- Anoniem12 augustus 2016 om 18:29
Als ik bijvoorbeeld een tijdje heb zitten lezen dan is mijn nek wat stijf en maak ik die, bijna onbewust, wat los door mijn hoofd een enkele keer richting mijn schouders heen en weer te kantelen, zoiets als dit:
https://www.gezondvgz.nl/%7Bd77b622b-8d1e-49ef-93fe-c76c32b481df%7D
Nou loop ik toevallig bij een manueel therapeut voor een totaal ander probleem en kwam dit terloops ter sprake. Hij raadde dit ten strengste af. Zijn slecht te zijn voor de wervels in je nek. Ik doe dit echter al jaren (ik ben 26) en krijg dit niet 1..2..3 uit mijn systeem. Bovendien heeft hij me wel alternatieven gegeven voor het losmaken van mijn nek, maar zijn ze ietwat omslachtig en werken ze doorgaans gewoon niet zo goed als deze manier, die eigenlijk heel logisch en natuurlijk voelt. Zeker gezien het feit dat dit op een behoorlijk aantal (fysiotherapeutische) website als een hele gebruikelijke en ongevaarlijke methode voor het losmaken van je nek wordt gegeven. Is er toevallig hier iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
12 augustus 2016 om 18:35Je spieren zo los maken is geen probleem als je de nek maar niet “kraakt”.
Reageren
Dat is inderdaad zeer slechtAnoniem12 augustus 2016 om 20:59Wat wordt dan bedoeld met de nek ‘kraken’? Als ik mijn stijve nek heen en weer beweeg maakt dat de spieren los en wil dat ook wel eens in de spier een klikkend of krakend geluid geven van iets dat los komt.
ReagerenJohn (moderator)
12 augustus 2016 om 21:04Dan zijn het dus je nekwervels. Dat is dus niet goed. Daar moet je toch echt mee stoppen
Reageren