Zoeken Vraag het forum

kramp in nek/hals/tong

Beheerd door

Peter (huisarts)
  • Anoniem

Sinds vandaag heb ik dat als ik geeuw ik een immense pijn voel aan weerszijden van mijn nek, dit heb ik soms ook bij het geeuwen in mijn hals. Soms heb ik precies ook daarbij een kramp in mijn tong.

Heb een angststoornis, maar dit lijkt me veel te ernstig om hiervan te komen? Kan iemand me helpen? Het is weekend dus kan niet naar mijn huisarts.

16 reacties
    Reageren
    John (moderator)

Het lijkt er toch op, dat het een spanning op spieren is.
    Als je er erg veel last van hebt, zou je natuurlijk naar de huisartsenpost kunnen gaan.
    Maar wachten tot maandag kan ook. Iets ernstigs zal het niet zijn.

Reageren
    Fee

ik had laats last  van  mijn tong het leek wel kramp!!!

Wie heeft of had daar ook last van?

Reageren
    Chris

Ik heb geregeld als ik heb gegaapt dat ik kramp krijg. Die start bij de onderkant van de tong en loopt door tot in m’n nek. Een ergere pijn kan ik niet bedenken want je kunt niks. Tranen rollen je over de wangen. Wat te doen op dat moment? Je tong uitsteken…. in een duiken…? Waar dit mee te maken heeft, geen idee…. Verkramping denk ik gewoon.

Reageren
    Alias

Dit heb ik ook gehad vandaag. Duurde niet lang maar wel pijnlijk. Na het geeuwen, wat zou dit kunnen zijn?

Reageren
    John (moderator)

Een spierverrekking

Reageren
    Alias

Bedankt voor snelle antwoord. Is dit iets die veel voorkomt? Als ik Google kom ik op ernstige diagnoses terecht…

Reageren
    John (moderator)

Dat komt best wel vaak voor hoor

Reageren
    Alias

Ok bedankt , via Google kwam ik tegen dat dit een symptoom kan zijn van MS.
    Als dit veel voorkomt ben ik al iets meer gerust gesteld.
    John moderator , een vraagje, bent u dokter van opleiding ? Ben niet erg vertrouwd met dit forum

Reageren
    John (moderator)

Met MS heeft dat echt helemaal niets te maken. Het komt immers niet zonder aanleiding. Je overstrekt de spier met geeuwen
    Ik ben gewen arts, maar een zorgprofessional

Reageren
    Ingrid

Ik heb dit ook geregeld dat mijn tong en nek pijn doen na het geeuwen.
    Ik vind het wat vreemd dat zowel tong en nek pijn doen. Dan moet zowel tong als nek een verrekking hebben.

Reageren
    John (moderator)

Het zijn spieren die je verrekt door de manier waarop je geeuwt

Reageren
    Pauline

Ik heb dit vanaag ook gehad en eerder deze week nog een keer. Daarvoor een lange tijd niet maar al wel een aamtal keer eerder voorgekomen.

Het schiet er bij bij dan onverwacht in wanneer ik mijn hoofd draai of praat. Het lijkt op dat moment net alsof ik geen adem kan halen, de eerste keer zorgde dat aardig voor paniek.

Nu weet ik door mn nek te strekken en soms zelfs ook tong uitsteken het vaak wel weer snel te verhelpen.

Blijft een rare en vooral nare ervaring

Reageren
    Niels

Fijn om te lezen dat het niet gek is. Zijn er nog tips ter voorkoming of dat de pijn sneller zakt? Groet, Niels

Reageren
    Achraf

Ik heb dit nog steeds, als ik gaap ben ik elke keer weer bang om dat te doen.
    Ik bereid me voor om dan kort een kramp te begaan, ik doe ook voorzicht met gapen tegenwoordig.
    Dus niet te ver de mond open te houden.

Reageren
Reageer op: kramp in nek/hals/tong

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe

Kennisbank

Gerelateerde onderwerpen

2 min leestijd

Nieuwe website Dokter.nl komt eraan (week 24)

4 min leestijd

Eczeem en hooikoorts: waarom ze zo vaak hand in hand gaan

4 min leestijd

Hooikoorts en immunotherapie: wanneer is het een optie?

Maak nieuw onderwerp

Houd er rekening mee dat dit een openbaar forum is. Deel daarom geen persoonlijk gevoelige informatie zoals medische gegevens of contactgegevens.

Upload bijlagen

Maximaal toegestane bestandsgrootte is 2 MB

Voeg nog een bestand toe

Het Forum is niet bedoeld ter vervanging van een artsenbezoek. Neem bij een medische noodsituatie altijd contact op met uw (huis)arts of bel 112!

Geen foto’s van ontlasting uploaden. Deze worden verwijderd, omdat ze geen toegevoegde waarde hebben.

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws op Dokter.nl?

Schrijf je dan nu in voor de nieuwsbrief!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.