- Niels9017 oktober 2013 om 14:52
Al jaren heb ik last van een zeurend gevoel in mijn rechterbovenarm, net onder de schouder. Dat gevoel is niet constant, maar wel vaak aanwezig. Vooral wanneer moe ben en/of wat zwaardere arbeid verricht. Ik merk wel vrijwel altijd dat de spierkracht in mijn rechterarm minder is dan mijn linker op dat punt, terwijl ik toch echt rechts ben. De klacht is niet van dusdanige aard dat het me belemmerd in mijn dageijks leven.
Ik ben er eenmaal mee naar de huisarts geweest en die dacht wellicht dat het met spieroefeningen te verhelpen was. Ik heb kort armoefeningen gedaan, maar niet lang volgehouden. Voor mijn gevoel ligt daar het probleem en de oplossing ook niet.
Nou ben ik de laatste dagen weer aan het nadenken over een ander probleem waar ik mee zit, ook in mijn rechterarm. Ik was voorheen een fanatiek darter, maar jaren geleden ben ik daar noodgedwongen mee gestopt door een vreemd en moeilijk te beschrijven klacht, ook in mijn rechter arm.
Als ik de dartpijl richting het bord wil gooien verkrampt mijn arm. Het lukt mij gewoon niet om op dat moment die pijl in een vloeiende beweging richting het bord te gooien. Soms gaat het met veel lachwekkende bewegingen met grote moeite richting de buurt van het dartbord, maar soms blokeerd mijn arm halverwege volledig en kan ik de werpbeweging niet eens afmaken. Ik merk daarbij dat naarmate de druk om te willen presteren hoger wordt, de klacht verergerd.
Nou vroeg ik mij af of die twee klachten met elkaar te maken kunnen hebben. Beide zijn al jaren lang aanwezig. Ik heb daarnaast het gevoel dat ik moeite heb mijn rechterarm te ontspannen. Over het stukje over het darten zegt vrijwel iedereen die er mee te maken heeft (gehad) dat het iets mentaals is, maar de andere klacht in het achterhoofd heeft het mij toch altijd aan het twijfelen gehouden.
Dus mijn vraag is: Kunnen deze twee klachten met elkaar te maken hebben en is daar ook een oorzaak achter te vinden?
6 reactiesReagerenTandor117 oktober 2013 om 18:13Wat het darten betreft:
Als je klacht een mentaal probleem zou zijn hadden dus heel veel darters mentale problemen.
Reageren
Nee, dat is een overbelasting van je schouder.
Het is een pees die overbelast raakt en zelfs kan gaan ontsteken.
Daarvoor zou je naar de fysiotherapeut kunnen gaan. Als dat niet zou helpen vraag dan om een verwijzing naar de orthopeed. Vaak is een injectie in je schouder genoeg om de problemen op te lossen.Anoniem17 oktober 2013 om 20:53Kan overbelasting dan zo lang aanhouden? Het is namelijk al iets wat ik meerdere jaren heb, misschien al bijna 10 jaar. Het is ook niet iets wat minder of erger wordt.
ReagerenTandor117 oktober 2013 om 20:56Als je een overbelasting oploopt en er niets aan doet, kan het een chronische aandoening worden. Er kan bijvoorbeeld verkalking van een pees ontstaan.
Misschien doe je er goed aan om naar de orthopeed te gaan.
ReagerenDirk14 december 2016 om 23:05Kan je arm overbelast raken van darten?
ReagerenJohn (moderator)
14 december 2016 om 23:10Dat kan zeer zeker.Dat is een veel voorkomende klacht bij darters zelf
ReagerenDarten25 maart 2025 om 20:12Ja arm, schouder kan zeker overbelast raken.
Reageren
Ik ben in 15jaar tijd 2x geopereerd aan mijn schouder door het darten en nog steeds is mijn schouder niet in orde.