017 om 00:14
Hallo allemaal,
Ik ben een jonge vrouw van 19 jaar oud. Ik loop al ruim 1,5 jaar met vaginale problemen. Zoals de meeste van jullie wel weten is dat dit niet zo makkelijk is hiermee naar de dokter te gaan.
Ik had 1,5 jaar onverklaarbare pijn tijdens de seks, ik had bloedverlies.
Hier over gepraat te hebben met mijn vriendinnen was ik de enige met het probleem. Ik voelde me alleen en wist niet wat het was. Zo kwam ik erachter dat het vermoedelijk een schimmelinfectie was. Ik was blij dat ik dit wist, dit komt vaker voor en het is makkelijk op te lossen. Maar de pijn bleef aanhouden. Ook na mijn kuur voor de schimmelinfectie (gekocht bij de drogist).
Na er weer maanden mee verder te hebben gelopen besloot ik toch maar een bezoekje aan de dokter te doen.
Deze stap was zo groot voor mij. Ik schaamde me zo diep.
Uiteindelijk bij de dokter kreeg ik een onderzoek met een eendenbek en werden er wat testen genomen (oa soa) een uitstrijkje van mijn baarmoedermond en een uit mijn plasbuis (vreselijk) .
Dit onderzoek was verschrikkelijk pijnlijk voor mij. De eendenbek ging er bijna niet in en ik kon de pijn niet aan. Ik had wit verkleurde schaamlippen en een kloofje aan mijn vulva.
De dokter gaf mijn een zalf mee en een kuur voor de schimmelinfectie in capsule vorm. Ik mocht 4 weken geen seks hebben.Na een week belde ik op wat de uitslagen waren van mijn uitstrijkjes. Alles was goed. Ik was opgelucht maar toch wist ik nu nogsteeds niet wat het was, ik had nog dezelfde pijn.
3 weken later moest ik weer op controle komen. Dit was deze week. Ik zag er vreselijk tegenop, als ze maar niet weer met die eendenbek erin gaat dacht ik. Gelukkig deed ze dat ook niet en het zag er voor haar goed uit maar de huid was heel erg dun en de verkleuring was nogsteeds. Het kloofje was inmiddels weg maar de huid was heel erg dun. Ze vond het toch vreemd en vroeg mij of ze een foto mocht maken zodat de dermatoloog ernaar kon kijken. Ik vond dit prima want ik wou graag weten wat het was.
Na een paar dagen mocht ik bellen voor de uitslag van de dermatoloog. Ik dacht dat het goed zou zijn (vaak maak je je meer zorgen dan nodig). De dermatoloog had als conclusie vermoedelijk de aandoening lichen sclerosus. Ik schrok hier erg van ook gezien mijn leeftijd. Nu moet ik naar de dermatoloog om het vast te stellen met een biopsie (schrijf ik het goed..) en dan is het duidelijk wat het is. Aan de ene kant ben ik blij dat ik weet dat ik me al die tijd niet heb aangesteld omdat ik nu ook lees dat seks bijna onmogelijk is. En ik ben blij dat ik de stap heb genomen om naar de dokter te gaan anders was het misschien allemaal wel veel erger geweest. Maar ik ben ook zo geschrokken en bang.Ik zit hier heel erg mee en ik wou dit graag even delen. Ook was ik benieuwd of iemand dit ook heeft, ook misschien wel van mijn leeftijd.
Bedankt voor het lezen.
L