Home / Vrouwenzorg / Eierstokken oestrogeen
Ik heb jarenlang na mijn bevalling zonder enige moeite de microgynon 30( 'merkloze versie) geslikt. Geen menstruatiepijn, hartstikke fijn!!
Gestopt omdat ik even geen partner had. ( tussendoor ook nog morning-afterpil). Toen kreeg ik opeens hevige baarmoeder krampen. Na 2 maanden afzien dus maar weer aan mijn oude pil gegaan. Ik heb hem 9 weken lang doorgeslikt. Alleen werd ik doodmoe en op advies van de arts maar een andere pil proberen. Baarmoeder ziet er verder goed uit.
5 anticonceptiepillen verder tussendoor nog een keer gestopt. Ik heb nooit jets langer als 8 weken geslikt soms een maand soms een week soms 2 maanden. Bij elke nieuwe pil kreeg ik pijn in mijn Gewrichten(handen) droge ogen, droge vagina, pijnlijke eisprong( terwijl je denkt die wordt onderdrukt) pijnlijke menstruatie , migraine tijdens eisprong, s avonds tintelingen over me benen, baarmoeder krampen, diarree. Je zag wel dat hoe meer verschildende pillen ik had gehad hoe meer klachten er bij kwamen. Achteraf gezien had ik moeten doorgaan. Ik merkte wel dat de heftigheid werd wel enigszins minder na de weken wat passeerde. Het was niet over. Het is voor mij Geen optie om zonder pil omdat die krampen me leven beheersen.
ik heb geen ontstekingen, geen overgang geen schildklier. Op papier ben ik gezond.
Ik slik nu sinds 10 weken de microgynon 20. Omdat de microgynon 30 altijd goed heeft bevallen. Wat ik nu waarneem is als volgt: eisprong minder pijnlijk. Menstruatie deze maand even afwachten maar daar ben ik wel positief over. Minder moe als in het begin tijdens het slikken van deze pil. Veel Minder zweten in de nacht. Baarmoeder krampen nemen af. Tintelingen benen iets minder. Geen constante diarree meer sinds aantal dagen.
Nog steeds droge ogen, droge vagina en gevoelige/pijnlijke gewrichten. Ik zelf heb na het raadplegen van het internet het idee dat het door de eierstokken en dan met name de oestrogeen die het aanmaakt komt die zorgen namelijk toch voor dat de slijmvliezen goed vochtig zijn. Dat de hormonale balans door alles in de war is.
Ik ben niet van plan om met deze pil te slikken omdat ik denk dat dat me grootste fout is geweest continue te switchen en me lichaam even in de war is en dat dit niet na 3 maanden is opgelost maar dat het lichaam uiteindelijk wel zal herstellen, maar Hoelang weet ik ook niet. Alleen raak ik soms zeer onzeker en vraag me af of ik op de goede weg is en dat ik dit niet me hele leven hou en het niet verkeerd zie.
Ik denk toch dat het goed zijn om met de klachten naar de gynaecoloog te gaan. Het zou niet verkeerd zijn om naar de eierstokken te laten kijken. Het zou kunnen dat je een cyste op een eierstok hebt.
Bij gebruik van de pil heb je geen eisprong meer dus die kan je niet voelen. Je zou wel de onderdrukking van de eisprong kunnen voelen.
Pilgebruik bevordert een toestand van oestrogeendominantie, wat op de kortere, maar zeker op de langere termijn voor klachten kan zorgen. Ook zorgt pilgebruik voor de onttrekking van allerlei essentiële stoffen aan je lichaam, zoals zink, vitamine B en magnesium. Voor eventuele menstruatieproblemen zijn er gezondere alternatieven dan kunstmatige hormonen. Voor anticonceptie zou je kunnen denken aan een pessarium. Heb die zelf; alleen ligt ie in de kast, na wat kortstondige relaties.
Verder kan het zinvol zijn om je hormonen weer bij te sturen. Op internet genoeg te vinden over oestrogeendominantie, wat je er aan kan doen met de juiste voeding, xeno-oestrogenen vermijden en aanvullende middelen gebruiken. Denk aan maca, kurkuma, lijnzaad en vooral natuurlijke progesteroncrème.
Ook kan je lichaam wel wat extra's gebruiken, in de vorm van voedingssupplementen. Laat je adviseren in de betere vitaminezaak. Bij menstruatiepijn zijn naast je voeding ook bepaalde voedingssupplementen belangrijk.
Hallo,
bedankt voor uw antwoord.
Inwendige echo gehad en de eierstokken waren goed, baarmoeder ook. Bloed alles getest.
Alle klachten zijn begonnen bij al het geswitch zoals beschreven.
Gr
Hallo,
bedankt voor uw antwoord.
Inwendige echo gehad en de eierstokken waren goed, baarmoeder ook. Bloed alles getest.
Alle klachten zijn begonnen bij steeds vaker switchen Zoals beschreven.
kunnen mijn klachten niet door uit voort komen? Vrouwen in de overgang hebben exact hetzelfde en die hebben toch ook last van hormonale schommelingen? Wel wat anders maar hormonen kunnen denk ik wel veel met je lichaam doen?
Gr
REACTIE
Het is natuurlijk mogelijk dat het veelvuldig wisselen, je hormoonstelsel in de war heeft geschopt. Dan valt te hopen dat het weer herstelt. De tijd zal het leren.
ja dat is wat ik zelf ook denk er is niks anders voortgevallen. Wat bedoeld u met ' dan valt te hopen dat herstelt'. Bedoeld u hiermee dat het misschien niet meer te herstellen valt als de hormonen zo door de war zijn geschopt? Ik heb toch wel het idee dat de baarmoeder steeds rustiger word, alleen slijmvliezen zijn bij mij nog het probleem. Dan zal dit toch ook zeker wel herstellen?
Dat bedoelde ik eigenlijk niet. Ik bedoelde daarmee: het zou niet goed als het niet herstelde. Ik ga daar wel vanuit.
Kunt u nog even een reactie geven omdat ik de zinsopbouw niet helemaal begrijp.
ja dat is wat ik zelf ook denk er is niks anders voortgevallen. Wat bedoeld u met ‘ dan valt te hopen dat herstelt’. Bedoeld u hiermee dat het misschien niet meer te herstellen valt als de hormonen zo door de war zijn geschopt? Ik heb toch wel het idee dat de baarmoeder steeds rustiger word, alleen slijmvliezen zijn bij mij nog het probleem. Dan zal dit toch ook zeker wel herstellen?
REACTIE
Moderator: Peter (huisarts)
Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!