- Anoniem10 november 2015 om 23:02
Kunnen spieren ook in lengte groeien? En daarmee bedoel ik dan vooral in de puberteit, of is dat van geboorte af aan al bepaald? Ik had namelijk gehoord dat het vanaf de geboorte bepaald is door aanhechtingspunten, en daar was is verbaasd over.
3 reactiesReagerenJohn (moderator)
10 november 2015 om 23:38Als je groeit, groeien spieren mee. Ook in de lengte dus.
Reageren
Logisch lijkt me ook…..je zou niet de spieren van een baby in je benen willen hebben…..daaraan kun je eigenlijk al zien dat ze dus ook in de lengte groeien.Anoniem11 november 2015 om 06:23Ja, maar ik bedoel vooral die aanhechtingspunten. Die zijn vanaf geboorte bepaald, en dus worden de spieren dan eerder uitgerekt dan echt langer? Want er is dan zeg maar geen echte groei in de lengte
ReagerenJohn (moderator)
11 november 2015 om 10:42Natuurlijk is er groei in de lengte van een spier. Dat kan toch niet anders? De aanhechtingspunten staan vast. Daartussen bevindt zich de spier. Als zich bijvoorbeeld boven en onder op een bot de aanhechtingspunten bevinden en dat bot groeit, zal ook de spier mee groeien. Het is niet zo dat een spier alleen maar wordt uitgerekt. Dan zouden we allemaal toch wel heel dunne spieren moeten hebben.
Reageren
Neem als voorbeeld het onderbeen van een baby en een volwassen persoon. Die baby heeft dus ook kuitspieren. Als die toch niet in de lengte zouden mee groeien, wat zou een volwassen persoon dan voor kuitspieren moeten hebben?