- Doris19 augustus 2021 om 04:51
Ik was M&M-pinda’s aan het eten, ik stopte er 3 tegelijk in mijn mond, en ging gelijk met mijn kiezen bijten, maar tijdens het bijten voelde ik plotseling een scherpe pijn in mijn bovenste voortand, alsof de tand verschoven, Ik weet zeker dat ik niet met die tand heb gebeten.
Hoe is het mogelijk dat de voortand pijn deed toen ik met mijn achterste kiezen in de M&M beet? Daarna voelde het nog even strak/stijf en kriebelig….
8 reactiesReagerenSuzan19 augustus 2021 om 09:54Dat heeft met M&M’s niks te maken in de zin dat die gevaarlijk zijn hoor.
Reageren
Je zult je mond te vol gehad hebben en daardoor een verkeerde kauw beweging met je kaak hebben gemaakt die doortrok naar je voortanden…..Doris19 augustus 2021 om 12:39Suzan19 augustus 2021 om 13:12Als je nu niks meer er van voelt,zal het vast niets ernstigs geweest zijn.
Reageren
En als je het toch niet vertrouwt,kun je altijd de tandarts er even naar laten kijken. Die kan het beter beoordelen na onderzoek dan ongezien onlineanoniem25 augustus 2021 om 13:05Eten kan inderdaad gevaarlijk zijn, soms komt er extra druk op bepaalde tanden doordat in een ander gebied een verschuiving is door wat er tussen de tanden gemalen worden. Bij “over”druk kan er een reactie ontstaan. Tanden en kiezen kunnen heel veel druk opvangen… maar niet altijd “verkeerde” druk. Als er te veel druk ontstaat, waardoor de zenuw/bloedvaten afgeklemd worden, Dan kan een reactie ontstaan. Laat het je tandarts beoordelen bij aanhoudende klachten. Eventueel ter controle een X-foto.
ReagerenSuzan25 augustus 2021 om 13:25Ik vermoed dat de laatste reactie van degene komt die vaker rot opmerkingen aan mijn adres maakt onder een andere naam.🐝
Misschien moet die persoon eens een cursus begrijpend lezen gaan volgen….
Want volgens mij schrijf ik duidelijk : ALS JE HET NIET VERTROUWT,LAAT DAN DE TANDARTS ER NAAR KIJKEN.
Blijkbaar ben jij wel tandarts ( en gynaecoloog en longarts ), maar dat betekent niet dat je zo hoeft te reageren.
Reageren
Je bent volgens mij gewoon bezig om topics waarop ik op gereageerd heb,bij langs te gaan om mij zwart te kunnen maken.
Jammer,want volgens mij ken ik je niet en ik heb ook geen idee waarom je het doet.
Misschien kun je beter een hobby zoeken waarin je die frustratie kwijt kunt, in plaats van jezelf zo op een forum profileren. Het komt namelijk nogal kinderachtig over…….Doris25 augustus 2021 om 14:03@Suzan trek je er niks van aan. Ik en veel anderen zijn jou en John erg dankbaar voor jullie meedenken en adviezen.
Wat ik nu verder ga doen:
Ik ga sowieso om de 3 maanden naar de tandarts, volgende afspraak begin oktober. Ik heb nu geen pijn alleen af en toe kriebelt de tand een beetje, best vaag. Maar geen echte pijn of kleurverandering. Ik hou het in de gaten, mocht het mis gaan dan maak ik direct een afspraak, zo niet kaart ik dit begin oktober aan.Wel gek! Tanden die kunnen afsterven door eten en dan nog niet eens doordat ik er direct op beet! Als dit klopt, stop ik nooit meer iets hards in mijn mond.
ReagerenJessica27 augustus 2021 om 13:35Dit is best interessant. Een voortand kan dus afsterven/losraken door:
Trauma als in directe klap
Gaatje
Klemmen/knarsen
Beugel
Maar ook als je mega voorzichtig bent en niet eens met je voortanden ergens op bijt, door overdruk die ontstaat door te bijten/kauwen met je achterste kiezen? Kan iemand dit bevestigen? Begrijp ik het goed?
ReagerenKevin29 augustus 2021 om 20:59Triest dat niemand Anoniem erop wijst dat zijn verhaal over druk en verschuivingen en zenus afklemmen niet klopt.
Als dat zo was dan waren er een hoop mensen op de wereld tandenloos of liepen ze met verkleurde tanden rond. Ongetwijfeld zullen een hoop mensen afgestorven voortanden hebben. Ongeluk zit in een klein hoekje. Maar dat komt echt niet door eten.
De druk die TS bedoelt was er vast wel, maat het schuiven is eerder het ligament. Daarvan kan een tand best pijn doen en losser gaan zitten, maar dat zou na enkele weken weer hersteld moeten zijn (vanzelf). De tand sterft pas af als de tand in het bot zelf verplaatst wordt en dus loszit. Dat kan niet door ergens anders kauwen, dat kan alleen als je direct met je voortanden in bijvoorbeeld een harde ronde pepermunt bijt.
Reageren